• Anonym

Hur lång tid kan en vårdnadstvist ta? och.. ang umgänget?

Funderar hur lång tid det kan ta i en tvist?

Brukar rätten döma ang umgänget också? Eller måste man ordna med det separat? 

Är det alltid föräldern som stämmer om ensam vårdnad som får betala?  

• Svar på tråden Hur lång tid kan en vårdnadstvist ta? och.. ang umgänget?
  • mementa
    Anonym skrev 2013-04-13 07:31:06 följande:
    Funderar hur lång tid det kan ta i en tvist?

Brukar rätten döma ang umgänget också? Eller måste man ordna med det separat? 

Är det alltid föräldern som stämmer om ensam vårdnad som får betala?  
    Det är olika på hur lång tid det kan ta. Allt från några månader till ett-två år. Beror på hurvida Ni kommer överens också.

Rätten dömer i både enskild vårdnad och umgänge. Om det är Du som stämmer den andre föräldern, kommer Du att hävda kanske enskild, anser rätten att det inte är nödvändigt med enskild, kan de döma att umgänge kanske sker varannan helg, eller varannan vecka...

I regel är det föräldern som stämmer och då betalar man var för sig.  
  • Anonym
    mementa skrev 2013-04-13 07:35:40 följande:
    Det är olika på hur lång tid det kan ta. Allt från några månader till ett-två år. Beror på hurvida Ni kommer överens också.

Rätten dömer i både enskild vårdnad och umgänge. Om det är Du som stämmer den andre föräldern, kommer Du att hävda kanske enskild, anser rätten att det inte är nödvändigt med enskild, kan de döma att umgänge kanske sker varannan helg, eller varannan vecka...

I regel är det föräldern som stämmer och då betalar man var för sig.  

Herregud! 2 år!?! Hur menar du kommer överens? 

Okej. Men om umgängesföräldern missköter sig(ex missbrukar) under umgänget, vad händer då? Kan den mista umgängesrätten?

Okej det kan bli dyrt alltså..   
  • Griseknoen35

Man betalar var för sig. Vårdnad och umgänget. Beror på vad man stämmer på. Har ni redan gemensam vårdnad? Hur ser umgänget ut idag? Antingen stämmer man på bara vårdnad eller bara umgänge eller båda. Det kan ta flera år med otur.

• Griseknoen35

Helförsäkringen brukar täcka bra. Dom flesta helförsäkringar har så man bara betalar ca 20% av beloppet men det kan endå bli dyrt. Kolla med din hemförsäkring hur du har det.

• Anonym
    Griseknoen35 skrev 2013-04-13 08:07:11 följande:
    Man betalar var för sig. Vårdnad och umgänget. Beror på vad man stämmer på. Har ni redan gemensam vårdnad? Hur ser umgänget ut idag? Antingen stämmer man på bara vårdnad eller bara umgänge eller båda. Det kan ta flera år med otur.

Okej..vet inget alls om dom faktiska kostnaderna .Jag vill stämma på vårdnaden. Vi har gemensam vårdnad, men jag har tillfälligt ensam vårdnad pga missbruk. Jag har uppmuntrat till umgänge, men vägrat övernattning. Det har blivit 2-3 timmar 2-3 dgr i veckan.
  • Anonym
    Griseknoen35 skrev 2013-04-13 08:08:36 följande:
    Helförsäkringen brukar täcka bra. Dom flesta helförsäkringar har så man bara betalar ca 20% av beloppet men det kan endå bli dyrt. Kolla med din hemförsäkring hur du har det.

Okej det ska jag göra
  • Anonym (nn)

Rätten dömer ang stämningsansökan dvs om stämningen bara omfattar vårdnaden så dömer de inte om umgänge/boende. Och ja, det kan ta lång tid

• Anonym
    Anonym (nn) skrev 2013-04-umgänge:35:02 följande:
    Rätten dömer ang stämningsansökan dvs om stämningen bara omfattar vårdnaden så dömer de inte om umgänge/boende. Och ja, det kan ta lång tid

Anonym (nn) skrev 2013-04-13 09:35:02 följande:

Men om jag får ensam vårdnad så har han väl rätt till umgänge? Hur stort ska det vara? Är det umgängessabotage att kräva bevis på nykterhet innan umgänge?
  • Anonym (nn)
    Anonym skrev 2013-04-13 10:04:03 följande:

Men om jag får ensam vårdnad så har han väl rätt till umgänge? Hur stort ska det vara? Är det umgängessabotage att kräva bevis på nykterhet innan umgänge?
    Ja, umgängesrätten är lika stor oavsett ensam eller gemensam vårdnad. Om du vill ha med umgänget i rätten så får du yrka på det också och inte bara vårdnaden.

Är det så att du vill ha drogtester inför umgänge pga hans missbruk så får du såklart ta med det i din stämning. Endast rätten kan besluta om det inte du själv. Det gäller ju att du kan styrka att han HAR missbruksproblem annars kommer du att få väldigt svårt att få igenom en dom på att han ska lämna tester för att få umgänge så ja, man kan säga att det är ett slags umgängessabotage att neka umgänge om han int elämnar tester om du inte kan styrka något missbruk. 
Svar på tråden Hur lång tid kan en vårdnadstvist ta? och.. ang umgänget?