• Cam82

Mitt usla morgonhumör påverkar hela familjen, vad göra?

Jag är trött och irriterad varje morgon, spelar ingen roll om jag lägger mig tidigt eller inte, jag och sambon tar en sovmorgon var på helgen, de dagar han kliver upp är barnen oftast snälla och sitter med honom och tittar på tv, de dagar jag klivet upp bråkar och slåss de mest trots att jag sitter med dem. Jag tål inget på morgonen, trött helt tom på energi och orkar ingenting. Känns som att jag inte vill vara så här och stackars sambon får aldrig sova i lugn och ro. Någon som har tips på hur jag kan bli piggare och framför allt gladare på morgonen? Känns som att dagen alltid startar dåligt, har troligen pga stress haft magkatarr för ett tag sedan också. Kan känna mig irriterad över att vi aldrig har något roligt planerat på helgen också, vi har inte så många vänner jag och sambon, är mesy hma eller var gör sig nån sväng med ett av barnen för att de ska få egentid.

• Svar på tråden Mitt usla morgonhumör påverkar hela familjen, vad göra?
  • ica

Kan du inte gå upp ensam. Och sambon hålla sig "undan". Om du får vara ifred kanske det blir bättre.

• Ramborg
    Cam82 skrev 2013-04-14 07:56:39 följande:
    Jag är trött och irriterad varje morgon, spelar ingen roll om jag lägger mig tidigt eller inte, jag och sambon tar en sovmorgon var på helgen, de dagar han kliver upp är barnen oftast snälla och sitter med honom och tittar på tv, de dagar jag klivet upp bråkar och slåss de mest trots att jag sitter med dem. Jag tål inget på morgonen, trött helt tom på energi och orkar ingenting. Känns som att jag inte vill vara så här och stackars sambon får aldrig sova i lugn och ro. Någon som har tips på hur jag kan bli piggare och framför allt gladare på morgonen? Känns som att dagen alltid startar dåligt, har troligen pga stress haft magkatarr för ett tag sedan också. Kan känna mig irriterad över att vi aldrig har något roligt planerat på helgen också, vi har inte så många vänner jag och sambon, är mesy hma eller var gör sig nån sväng med ett av barnen för att de ska få egentid.

Somliga människor har dåligt morgonhumör helt enkelt (min kära pappa tillexempel) och barn kan lära sig att förhålla sig till det.

Men om du vill ändra på nåt föreslår jag att du gör nåt annorlunda än du brukar. Sitt inte med barnen och sura. Baka scones tillsammans, duka frukostbordet fint med servetter och någon prydnad, häll upp juicen i vinglas, koka varsitt ägg och ät ur äggkopp. Gör morgonen till en trevlig stund tillsammans.

Eller bygg ett jättehögt legotorn ihop.

Eller spela Wii mot varandra.

Bygg en koja under soffbordet.

Vad du kan komma på som både du och barnen kan gilla.
    42.
  • carhe

Du kanske har extremt lågt blodsockerhalt på morgonen? Prova några morgnar med att du direkt på morgonen, innan du kliver upp ur sängen, ta några druvsockertabletter. Sedan ett glas saft eller juicr. Om du har möjlighet, gå upp innan dina barn vaknar. Inte helt lätt, de brukar skutta upp så snart de hör att man är uppe. Kanske behöver du en egen stund på morgonen.

• snällochgla

Gå till en läkare och ta prover och se om du har några värden som är i olag! Övervikt? Röker du?
    Alkohol?

Finns det inga aktiviteter som ni kan göra hela familjen? Man blir piggare om man får mycket frisk luft och att roa ungar utomhus brukar inte vara svårt. Är man ingen outdoor-typ så tror jag man kan lära sig att gilla det även om man i början får tvinga sig! 

• Ramborg

Sätt ungarna framför TV och dig själv vid frukostbordet. Ingen får störa förrän du fått ditt kaffe och läst första tidningsdelen!

Beror iofs på hur gamla barnen är.

42.
  • ica
    Ramborg skrev 2013-04-14 08:28:53 följande:
    Sätt ungarna framför TV och dig själv vid frukostbordet. Ingen får störa förrän du fått ditt kaffe och läst första tidningsdelen!

Precis!
    Skapa en sfär där du får vara själv tills du är vaken.
  • skogsvitter

Att se till att du har något att äta innan du ens kliver ur sängen är ett jättebra tips. Någon form av kex är ganska vanligt. Min mamma har alltid varit på det här sättet, och nu har hon en karl som oftast går upp med kaffe och kaka till henne varje morgon

Själv brukar jag oftast äta något på kvällen och märker själv att jag inte alls har lika dåligt morgonhumör då, det är väldigt extremt de gånger jag inte ätit något alls under kvällen. Så antar att det har blivit min metod, utan att jag direkt tänkt på det...

• Cam82
    Ramborg skrev 2013-04-14 08:28:53 följande:

Barnen är 2 och 4, det är det att de vill alltid äta direkt när de klivit upp, så lite svårt ett tag sov de till iaf 7, men ett bra tag nu är de vakna före kl 6.
Svar på tråden Mitt usla morgonhumör påverkar hela familjen, vad göra?