Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

    15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

    Det råder olika meningar om man behöver proteintillskott eller inte vid hyfsad normal träning, som i det här sammanhangen betyder "inte på elitnivå".
    Det som händer är att överskottet av protein bryts ner och kissas ut så det värsta som kan hända är att njurarna belastas mer.

    Min tonåring tränar nu på elitnivå och tar det helt enkelt för att han tränar så hårt att han inte hinner eller kan få i sig tillräckligt via maten, allt kalkylerat in i minsta gram enligt långa exakta matlistor (blä).

    Första gången proteinpulver kom på tal var han ungefär lika gammal och efter att ha läst på och från flera olika åsikter så lät jag honom göra det. Han trodde på det och det var huvudsaken.
    Jag har inga länkar kvar men läs på och ta ställning därefter.

    Och som någon annan skrev, om du kommer fram till att han inte ska få göra det - sätt då in dig i näringslära  och behov och justera eventuellt kosten.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-13 21:49:21 följande:
    Ok känner en lättnad för ditt inlägg :) han är ju barn fortfarande och som dom andra nämde jag är inte insatt i detta. Hur vet man om det är ren protein och inte andra skuma ingr!? Ibland förstår man inte vissa ingr
    Googla och läs på, det är enda sättet du kommer att kunna förstå.
    Du kommer inte att bli så mycket klokare här heller för som sagt expertisen är inte ens överens så varför ska vanligt folk vara det?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Regnig måndag skrev 2013-04-13 21:53:02 följande:
    Googla och läs på, det är enda sättet du kommer att kunna förstå.
    Du kommer inte att bli så mycket klokare här heller för som sagt expertisen är inte ens överens så varför ska vanligt folk vara det?
    Och för att klargöra: ökad belastning på njurarna kan leda till framtida problem och tex njursvikt är det man inte vill dö av...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Twin Dad skrev 2013-04-13 21:57:00 följande:
    Du kan ju alltid ringa en personlig tränare från en av de stora kedjorna för konsultation och kanske en snabbkurs i tillskott, näringslära o.d.
    Mycket bra förslag! Tummen upp för det!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-13 22:00:25 följande:

    Av  ren protien? det är såna saker jag är rädd för..
    Överskott (eller all, har inte fattat riktigt där) leder till ökad belastning av njurarna eftersom protein bryts ner där.
    Har man (ovanligt) redan svagheter på njurarna så är det inte sådär himla bra att utsätta dem för mer påfrestnig.
    Jag kommer inte ihåg alla betänkligheter som finns, men det gör det i alla fall.

    Sen har jag sett flera dö i just njursvikt vilket gjort att jag är jävligt hönsig när det gäller det.Onödigt jag vet... 
    Trots det valde jag att tillåta sonen använda sig av det. Egentligen är ju råden att du ska läsa på och gå efter eget huvud och inte efter vad alla andra säger...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    hon mot strömmen skrev 2013-04-13 21:47:11 följande:
    Jag hade sagt NEJ till detta, eftersom det kan finnas ingredinser som är dopingklassade utan att man är medveten om det. Sedan vet jag också att det görs rajden på gym med dopingkontroller. Det går tyvärr inte att skylla på andra eller vad som står på innehållsförteckning om man åker dit. Det är utövarens uppgift att hålla koll på vad man stoppar i sig. 

    Behöver man tillskott av proteiner så finns det andra bättre vägar att gå. Men det bästa är att skynda långsamt eftersom sonen fortfarande växer och kan tyvärr få problem med sin kropp på äldre dagar.  
    Tror snarare att de i så fall skyller på proteinet. Den som pillar ner steroider i pulvret är en död försäljare...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-13 22:05:14 följande:

    hmm.. men njurar då??? vill inte att han ska få problem med njurar.. eller...
    Har man normala njurar går det bra, det är min noja och det som gjorde mig tveksam som jag skrev om.

    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    roffe skrev 2013-04-13 22:13:25 följande:
    Skulle proteinpulver vara så skadligt att man får njursvikt av en shake per dag, hade det ju inte fått säljas. Och så hade alla som tränat hårt och ätit detta dött av njursvikt. Jag vet inte om en enda som tränar på gym flera ggr i veckan som fått njursvikt. Och de flesta jag känner som tränar, tränar jävligt hårt. Dom är pigga, starka och friska. 

