• gentman123

Minnesproblem eller bara disträ och lat?

Hej, Jag har ett lite udda bekymmer som håller på att gå mig på nerverna och som när som helst kan gå riktigt illa... Min fru glömmer att stänga saker!!! Och då menar jag inte nån enstaka dörr eller skåp! Hon glömmer ALLT. Dörrar, skåp, korkar, toalock, luckor, lådor - JA ALLT SOM GÅR ATT ÖPPNA OCH SOM SKALL STÄNGAS EFTER SIG. Nu är det inte så att detta sker ibland... Det är konstant och i början när vi träffades så var det lite charmigt och jag tänkte inte så mycket på det utan fann mig i att stänga efter henne och skruva på alla lock på flaskor som var öppna överallt. Det som fick upp mina ögon var när det började ske olyckor eller lite allvarliga händelser som kunde fått konsekvenser. Som när man vid flera tillfällen tog tag i flaskor i kylen och stod kvar man med bara korken mellan fingrarna, och hela golvet fullt med läsk, sylt, krossat glas o annat bara för att hon glömt skruva på korken mer än ett kvarts varv!?! Eller när hon går hemifrån och glömmer slå igen dörren, och då menar jag inte lite på glänt utan den kan stå vidöppen. OERHÖRT FRUSTRERANDE! I bilen ligger saker runt sätet för hon tappar allt hon har i väskan då den inte är STÄNGD och så vidare. Nu börjar vi få svårt att hitta saker också då hon lägger saker var som helst utan att komma ihåg var och vi kan sen efter långt letande hitta sakerna på de mest märkliga ställen. Konfronterar jag henne så blir det antingen en lång konflikt eller så förstår hon inte problemet. Jag är inte på något sätt överpedant och letar fel utan detta kan jag bara konstatera att jag inte reder ut på egen hand. Flera i familjen är frustrerade och märker av hennes glömda o-stängda saker! Vi är i 40-års åldern och för övrigt är vi en "normal" familj. SÅ NÅGON DÄR UTE SOM LÄSER DETTA -HAR NI NÅGRA BRA TIPS OM VAD JAG KAN GÖRA???

Glömmer saker
  • Svar på tråden Minnesproblem eller bara disträ och lat?
  • Anonym

Hon måste förstå problemet. Att det slutar med olyckor om man inte skruvar på korken på syltburke, att tjuvar kommer om man man inte stänger pch låser ytterdörren etc. Sätt upp lappar överallt för att påminna henne där det är viktigt. (Ex glöm inte stänga dörren). Är hon lika disträ och glömsk gällande andra saker hade jag börjat fundera på att ta henne till läkare.

• Christou 74

Jag har precis samma problemet med min sambo!

Från korkarna till skåpen? och även ugnen som han ?glömmer? att släcka.

Förpackningarna som står öppna och så vidare?

Han har alltid varit så sedan vi träffades (jag känner honom i 5 år). Nu har det varit lite bättre som jag håller på att påminna honom konstant. Men det är jätte frustrerande för mig. Och för honom också, jag antar?

Alla feedback är välkomna!

Tack, tack!

• klyban

Min sambo klarade aldrig stoppa tillbaka det hon tog fram och sen lägga tillbaka på rätt ställe.
    Och hennes mamma ändrade plats på saker i köket, men det satte jag stopp för direkt, så inget problem.
    Dock helt jävla sjukt att en annan människa ändra om i ens kök och sen arbetar dom inte ens i köket.

Hur jag löste sambons problem, det var en dymo och skrev en remsa om vart allt ska ligga.
    Och ni ska inte tro att detta gick enkelt ens när allt var uppmärkt i början.
    Blev en dag lätt irriterad och frågade om hon inte klarar av att läsa av som står på uppmärkningen, eller om det är medvetet att hon stoppade en ingrediens/apparat på felställe, eller om hon hade blivit dement.
    Tillägga att köket är inte hennes sak och koka tevatten för henne är nästan för avancerat, för hur många ggr stod man inte där med en tom glödande gryta.(Tack gudagod för vattenkokare Flört )

TS, ditt problem låter besvärligt att fixa.
    Men man kan fixa en del med automatiska stängningar och annat som tvingar en stängning sker.
    Jag skulle börjat med en sådan på ytterdörren och dörrstängare, de är mycket billiga på tradera.
    Men tyvärr så blir inte dörren låst av den, bara stängd, men går säkert installera nått lås via internet och app.

Kommer på det var en lägenhet jag bodde för typ 20 å sedan, det var ofta jag kom hem och gick upp, så stod grannens dörr öppen och de var även hemma.
    Och en annan lämnade sina nycklar i dörren par ggr i veckan.
    Förstod aldrig den, men jag gör den själv ibland också(Kanske 4-6ggr om året i 5min typ.) och när man har massa mat att bära och in i kyl och frys.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mrs Moneybags

Det låter faktiskt som att hon skulle kunna ha ett verkligt problem, särskilt om hon lämnar ytterdörren öppen. Jag tycker hon ska söka hjälp, om inte annat så förstår hon vidden av problemet när du föreslår detta. Det är inte normalt att lämna ytterdörren öppen. 

Svar på tråden Minnesproblem eller bara disträ och lat?