• M i l l a n

Ändrat hårfärg, behövs nytt pass?

Vi åker till USA i sommar hela familjen. Kom på att dottern som är 16, har en helt annan hårfärg i passet än hon har nu. Hon är blond men har svart hårfärg i passet som är gjort för 3 år sedan. USA är kinkiga med mycket när man ska resa in i landet. Frågan är om passet fungerar eller om vi måste göra ett nytt? :S

• Svar på tråden Ändrat hårfärg, behövs nytt pass?
  • M i l l a n
    Alby skrev 2013-04-14 11:30:32 följande:
    Det fungerar.

Alby skrev 2013-04-14 11:30:32 följande:
    Det fungerar.

Okej! Vet du det av egen erfarenhet?
  • Alby

Ja, varje gång jag har varit i USA så har jag haft annan längd och färg på håret. Sålänge man inte ha gjort någon plastikoperqtion i ansiktet så är det lugnt. Men hon måste ha minst 6 mån kvar av passets giltighet när ni flyger.

• M i l l a n

Ok! Tack, känner mig mycket lugnare nu. :) Det med att passet ska vara giltigt i 6 mån när vi flyger hade jag koll på. Men tack för tipset, vill inte råka glömma nåt och få problem. Ska göra Esta ansökningar snart. Antar att man måste söka Esta till en 6 mån bebis också?

• Alby

Min dotter komma att vara 8 mån i sommar när vi åker, och vi kommer att ansöka esta till henne med. Om det är nödvändigt vet jag inte, men som du skrev så kan USA vara rätt kinkiga med vissa grejer :)

• TillFlorida

Passet behöver bara vara giltigt under tiden man skall befinna sig i USA.

http://sweden.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html

Does my Swedish passport have to be valid for six months?

Your passport must be valid on entry into the U.S. If the passport is not valid for the duration of your stay, you will be required to apply for a new passport from your Embassy while in the U.S. If your visit will be of short duration during which time your passport will expire, we recommend that you obtain a new passport before traveling as you will be admitted only until the date on which the passport expires. Such action before you depart for the U.S. will save you the inconvenience of applying not only for a new passport, but also an extension of stay.

• evaoregon
    M i l l a n skrev 2013-04-14 11:48:07 följande:
    Ok! Tack, känner mig mycket lugnare nu. :) Det med att passet ska vara giltigt i 6 mån när vi flyger hade jag koll på. Men tack för tipset, vill inte råka glömma nåt och få problem. Ska göra Esta ansökningar snart. Antar att man måste söka Esta till en 6 mån bebis också?
    Ja, även bebisar behöver inresetillståndet.

Alla resenärer som reser med Visa Waiver-programmet måste ha ett godkänt inresetillstånd innan de reser till USA med flyg eller båt. Även små barn utan biljett måste ha ett godkänt inresetillstånd om de saknar visum för att resa till USA. En ansökan kan göras av tredje part åt en person som reser med Visa Waiver-programmet."
  • evaoregon
    Alby skrev 2013-04-14 12:34:59 följande:
    Min dotter komma att vara 8 mån i sommar när vi åker, och vi kommer att ansöka esta till henne med. Om det är nödvändigt vet jag inte, men som du skrev så kan USA vara rätt kinkiga med vissa grejer :)
    Ja, det är nödvändigt för bebisar.
Svar på tråden Ändrat hårfärg, behövs nytt pass?