• Anonym

Har jag nån chans till ensam vårdnad med dessa argument??

Den andra föräldern missbrukar och vill inte genomgå behandling pga  en utredning om adhd.

Visar inget intresse i att skolan ringer(svarar inte och ringer inte upp)

Särbehandlar barnen(alltså visar 100procent intresse för det ena och 0 för det andra)

Ett av barnen vägrar träffa föräldern.

Psykisk misshandel av ett av barnen(kommer kunna styrkas av psykolog)

Barnet visar tydliga tecken på oro efter att ha träffat föräldern.

Betalar ingenting för barnen.

• Svar på tråden Har jag nån chans till ensam vårdnad med dessa argument??
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2013-04-13 08:17:48 följande:
    Få ensam vårdnad kan va jäkla svårt, hur mycket av detta kan du verkligen bevisa? Vad missbrukar han o hur kommer det sej atr han inte vill sluta? Kommer inte få medicinsk hjälp vid ev adhd diagnos om han inte är ren

Ja det är ju det där med bevisningen som är svårt. Observationer av mig och barnen är väl enda bevisen jag har egentligen.
    Missbrukar främst alkohol. Men tar gärna allt möjligt..oxycontin, stesolid, lyrica, concerta, stilnoct osv. Har blivit tagen av polisen för amfetamininnehav och hade även det i blodet.

Han tror att han kan sluta själv. "Jag ska hålla upp i ett år". Problemet är bara att han ska på fest redan ikväll(?!?)

Ang utredningen säger han att han inte kan genomgå en behandling under tiden eftersom dom inte gör utredningen då. Utan påstår att han kommer hålla sig ren under utredningen. Vet inte ens om den blir av...Han är professionell skitsnackare.

Jag har ju all rätt att behålla barnen till jag får bevis på nykterhet. Men det kan ju ta väldigt lång tid..och under den tiden lär jag ju ha hans medgivande i massa saker som rör barnen       
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2013-04-13 09:16:17 följande:
    Det domstolen brukar lägga mest fokus vid när de beslutar om EV är samarbetssvårigheter. Alltså har du lite fel fokus. Du bör istället lägga fokus på att han inte kan samarbeta kring frågor som umgännge, skola, vård mm. Det andra du räknat upp påverkar i huvudsak en dom kring umgänget.   Där bör du kanske driva frågan att det skall ske övervakat och kombineras med drogtester.  

Okej. Jag ska alltså ta upp att han igonerar barnets hälsotillstånd? (Det är allvarligt) Och att han strular med tider osv? Räknas det att barnet vill att jag ska ha full vårdnad? (Tonåring)
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-13 10:12:50 följande:
    Vad vill du komma åt med enskild vårdnad? Har du tagit tonåringen till BUP? Träffar tonåringen aldrig sin pappa?

h8him skrev 2013-04-13 10:12:50 följande:
    Vad vill du komma åt med enskild vårdnad? Har du tagit tonåringen till BUP? Träffar tonåringen aldrig sin pappa?

Han är egentligen inte alls kapabel att vara förälder. Men det verkar ju rätten strunta i. Så jag vill ha ensam vårdnad för att kunna besluta ang barnens bästa i alla sammanhang. Väntar på tid hos bup. Nej tonåringen träffar inte pappan. Vägrar.
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-13 11:26:06 följande:
    Vad är det du känner att du inte får besluta om som boendeförälder? Okej, och det andra barnet?

h8him skrev 2013-04-13 11:26:06 följande:
    Vad är det du känner att du inte får besluta om som boendeförälder? Okej, och det andra barnet?

Ex en flytt för att barnet ska få gå i bättre skola och ha möjlighet till bättre fritidsaktiviteter. Kan vara avgörande för att barnet ska må bättre. Vilket pappan aldrig skulle gå med på trots att dom inte har umgänge. Det andra barnet träffar pappan. Är för ung för att förstå.
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-13 11:45:49 följande:
    Hur gammal är tonåringen? Skulle en flytt innebära att umgänget med den andra föräldern förändrades för det yngre barnet? Men om pappan är skadlig och farlig så är han det väl oavsett ålder på barnen? Varför tillåter du umgänge med en pappa som misshandlar barnen psykiskt, har alkoholproblem, drogmissbruk osv?

h8him skrev 2013-04-13 11:45:49 följande:
    Hur gammal är tonåringen? Skulle en flytt innebära att umgänget med den andra föräldern förändrades för det yngre barnet? Men om pappan är skadlig och farlig så är han det väl oavsett ålder på barnen? Varför tillåter du umgänge med en pappa som misshandlar barnen psykiskt, har alkoholproblem, drogmissbruk osv?

