• MartinSle

Baka bröd med electrolux assistent

Hej på er!

Jag har fått tag i en gammal hederlig electrolux assistent. Eftersom medelinkomsttagarae som jag inte längre har råd att köpa bröd i butik så tänkte jag att jag skulle baka mitt eget.

Nu har jag gjort såhär:

Hittat lämpligt recept.
    Blandat jäst i ljummet vatten med lite smör.
    Tömt ner detta i assistent-bunken.
    Satt på assistenten och lagt i lite mjöl i taget.

I början ser det bra ut men ju mer mjöl jag tar i desto konstigare börjar maskinen att bete sig.

Jag filmade knåderiet när jag fått i typ 3/4 av mjölet....

Någon som kan säga mig vad jag gör för fel? 

• Svar på tråden Baka bröd med electrolux assistent
  • niagara

Jag har bekymmer med att degen klättrar på klubban. Brukar då hålla ut klubb -armen nån minut medan den degar klart

• MartinSle

Den okända länken är en vanlig youtube-video...

Filmade den så jag ska slippa förklara. Men ja, degen klibbar sig fast på den där klubban och så far armen fram och tillbaka.  

• niagara

Far armen fram och tillbaka utan att degen klättrar ur så är det helt i sin ordning...

• MartinSle

Ok.

Nej degen klättrar inte ur bunken, men problemet är ju att degen är superkletig längst in vid klubban och mjöligare och mjöligare längre ut. Ibland rullar ju inte ens degen runt klubban utan allt står bara still för att mjölet slirar mot bunken.

Som sagt svårt att förklara. Men jag vill ju att degen ska bli jämn och fin, inte superklibbig längst in och supertorr och mjölig längst ut från klubban. 

• vivianne

Har en gammal elektrolux och känner inte riktigt ien vag du beskriver. Men jag har å andra sidan aldrig tagit i mjölet lite i taget. Fick för länge sedan lära mig att det ska man göra vid handknådade degar men med maskinknådade degar ska allt i från början (utom lite till utbakningen då). Om det verkligen är bästa sättet ska jag låta vara osagt men det funkar för mig. Testa om det hjälper.

• vivianne

Hej igen. Tittade på filmen och det enda som ser konstigt ut är att det verkar vara väldigt mycket mjöl i degen... Testa mindre mjöl och att ha i allt från början. Funkar i alla fall för mig

• MartinSle

Första gången jag bakade med assistenten så hade jag i allt på en gång i början och det blev absolut ännu värre. Då blev det ingen deg överhuvudtaget. Och då sa min mor och mormor till mig att jag absolut inte ska ta i allt på en gång ;)

• MartinSle

Ok jag kanske helt enkelt bara har hittat ett recept med alldeles för mycket mjöl i. Vad använder ni för recept? 

• vivianne
    MartinSle skrev 2013-04-14 19:54:46 följande:
    Ok jag kanske helt enkelt bara har hittat ett recept med alldeles för mycket mjöl i. Vad använder ni för recept? 

MartinSle skrev 2013-04-14 19:54:46 följande:

Jag går på känsla. Sorry . Men väger du mjölet? Det packas lätt om man skopar upp det. Bäst att väga, eller om du inte har våg hälla upp det i ett litermått så att det inte blir för mycket.
  • MartinSle

Jag har en våg så jag skule väl kunna väga. Det är bara det att i de recept som jag har tittat på står det alltid typ 4 dl mjöl, inte 4 hekto mjöl.

• vivianne

Brukar stå på mjölpåsen vad en dl väger men vetemjöl är i alla fall 60 gram på en dl. Övriga sorter vet jag inte men står det inte på påsen är det ju bara att googla.

Svar på tråden Baka bröd med electrolux assistent