• Svar på tråden Snabba svar tack! Torrjäst till deg med rumsvarmt smör och det jäser inte!
  • Fidelis ad urnam

Ingen som är duktig på att baka som vet?

• Sazee

Hade du rätt temp på vätskan? De är olika beroende åå om man använder torr eller färsk.

• Fidelis ad urnam
    Sazee skrev 2013-04-13 11:16:38 följande:
    Hade du rätt temp på vätskan? De är olika beroende åå om man använder torr eller färsk.
    Ja vätskan var runt 45 grader. Men den verkar inte jäsa, så jag gav upp :-/
  • Nyfikna72

Ska det vara så varmt då? Låter mest som du avlivat jästen....... En del bakar ju med kall degvätska och det går det också

• Regnig måndag
    Nyfikna72 skrev 2013-04-13 19:18:07 följande:
    Ska det vara så varmt då? Låter mest som du avlivat jästen....... En del bakar ju med kall degvätska och det går det också
    Den ska vara högre för torrjäst, annars händer ingenting liksom om den blivit för gammal.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Fidelis ad urnam
    Nyfikna72 skrev 2013-04-13 19:18:07 följande:
    Temperaturen ska vara högre när man använder torrjäst
  • Sorbus

Det framgår inte hur du gjorde, men man ska blanda torrjästen med mjölet och inte direkt i degvätskan har jag läst. Kan det spela in? Var torrjästen gammal?

• Fidelis ad urnam
    Sorbus skrev 2013-04-14 11:29:42 följande:
    Det framgår inte hur du gjorde, men man ska blanda torrjästen med mjölet och inte direkt i degvätskan har jag läst. Kan det spela in? Var torrjästen gammal?
    Det hade nog med det förstnämnda att göra. Jästen var inte gammal men jag blandade den inte med torrvarorna utan i degvätskan. 
    Har aldrig misslyckats med torrjäst förut.  
Svar på tråden Snabba svar tack! Torrjäst till deg med rumsvarmt smör och det jäser inte!