• Anonym (Normalt hyfs?)

Rasta hundarna på innergården/lekplatsen?

Bor i lägenhet på nedre botten i ett trevligt område. Har flyttat in en hel del nya med hundar. Nästan alla är för bekväma för att lämna innergården för att rasta sina hundar, finns grönområden och skogsdungar precis utanför. Har reagerat flera ggr på att de låter sina hundar kissa och bajsa precis utanför folks fönster eller ingångar. Var ute med dottern i lekplatsen på innergården då en rastar sin lösa hund i lekplatsen! (Denna tjej brukar ibland inte ens plocka upp bajsat) Frågade om hon inte kunde gå 20 m bort och rasta där inte barn leker. Hon blev skitsur och sa att hon minsann inte ser nån förbudsskylt!! Ska ta upp med föreningen att sätta upp rastning förbjuden på innergården, är ju så lätt bara gå liten bit till och komma ut! Gillar ju hundar men inte så mysigt med skithögar utanför fönstret. Är jag en grinkärring eller är detta okej?;)

• Svar på tråden Rasta hundarna på innergården/lekplatsen?
  • Gunilla 044

Trist att det ens behövs en skylt,det säger väl sig självt att man inte rastar hundar på innegårdar,hundar behöver även motion,vi hade också stora problem med detta,där jag bodde förut.

• Petra 334

Nej förstår helt din reaktion. Ok att hunden kissar lite snabbt men att helt rasta hunden på gården är respektlöst.
    Där jag bodde en gång brukade en tjej släppa sina hundar på gården, de sprang rakt över mig när jag låg ute och solade så jag fick blödande rivsår på magen. Blev vansinnig.
    Och framförallt om det brukar finnas barn på gården får man gå iväg. Prata med föreningen gissar att en skylt kommer komma upp snabbare än snabbast.

• Anonym (Hundägare)

Du har helt rätt. En del människor är så lata att man blir mörkrädd.

• Anonym (Normalt hyfs?)

Lite skönt höra att andra också tycker det är ett slappt hundägaransvar. Får väl se om det kan komma upp en skylt till vår/sommaren eftersom det tyvärr verkar behövas.

• Viktoria123

Finns en förbud mot hundar skylt på vår innegård. Folk rastar hundarna där ändå

• Elin 885

sånt är vidrigt!
    ok med en snabb kvällskiss men inte rastas hela tiden där.
    usch jag bodde också i ett sånt område där t o m fanns skyltar men folk rastade sina hundar på gården ändå. blä!

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Duckan

Skitdåligt av hundägarna! Ganska ofta är kiss på vår port, ibland så mycket att det rinner in. Varför låter man hunden kussa där?

• Jättekul

Vi har skylt på vår innergård men det är ändå en person där varje dag och rastar sin hund Rynkar på näsan

• Jättekul
    Viktoria123 skrev 2013-04-14 12:34:33 följande:
    Finns en förbud mot hundar skylt på vår innegård. Folk rastar hundarna där ändå
    Bor vi på samma :)?Flört
  • Elin 885
    Duckan skrev 2013-04-14 12:38:46 följande:
    Skitdåligt av hundägarna! Ganska ofta är kiss på vår port, ibland så mycket att det rinner in. Varför låter man hunden kussa där?
    vi hade ungdomar som använde den porten som jag bodde i som ungdomsgård när jag flyttade till egen lägenhet. detta var i ett hus där det var lyhört som fan.
    de skrek, tjoade, spottade på golvet, åt godis och slängde pappret rakt ned osv.
    ingen ordning alls och sa man till dem så var det uppkäftiga som faan.
    trevligt.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • The past is now

Tyvärr så kommer skyltar inte att hjälpa. Hundägare är ett otroligt slappt släkte. Orkar man inte motioner/rasta sin hund ska man fan inte en! Usch!

Har stött på så sjukt många hundägare som står och glor på en under tiden hunden skiter och så GÅR de bara! IDIOTER!  

Det säger sig självt att man INTE rastar sin hund på en innergård/förskolegård eller lekplats!   

• Bambi07

Skäll ut alla du ser rasta hundarna där.

Vi har förbudsskyltar i vårt område men trots det så går folk runt med sina hundar endast inom bostadsområdet. De tar inte upp skiten efter dem heller och framförallt så är 90% av alla hundar här är helt otroligt odresserade. De skäller, gör utfall och kan inte gå i koppel för fem öre. Vi har en större hund och plockar alltid upp efter henne, ändå har det kommit kommentarer om "Ni tar väl upp efter hunden!". Vissa är till och med så lata att de står i sin port och bara släpper ut hundarna på kvällen så de får springa ut och göra sina behov.

• The past is now
    Bambi07 skrev 2013-04-14 17:25:12 följande:
    Skäll ut alla du ser rasta hundarna där.

Vi har förbudsskyltar i vårt område men trots det så går folk runt med sina hundar endast inom bostadsområdet. De tar inte upp skiten efter dem heller och framförallt så är 90% av alla hundar här är helt otroligt odresserade. De skäller, gör utfall och kan inte gå i koppel för fem öre. Vi har en större hund och plockar alltid upp efter henne, ändå har det kommit kommentarer om "Ni tar väl upp efter hunden!". Vissa är till och med så lata att de står i sin port och bara släpper ut hundarna på kvällen så de får springa ut och göra sina behov.