    Det där med att det är farligt för unga att träna och att man skulle t ex stanna i växten är bara skitsnack, det finns väl inte ens någon forskning som bevisar det påståendet utan är en myt som skapades för 50 år sedan eller något. Dagens forskning visar att träning är bra för barn och för vuxna, ökar självkänsla såväl som kroppsligt välmående, och gör att man håller sig frisk längre och lever längre. 

    Hur skulle annars elitidrottare bli längre än 160 cm, leva tills dom är gamla osv. Om det nu är så farligt att träna och äta proteiner menar jag :) 
    Det var just det som gjorde att jag fattade att jag oroade mig i onödan. Men faktum kvarstår att det finns effekter på kroppen som inte är bara positiva, speciellt för vardagsmotionären som tar det utan eftertanke.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Scratchy skrev 2013-04-14 01:07:35 följande:
    Proteinerna bryts ner i levern. Slaggprodukterna filtreras i njurarna. (Bara för att förtydliga... Flört )
    Ok, då har jag fattat fel. Tack för påpekandet.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 08:55:06 följande:
    Är det inte mer sunt att äta en bit kött eller en grillad kyckling ?
     
    Då måste man definiera vad "sunt" är och med tanke på djurhållningen och alla dess avigsidor är svaret inte självklart ja på din fråga.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 08:53:31 följande:
    Skrämmande läsning, det finns ett enormt stort glorifierande av detta pulver.
    Vi hörde senast i veckan ang pulver med narkotiskt likt innehåll. 
    Öka upp måltiderna med ett par gram av kött, kyckling ( kött detta oxså ) grönsaker och bönor.
    Du får på detta sätt i dig nyttiga sunda goda och mättande proteiner.
    Proteinpulver är en ren och skär bluff, du har itne en aning om vad för annat som finns i detta pulver.
    Det som står på burken, är långt ifrån sanningen. 
    Tja för min son handlar det inte om några gram utan närmare kilo. Dina gram kyckling kan man lika gärna hoppa över eftersom kyckling bara innehåller 30% rent protein. Tränar man seriöst så tar man det ytterst allvarligt och höftar inte ditt lite grönsaker i vad man tror är sunt utan man räknar ut allting så att kroppen får exakt det den behöver.

    Om proteinpulver skulle vara så fullproppat med knark skulle vi inte ha kvar några elitidrottare i Sverige. De dopingtestas ständigt oavsett om det är tävling eller träning och de letar efter ett antal droger samtidigt.

    Det du hört är snarare de som försöker skylla ifrån sig. Alternativet är att du försöker hetsa mot något du inte känner till alls.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    snällochgla skrev 2013-04-14 10:32:45 följande:
    Jo men jag tänker att när man ser folk i hälsoprogram blanda pulverdrinkar så upplever man att det inte är ngt som är skadligt?! Antar att det var proteindrinkar som hon blandade!
    Alltså, jag slutade titta på Anka när personen hulkade över den gröna proteinförstärkta smörjan den skulle dricka till frukost och Ankan kontrar med att det är nyttigt.
    Det är inte sunt nånstans
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-14 10:38:17 följande:
    Men ärligt talat nu om man äter protein rik måltid då behöver man inte ta pulvret??! 
    Det beror på hur mycket protein du behöver, kött innehåller ca 30%rent protein.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 10:42:22 följande:
    Varför gå över ån efter vatten ?
    Är du hungrig efter träningen och anser att din träning kräver mer "bränsle" åt kroppen ät naturligt fast mer !
     
    Kanske för att det kan vara rätt svårt att få i sig närmare ett kilo kött per dag?
    Med din rekommendation skulle vi inte ha elitidrottare i Sverige
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Aquilalore skrev 2013-04-14 12:05:05 följande:
    Min undran är varför han vill bygga muskler när han spelar fotboll, planer på att sluta?
    Och bygga muskler när han är 15... nja, gränsfall.