13 år. Nej inte som det är nu. Flytten innebär 5mil. För att soc säger att han har rätt till umgänge medan han "nyktrar till" men det är ju inte hela problemet. Dessutom verkar ju barnens bästa inte vara viktigast eftersom alla argument borde ligga i samarbetsproblem.
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-13 12:02:26 följande:
    För ung för att skriva under flyttanmälan själv då. Så han är inte aktiv missbrukare? Och barnet far inte illa hos honom? Om tonåringen vägrar umgänge så är det svårt för honom att få igenom umgänge. Vad skulle hända om ni flyttar ändå? Hur mycket umgänge har han med den lilla?

h8him skrev 2013-04-13 12:02:26 följande:
    För ung för att skriva under flyttanmälan själv då. Så han är inte aktiv missbrukare? Och barnet far inte illa hos honom? Om tonåringen vägrar umgänge så är det svårt för honom att få igenom umgänge. Vad skulle hända om ni flyttar ändå? Hur mycket umgänge har han med den lilla?

Han påstår att han håller upp. Men det kan jag ju inte tro på då han har haft problem sp länge och lovat massa gånger. Om vi flyttar ändå så kan han ju stämma mig eftersom vi har gemensam vårdnad. Umgänget är ca 2-3 timmar ett par dagar i veckan. Klart dom far illa! Det är ju därför dom bor hos mig. Men som det låter på alla här så verkar ju det vara oviktigt i vårdnadsfrågan hur barnen mår
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-13 13:59:54 följande:
    Men kanske gör han det denna gång? Visst kan han göra det men om du flyttar och du ser till att barnet kommer till och från umgänge på umgängesdagarna så bör det inte behöva bli ett problem. Även om det innebär att du åker t&r 2-3 dagar i veckan så barnet kan träffa pappa. Så varför har den yngre umgänge om han/hon far illa av det?

h8him skrev 2013-04-13 13:59:54 följande:
    Men kanske gör han det denna gång? Visst kan han göra det men om du flyttar och du ser till att barnet kommer till och från umgänge på umgängesdagarna så bör det inte behöva bli ett problem. Även om det innebär att du åker t&r 2-3 dagar i veckan så barnet kan träffa pappa. Så varför har den yngre umgänge om han/hon far illa av det?

Finns inget som tyder på det. Därför att han har laglig rätt till umgänge. Enbart därför. Han måste skriva under flytten om den ska bli giltig ju. Kommer han inte göra eftersom han fortfarande vill ha barnen varannan vecka. Han bryr sig väl inte om vad som är bäst för dom, utan enbart vad som passar honom.
  • Anonym
    Kjell2 skrkonstigt3-04-13 17:16:56 följande:
    Just saker som att inte kunna komma överrens om skolgång, vård, umgänge mm ser ofta en domstol som tecken på samarbetsproblem. Annat du har räknat upp t ex missbruk, psykiskt misshandel och barnens ovilja att träffa pappa är mera ett tecken på att umgänget bör begränsas. 

Kjell2 skrev 2013-04-13 17:16:56 följande:
    Just saker som att inte kunna komma överrens om skolgång, vård, umgänge mm ser ofta en domstol som tecken på samarbetsproblem. Annat du har räknat upp t ex missbruk, psykiskt misshandel och barnens ovilja att träffa pappa är mera ett tecken på att umgänget bör begränsas. 

Ja just det. I min värld låter det så konstigt. Att barnens välmående inte är viktigt i vårdnadsfrågan:(
  • Anonym

Jo jag vet det. Men umgänget som är nu har han ju såklart inget val än att vara nykter. Dom bor hos mig sen det spårade ur. Innan det hade vi varannan vecka. Okej. Men han kan fortfarande stämma mig då han vill ha barnen halvtid.

Svar på tråden Har jag nån chans till ensam vårdnad med dessa argument??