Ja det gör jag med får en hatisk blick eller ett fnys, men inte fan plockar dom upp!
  • Bambi07
    The past is now skrev 2013-04-14 20:11:01 följande:

Ja det gör jag med får en hatisk blick eller ett fnys, men inte fan plockar dom upp!
    Jag har tyvärr aldrig sett någon "in action" som inte plockar upp, men jag kommer garanterat säga något om jag ser det. De flesta inom området är lite äldre (65+) och har små, ouppfostrade hundar. Jag och min pojkvän är båda i yngre 20-års åldern och har en, numera, ganska väldresserad hund som sköter sig på promenader. ÄNDÅ är det alltid vi som blir utskällda för att vi inte plockar upp eller för att det låter när hundarna skäller i området...
  • Olof N

Alla ni som tycker att man inte ska rasta hundar på innegårdar! "Det säger sig självt att man inte ska rasta..." o s v 

Hur dum får man bli egentligen? 

Rökare är tillåtna trots att de lämnar fimpar i drivor över tid. Fimpar som är farliga för barn att suga på, vilket händer nu och då.

Katter är tillåtna - för hur ska man få grannkatten att förstå regler? De kissar och skiter i sandlådor där barn leker.

Hundägare som vet hur man tar hand om och sköter sina hundar VET att man tar upp bajs. Kiss är absolut inte ngn fara för vare sig andra djur eller människor.

De som skriker högst om FÖRBUD är oftast människor som aldrig är på gården, så tänk till en gång till och lägg ner hatet. Hundar är och förblir människans bästa vän och förbud skapar bara ovänner. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Normalt hyfs?) skrev 2013-04-14 10:15:29 följande:

Bor i lägenhet på nedre botten i ett trevligt område. Har flyttat in en hel del nya med hundar. Nästan alla är för bekväma för att lämna innergården för att rasta sina hundar, finns grönområden och skogsdungar precis utanför. Har reagerat flera ggr på att de låter sina hundar kissa och bajsa precis utanför folks fönster eller ingångar. Var ute med dottern i lekplatsen på innergården då en rastar sin lösa hund i lekplatsen! (Denna tjej brukar ibland inte ens plocka upp bajsat) Frågade om hon inte kunde gå 20 m bort och rasta där inte barn leker. Hon blev skitsur och sa att hon minsann inte ser nån förbudsskylt!! Ska ta upp med föreningen att sätta upp rastning förbjuden på innergården, är ju så lätt bara gå liten bit till och komma ut! Gillar ju hundar men inte så mysigt med skithögar utanför fönstret. Är jag en grinkärring eller är detta okej?;)

Ge henne en örfil nästa gång. Det finns väl ingen skylt att man inte får örfila idioter heller?

;)
  • Fennyxx

Många hundägare verkar vara helt dumma i huvudet. Även om de själva inte har något emot hundexktementer så tycker de flesta andra av oss att det är rätt så vidrigt med hundkiss på fasaderna, basjs på trotoaren och på barnens lekplats. Folk tom rastar hunden i barnens vattenlek!! (Springbrunn för barn med vattentening) När man säger till är folk heelt oförstående. Klart hunden också ska få bada! Bland barnen. Har folk med dig hunden i sitt eget badkar också eller? Flytta till landet om ni inte kan uppföra er i stan.

• SoulsWillRise
    Olof N skrev 2016-02-27 10:53:42 följande:

Alla ni som tycker att man inte ska rasta hundar på innegårdar! "Det säger sig självt att man inte ska rasta..." o s v 

Hur dum får man bli egentligen? 

Rökare är tillåtna trots att de lämnar fimpar i drivor över tid. Fimpar som är farliga för barn att suga på, vilket händer nu och då.

Katter är tillåtna - för hur ska man få grannkatten att förstå regler? De kissar och skiter i sandlådor där barn leker.

Hundägare som vet hur man tar hand om och sköter sina hundar VET att man tar upp bajs. Kiss är absolut inte ngn fara för vare sig andra djur eller människor.

De som skriker högst om FÖRBUD är oftast människor som aldrig är på gården, så tänk till en gång till och lägg ner hatet. Hundar är och förblir människans bästa vän och förbud skapar bara ovänner. 

Jag röker inte så det är inga problem! Även när jag rökte så plockade jag upp fimparna och slängde i papperskorgen.

Jag har katt. Men innekatt och MEST pga tokiga människor där ute som inte respekterar andra levande varelser. Men jag tänker även på andra människor och vill inte att min katt ska förstöra för andra (kissa i vagnar som står ute, bajsa i sandlådor osv).

Förbud handlar om att gå utanför bostadsområden för ingen människa vill trampa i skit pga hundar som får uträtta sina behov nära lägenheter eller lekplatser, dagis, skola osv. Dessutom är det inte trevligt att se en stor hög med hundskit när man är ute och leker med barnen eller vill sola på gräsmattan osv. Klarar man inte att gå en bit utanför bostadsområden ska man nog inte ha djur överhuvudtag. Det är ingen som sagt att man ska hata hundar, däremot uppskattas det enormt om man kan gå en bit ifrån lägenheter och lekplatser :) Hunden skulle uppskatta det också då den behöver motion ;)
  • Anonym (Trött och sur)

Vi har samma problem på vår innergård. Folk rastar sina hundar som bajsar och kissar där tanken var att barn ska leka. Det är en förskola som har sin uteplats på innergården vilket gör det hela ännu värre. Jag och min man låter inte våra barn leka på innergården alls pga detta (och rökarna som ej tar upp fimparna efter sig) och vi ska flytta.

Svar på tråden Rasta hundarna på innergården/lekplatsen?