• Anonym

Hur jobba med att göra svenska undertexter till amerikanska filmer/serier?

Jag skulle vilja arbeta med att göra svenska undertexter till amerikanska filmer/serier. Någon som vet vilka företag man bör söka hos då, hur man ska gå tillväga osv?

Även om man inte har någon direkt utbildning eller så, så borde man väl kunna skicka in ett "arbetsprov" eller liknande?

Och kan man arbeta med detta hemifrån?

Någon som har någon erfarenhet?

• Svar på tråden Hur jobba med att göra svenska undertexter till amerikanska filmer/serier?
  • litensyster

Bra fråga, har tänkt på det själv ibland när det är kass textning, undra vem dom hår dessa jobb....!!!!

• Anonym (jag vet)

Min man är undertextare (som det heter) han fick gå en kurs (mycket att tänka på med regler att rätta sig efter) min man jobbar för sdi då måste man vara "egen företagare" som de helt enkelt anlitar. Man jobbar helt hemifrån, på gott och ont. Man får jobben via mail och skickar oxå in det färdiga jobbet via mail (väldigt ensamt jobb)

• Anonym (trött)

Jag jobbar också som undertextare. Byrån jag jobbar mot brukar annonsera en gång om året eller så, men man kan också skicka in spontanansökningar via deras hemsida. Man skickar in cv och personligt brev som vanligt, de väljer ut några som är intressanta och tar in dem på intervju och prov. De som blir godkända och är av intresse får gå en kurs, och de som klarar kursen (det brukar vara de allra flesta som går den) får sen jobba som frilans. Man är alltså egenföretagare, det finns ytterst få tjänster i branschen, och alla jobbar hemifrån eller hyr en egen kontorsplats.

Fördelar: Ett väldigt roligt jobb. Mycket flexibelt.

Nackdelar: Dåligt betalt. Stressigt. Man måste vara duktig på att lägga upp ett eget schema och följa det, att hålla deadlines och strukturera sitt arbete. Jag har jobbat med maginfluensa och med sjukt barn hemma. Man måste planera sitt arbetsår så man har både tid och råd att ta semester när man vill.

Kort sagt: Gillar man att jobba med språk, och att jobba hemifrån, är noggrann utan att snöa in för mycket på detaljer, är organiserad och inte så intresserad av att tjäna pengar är det ett fantastiskt jobb.

Svar på tråden Hur jobba med att göra svenska undertexter till amerikanska filmer/serier?