    En hårt tränande vuxen behöver normalt inte proteintillskott men han kanske är superman Skrattande
    De gym vi träffat på har 16 som åldersgräns vilket var ett litet helsifyr när sonen behövde rehab. Vi hittade ett några mil hemifrån som som gav honom dispens tack vare att han samtidigt gick hos sjukgymnasten som var knuten till gymmet. (Han hade tränat för mycket explosivt)


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:00:29 följande:
    Say what!? Jag hoppas du är ironisk. Gymgrossisten är ju värst av alla! Senast igår läste jag om en produkt ur deras sortiment som blivit dopingklassad och därmed indragen. Det sker med jämna och ganska täta mellanrum och det är rätt ofta jag märker att gymgrossisten är i hetluften. Men lika snabbt som en produkt hos dem blir förbjuden (och innan dess har de dessutom haft utförsäljning med superrea så hundratals människor har blivit lurade att köpa skadliga preparat) så lanserar de ju nya med näst intill identiska ämnen. Men som då tyvärr tack vare Sveriges katastrofalt usla rättssystem ännu inte blivit förbjudna för att någon molekyl är ändrad.
    Ja gymgrossister är ena jäklar på att många ut narkotika i smyg....
    Grejen är ju att det är positivt att de drar in en produkt efter vad myndigheter bestämmer. Det vore riktigt illa om de inte gjorde det.

    Pratar du verkligen om gymgrossister och inte nätapotek där du kan beställa allt och lite till?

    Om du hängt med så är lagstiftningen ändrad. Ett ämne behöver inte vara klassificerat på molekylnivå längre utan det räcker med att de är snarlika.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:02:10 följande:
    Och eh... gymgrossisten har ett uselt rykte i hälsorelaterade kretsar. De tänker öht inte "hälsa" utan snarare antalet sedlar de kan hinna tjäna per produkt...
    Jo de framstår som synnerligen oseriösa

    Från länken
    Gymgrossisten återkallar kosttillskottet ”Craze” från leverantören Driven Sports
     
    Gymgrossisten återkallar kosttillskottet ”Craze” från leverantören Driven Sports efter misstanke om att produkten kan innehålla spår av dopingklassade ämnen. I skrivande stund genomförs tester av kosttillskottet på SKL (Statens kriminaltekniska laboratorium) och återkallelsen sker av försiktighetsskäl i avvaktan på resultatet.
     
    – Blotta misstanken om att det kan finnas ohälsosamma ämnen i produkten räcker för att vi ska agera. Därför har vi redan nu valt att stoppa all försäljning och informera alla kunder som köpt tillskottet om att vi vill ha tillbaka den och att de får ersättning för sin produkt, säger Therése Hillman, VD på Gymgrossisten.
     
    Produkten har gått igenom flera tester utan att förbjudna ämnen identifierats. I avvaktan på rapporten från SKL stoppas försäljningen omedelbart i samtliga av Gymgrossistens försäljningskanaler.
     
       -Vi kontaktar nu alla kunder som har köpt produkten från oss och de som vi inte når den vägen vill vi gärna ha kontakt med så att vi kan få produkten och kunden kan få pengarna tillbaka, säger Thérese Hillman.
     
    Kunder som vill returnera sin produkt ber vi logga in på "dina sidor" och registrera en reklamation.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    skogsvitter skrev 2013-04-14 15:07:03 följande:
    Jag pratar specifikt om gymgrossisten.com

    När ändrades den lagen? Låter ju helt otroligt bra i så fall
    Jag vet inte när men jag hörde det på nyheterna på TV alldeles nyligen. Har dessvärre ingen länk för jag har inte varit tillräckligt intresserad för att grotta i det.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 20:20:00 följande:
    " Garanterat " fria !!!
    Du är bra blåögd. Obestämd 
    Säg mig, vad tror du skulle hända om massor tog de där knarket du anser finns där?
    Dopingtester är inget som är förbehållet elitidrotten utan det sker flest tester tas på vanliga motionärer, även på Friskis och Svettis.
    Åker man dit i en kontroll blir man avstängd från tävling och träning. Vad tror du händer om seriösa grossister börjar sälja preparat med dopingmedel?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Thomas66 skrev 2013-04-14 20:39:16 följande:

    Dopingpreparat är ofta läkemedel.Nu är jag inte för doping men iaf teststeron/ östrogen har ju kroppen naturligt, så oftast höjjer ju folk halterna av dom.
    Jo jag vet, har en bekant som jobbar på dopinglabbet.
    (Hon har btw förklarat för sonen varför det inte går att smuggla undan just hans prover )
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??