• Anonym (förälder)

    muntlig förberedelse

    Tips inför muntlig förberedelse om några månader  önskas.
    Jag ska inte ha ett ombud.  Vad ska jag tänka på? Gäller vårdnad.

  • Svar på tråden muntlig förberedelse
  • Kjell2
    Anonym (förälder) skrev 2013-04-13 17:01:25 följande:
    Tips inför muntlig förberedelse om några månader  önskas.
    Jag ska inte ha ett ombud.  Vad ska jag tänka på? Gäller vårdnad.

    Ha klart för dig vad du vill, vad som är viktgt och på vilka punkter du kan kompromissa.

    Funder också på rimliga lösningar som funkar för alla inblandade. 
  • Griseknoen35

    Varför ska du inte ha ombud? Är det inte klokt att ha det? Ombudet kan ju bara vara med dig och hjälpa där det behövs. Muntliga förberedelsen är en ganska pressad situation.

  • Anonym (förälder)
    Griseknoen35 skrev 2013-04-13 17:41:46 följande:
    Varför ska du inte ha ombud? Är det inte klokt att ha det? Ombudet kan ju bara vara med dig och hjälpa där det behövs. Muntliga förberedelsen är en ganska pressad situation.
    blir för dyrt tycker jag
  • Griseknoen35

    Ok. Kan ju vara värt det. Handlar ju om ditt barn och blir du helt överkörd och förlorar på allt så är det lätt värt pengarna med en advokat som ser till så det går rätt till och du också får din röst hörd.

  • Anonym (förälder)
    Kjell2 skrev 2013-04-13 17:05:23 följande:

    Ha klart för dig vad du vill, vad som är viktgt och på vilka punkter du kan kompromissa.

    Funder också på rimliga lösningar som funkar för alla inblandade. 
    ok, ska fundera igenom ja.
  • Anonym (förälder)
    Griseknoen35 skrev 2013-04-13 17:46:26 följande:
    Ok. Kan ju vara värt det. Handlar ju om ditt barn och blir du helt överkörd och förlorar på allt så är det lätt värt pengarna med en advokat som ser till så det går rätt till och du också får din röst hörd.
    Har ingen erfarenhet av vårt land vad det gäller rättssäkerhet. Man litar väl på att allt går rätt till men det är ju kanske inte säkert. Speciellt inte som en eller två handläggare på familjerätten ska avgöra fallet i stort sett sedan genom sin utredning och sin rekommendation. Man kan ju ta med ett ombud till huvudförhandlingen om man skulle ångra sig? Eller är det försent då?  Eller överklaga till hovrätten?
  • h8him

    Är du emot gemensam vårdnad och varför i så fall? Har motparten ombud? Är du beredd att "förlora" för att du missar något när du för din egen talan så är det inget problem att du representerar dig själv.

  • Anonym (insatt)
    Anonym (förälder) skrev 2013-04-13 17:43:28 följande:
    blir för dyrt tycker jag
    Att inte ha ett ombud är att binda ris åt egen rygg. Inte ens ombud behärskar till 100 % domstolsspråket och det blir fel i vilka turer som skall tas, när och hur! Så svårt är det! Inget ombud = Domstolen blir irriterad och det kan påverka deras utslag!
  • Anonym (förälder)
    Anonym (insatt) skrev 2013-04-13 22:05:23 följande:
    Att inte ha ett ombud är att binda ris åt egen rygg. Inte ens ombud behärskar till 100 % domstolsspråket och det blir fel i vilka turer som skall tas, när och hur! Så svårt är det! Inget ombud = Domstolen blir irriterad och det kan påverka deras utslag!
    domstolsspråket? Antar att de kan svenska och det ska väl räcka. ;) 
  • h8him
    Anonym (förälder) skrev 2013-04-14 08:50:42 följande:
    domstolsspråket? Antar att de kan svenska och det ska väl räcka. ;) 
    Absolut och rätten har ofta stort överseende med de som väljer att föra sin egen talan. Däremot är det stor risk att något inte blir som du vill för att du helt enkelt inte är tillräckligt insatt. Men om vårdnaden inte egentligen spelar någon roll (dvs du kan acceptera gemensam vårdnad eller att den andre får enskild) så är det inget problem att du för din egen talan.

    Det är ganska svårt att svara med tanke på att du inte berättat något.

    Men som exempel. Jag antar att du har ett ganska litet barn 1-2 år gammalt. Pappan vill ha gemensam vårdnad, du vägrar. Dina argument för att vägra är att barnet är tryggast med dig, du vet barnets bästa för du har tagit ensamt ansvar sen början, du tycker inte att pappan kan samarbeta för han tycker inte som du när det gäller dagis och annat. En sån gång är det (enligt min erfarenhet)stor risk att det blir gemensam vårdnad trots att du själv tycker att du är den som är bäst lämpad att ensam ha vårdnad om barnet.

