• jennypennypäron

2,5-åring sover ofta dåligt.

Hej!
    Min dotter som nu är 2,5 år sover fortfarande jätte dåligt!
    Hon vaknar på nätterna, just nu för två orsaker :
    1. nappen
    2. hon drömmer och skriker

När hon var yngre, alltså 6-18 mån hade jag mer förståelse, hon var ju ganska liten. Men nu tycker jag ändå att hon är ganska gammal.
    Både jag & min sambo längtar efter att få sova hela nätterna igen.
    Dessutom så sover hon i vår säng, har prövat lägga henne i hennes men hon totalt vägrar.
    Kan inte somna själv, utan vi ligger brevid till hon sover (och vi själva också ibland).
    Nu väntar vi vårt andra barn den 16/8 så vi vill gärna få pli på detta så snart som möjligt!
    Någon som vet vad vi kan göra?
    Sluta med nappen kan ju klart hjälpa, men att somna själv verkar nästan helt omöjligt och speciellt i egen säng... Rynkar på näsan
  • Svar på tråden 2,5-åring sover ofta dåligt.
  • Makrame

Hänger med här och ser vad du får för svar. Har också en som sover uselt och bf samma dag som du! :)

• kokos

Jag hänger också på här. Min son blir 3 i juni och har sovit totalt 8 hela nätter Jag börjar bli utmattad....

• jennypennypäron

Ingen som har några svar!!!   
    Jag efterlyser sömn innan nr 2 kommer.

Imorgon ska jag till barnmorskan, ska se om hon har några tips till oss !
    Vad roligt med samma bf datum! Vet ni könet ?

• jennypennypäron

Min barnmorska sa bara att det inte går att göra nått speciellt. =/ Ganska trist kan jag tycka, men har hört detta massa gånger nu. 
    Att det kan vara att hon är inne i en fas, eller att nått händer under dagen som skrämmer henne. Jag nämnde att hon kollar på Emil i Lönneberga, och enligt barnmorskan är Emils pappa nog läskig då. hehe, så vi kanske borde dedoxa henne från detta. Har aldrig trott att det skrämt henne så mycket :P  

• MalinEve

Hej! Försök sluta med nappen så blir det en grej mindre att greja med. Hur ser det ut i hennes rum? Vi har totalt mörker i vår killes rum, förutom en nattlampa tänd. Alltid samma rutin inför läggningen. Saga, ganska lång, så han hinner varva ned. Sedan talade vi mycket om att sova i sitt rum och att somna själv. Mycket förberedelser helt enkelt. Har hon spjälsängen kvar? Om inte, sätt in den igen. Kan underlätta hos vissa barn. Vi killade magen en stund, kanske berättade en saga på magen, sen var det gonatt. En cd med skön musik eller saga använde vi länge. Finns en sagocd som heter småfolket, den gillar vår 5åring än. Lugnt och sansat sa vi: nu är det dags att sova, natti natt. Upprepades som mantra om och om igen om han började prata eller bli ledsen. Övertyga om att du/ni finns precis utanför dörren, gärna att göra lite stök utanför, så hon hör er. Om skrik och gråt, upprepa, utanför dörren mantrat igen. Vi köpte boken Sova hela natten, av Anna Wahlgren och tog tips från den redan när killen var runt året. Nu somnar han ensam i rummet, är 5 år nu. Bestämmer själv om sagocd ska vara på eller inte, om lampan ska vara tänd eller släckt. Lycka till!! :D

Svar på tråden 2,5-åring sover ofta dåligt.