Jag jobbar också som undertextare. Byrån jag jobbar mot brukar annonsera en gång om året eller så, men man kan också skicka in spontanansökningar via deras hemsida. Man skickar in cv och personligt brev som vanligt, de väljer ut några som är intressanta och tar in dem på intervju och prov. De som blir godkända och är av intresse får gå en kurs, och de som klarar kursen (det brukar vara de allra flesta som går den) får sen jobba som frilans. Man är alltså egenföretagare, det finns ytterst få tjänster i branschen, och alla jobbar hemifrån eller hyr en egen kontorsplats.
Fördelar: Ett väldigt roligt jobb. Mycket flexibelt.
Nackdelar: Dåligt betalt. Stressigt. Man måste vara duktig på att lägga upp ett eget schema och följa det, att hålla deadlines och strukturera sitt arbete. Jag har jobbat med maginfluensa och med sjukt barn hemma. Man måste planera sitt arbetsår så man har både tid och råd att ta semester när man vill.
Kort sagt: Gillar man att jobba med språk, och att jobba hemifrån, är noggrann utan att snöa in för mycket på detaljer, är organiserad och inte så intresserad av att tjäna pengar är det ett fantastiskt jobb.