• oktoberbebben

Hur länge ska jag låta henne skrika?

Min bebis har sedan födseln ammats till sömns och sedan sovit bredvid mig. Detta har fungerat helt okej även om jag fått henne byta bröst väldigt många gånger ibland.

Nu har bvc sagt,väldigt bestämt, att eftersom tänder kommer snart så ska hon inte ammas till sömns. Min nya sömnmetod, enligt dem, är att ligga bredvid henne och låta henne somna själv. Lättare sagt än gjort tycker jag. Hon skrek 20 minuter och verkade helt borta men vrålade och svettades. Tillslut gav jag upp, gav henne bröstet och hon somnade på 5 minuter.

Hur länge ska jag låta henne skrika tycker ni? 20 minuter kändes som en evighet men samtidigt kanske man ska vänta längre för att bryta en ovana?

• Svar på tråden Hur länge ska jag låta henne skrika?
  • reSearch01

BVC bestämmer väl inte hur du ska göra? Kör lite avvänjning i stället. Amma lite, sen napp (om du har det) sen mindre och mindre? Skulle det kunna fungera? 

• Nape

Jag har skitit totalt i goda råd. Ungarna har fått snutta sig till sömns och de har inte haft några problem med tänderna alls.

Jag vill inte somna gråtande själv, varför skulle jag låta mina barn göra det?

Du bestämmer helt själv hur du vill göra. BVC ger generella råd, men du måste inte följa dem slaviskt. Barn slutar ammas till sömns ändå.

• Regnig måndag

30 sekunder tycker jag är lagom, 60 om man sitter på toa.

Vad är meningen att du ska få ett bekvämt liv eller att du "gör" henne till en fungerande vuxen vad det lider?
    Det finns inte en normal vuxen som suger på sin mammas tuttar, allt har sin tid och barnen slutar när de är redo för det.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • moving

Varför måste du sluta med att amma henne till sömns för att hon får tänder??

• reSearch01

Eller så kanske du kan börja amma henne i soffan/fotölj eller något och sedan lägga henne i sängen? Du kommer nog på något ska du se.

• Lena

Jag tycker det låter som BVC talar i nattmössan. Jag har aldrig hört något sådant, inte ens från tandläkarbesöket vid 1 års ålder. Men vill du söva med annat kan du ju prova med napp. Jag hade aldrig låtit mitt barn skrika bara för att någon säger att det är dåligt för det att göra som vi gör, barn byter vanor när de växer.

Vår fyraåring ammades till sömn och hade napp, fick sen välling och hade napp men somnar numera utan något sånt alls bara en saga och vi går ur rummet. Barnen blir större, lyssna inte på dumma råd.

• oktoberbebben
    reSearch01 skrev 2013-04-13 23:11:22 följande:
    BVC bestämmer väl inte hur du ska göra? Kör lite avvänjning i stället. Amma lite, sen napp (om du har det) sen mindre och mindre? Skulle det kunna fungera? 
    Napp vägrar hon. Istället för att bara spotta ut den så blir hon arg. Känner väl sig lurad ;)

Hmm... vet inte riktigt vad du menar med amma mindre och mindre? Tar jag bort henne från bröstet innan hon har somnat så skriker hon tills hon får bröstet igen..
  • Scratt

Inte alls, ett jäkla hitte-på att låta en så liten skrika sig till sömns...
    Varför skulle du inte få amma henne mer?
    Hur vet ni att tänderna snart kommer?

• Likaro80

Strunta i BVC det är ditt liv, dina känslor och din bebis! Om det är för tufft för dig att amma på natten försök med välling eller ev. ersättning?

• kgv

Strunta i vad bvc säger. Gör vad som passar dig och din bebis bäst. Jag lyssnade på bvc att min son inte skulle vaggas till sömns (enligt henne skulle man absolut inte göra det efter 4 månaders ålder). Han skrek som en vettvilling och jag var alldeles förtvivlad. Gick tillbaka till att vagga och det funkade jättebra. Sonen var nöjd och vi var nöjda. Sen löste det sig av sig själv när han var 7 månader. Han var väl helt enkelt inte redo än.

Svar på tråden Hur länge ska jag låta henne skrika?