    Har du då ett ombud kan det vara möjligt att ombudet klarar av att lyfta fram viktiga punkter och argument för att du ska ha fortsatt ensam vårdnad. Självklart finns det inga garantier men ett rutinerat ombud ser vad som krävs och försöker trycka på det.

    Sen, om det börjas kollas upp lagtexter i lagboken så är du 2:a direkt. Det kan hända även för en oerfaren jurist att denne inte alls hänger med om saker kollas upp.

    Men, om den andra föräldern är dokumenterad, aktiv missbrukare, som inte bryr sig om barnet längre och som är dömd för att ha misshandlat barnet (grovt exempel jag vet) så är det nog helt möjligt för dig att få igenom enskild vårdnad även om du representerar dig själv.

    Jag rekommenderar ett ombud, om vårdnadsformen verkligen spelar roll för dig.

     
  • Anonym (förälder)
    h8him skrev 2013-04-14 09:06:01 följande:
    Absolut och rätten har ofta stort överseende med de som väljer att föra sin egen talan. Däremot är det stor risk att något inte blir som du vill för att du helt enkelt inte är tillräckligt insatt. Men om vårdnaden inte egentligen spelar någon roll (dvs du kan acceptera gemensam vårdnad eller att den andre får enskild) så är det inget problem att du för din egen talan.

    Det är ganska svårt att svara med tanke på att du inte berättat något.

    Men som exempel. Jag antar att du har ett ganska litet barn 1-2 år gammalt. Pappan vill ha gemensam vårdnad, du vägrar. Dina argument för att vägra är att barnet är tryggast med dig, du vet barnets bästa för du har tagit ensamt ansvar sen början, du tycker inte att pappan kan samarbeta för han tycker inte som du när det gäller dagis och annat. En sån gång är det (enligt min erfarenhet)stor risk att det blir gemensam vårdnad trots att du själv tycker att du är den som är bäst lämpad att ensam ha vårdnad om barnet.

    Har du då ett ombud kan det vara möjligt att ombudet klarar av att lyfta fram viktiga punkter och argument för att du ska ha fortsatt ensam vårdnad. Självklart finns det inga garantier men ett rutinerat ombud ser vad som krävs och försöker trycka på det.

    Sen, om det börjas kollas upp lagtexter i lagboken så är du 2:a direkt. Det kan hända även för en oerfaren jurist att denne inte alls hänger med om saker kollas upp.

    Men, om den andra föräldern är dokumenterad, aktiv missbrukare, som inte bryr sig om barnet längre och som är dömd för att ha misshandlat barnet (grovt exempel jag vet) så är det nog helt möjligt för dig att få igenom enskild vårdnad även om du representerar dig själv.

    Jag rekommenderar ett ombud, om vårdnadsformen verkligen spelar roll för dig.

     
    Tack!
    stockholm
  • h8him
    Anonym (förälder) skrev 2013-04-14 21:52:47 följande:
    Tack!
    stockholm
    Ia Sweger är ett namn att lägga på minnet kan jag tycka.
  • Anonym (o)

    I min vårdnadstvist hade exet inget ombud. Han trodde uppenbarligen att han skulla fixa det själv. Han är en mycket vältalig person. Men han blev totalt överkörd av min advokat och domaren.

  • Anonym (förälder)
    Anonym (o) skrev 2013-04-15 17:55:00 följande:
    I min vårdnadstvist hade exet inget ombud. Han trodde uppenbarligen att han skulla fixa det själv. Han är en mycket vältalig person. Men han blev totalt överkörd av min advokat och domaren.
    "vann" du tvisten?
  • Anonym
    h8him skrev 2013-04-14 21:59:04 följande:
    Ia Sweger är ett namn att lägga på minnet kan jag tycka.
    Varnar för Ia Sweger! Visst är hon "ett namn" men det namnet har hon gjort sig genom att arbeta efter den förbjudna irrläran pas-teorin, som har gett många pedoflier och våldsverkare vårdnaden.
  • h8him
    Anonym skrev 2013-04-19 14:13:02 följande:
    Varnar för Ia Sweger! Visst är hon "ett namn" men det namnet har hon gjort sig genom att arbeta efter den förbjudna irrläran pas-teorin, som har gett många pedoflier och våldsverkare vårdnaden.
    Oj då. Själv har jag bara hört gott om henne. Men då har de klienterna kanske haft tur.
  • Anonym (o)
    Anonym (förälder) skrev 2013-04-16 21:13:17 följande:
    "vann" du tvisten?

    Ja det gjorde jag.
Svar på tråden muntlig förberedelse