• lillekatt

Höra av sig till referenser

Jag har nu börjat söka olika jobb där jag har angivit två referenser från tidigare erfarenheter (de enda jag har). Eftersom jag har sökt upp emot 30 olika ställen där min profil faktiskt passar, så undrar jag om inte det skulle bli väldigt jobbigt för mina referenser att bli uppringda och behöva svara på mail om mig väldigt ofta? Hör de ofta av sig till referenserna? Om man är chef och har jobbat många år så skulle man ju snart inte göra något annat på sitt jobb än att svara på frågor om sina fd medarbetare till slut tänker jag? 
    Hur har det funkat för era referenser? Har de blivit uppringda många gånger? 

• Svar på tråden Höra av sig till referenser
  • SaraD

Referenser är ofta något man tar i slutskedet, efter intervjun/intervjuerna, så tror inte du behöver oroa dig

• tjej87

Jag har aldrig med mina referenser i mitt personliga brev eller CV utan skriver att jag lämnar kontaktuppgifter till referenserna om arbetsgivaren vill ha det. Isf pratar jag först med mina referenser, ger info om jobbet som jag har sökt samt skickar med mitt CV och personliga brev så dom kan se vad jag skrivit där. När jag har varit på intervju har dom bara hört av sig till referenser som ett sista steg, typ för att kolla av att intrycket dom fått av mig på intervjun verkar vara det riktiga.

För mig är det big nono att lämna ut referenser utan att ha informerat mina referenser om tjänsten jag sökt och gjort dom förberedda på att någon kan ringa dom. 

• Ripper500

Man anger inte referenser i cv.
    De lämnas på begäran, vilket oftast är när de vill anställa dig.

• Dixie

Jag brukar skriva att referenser lämnas vid intervju, och om jag kommer på en intervju informerar jag mina referenser innan.

• lillekatt
    Ripper500 skrev 2013-04-14 21:09:20 följande:
    Man anger inte referenser i cv.
    De lämnas på begäran, vilket oftast är när de vill anställa dig.
    Fast här har det oftast stått i ansökningarna att man ska bifoga kontaktuppgifter till två referenser. Ska man ändå skriva "lämnas på begäran"?
  • lillekatt
    tjej87 skrev 2013-04-14 20:59:56 följande:
    Jag har aldrig med mina referenser i mitt personliga brev eller CV utan skriver att jag lämnar kontaktuppgifter till referenserna om arbetsgivaren vill ha det. Isf pratar jag först med mina referenser, ger info om jobbet som jag har sökt samt skickar med mitt CV och personliga brev så dom kan se vad jag skrivit där. När jag har varit på intervju har dom bara hört av sig till referenser som ett sista steg, typ för att kolla av att intrycket dom fått av mig på intervjun verkar vara det riktiga.

För mig är det big nono att lämna ut referenser utan att ha informerat mina referenser om tjänsten jag sökt och gjort dom förberedda på att någon kan ringa dom. 
    Alltså jag har ju frågat dem om jag får använda dem som referenser och de har sagt ja, men samtidigt undrade jag också om det egentligen blir för jobbigt för dem om det nu skulle vara så att många hör av sig till dem. 
  • Ripper500

Som jag sa innan.
    Referenser ska lämnas på begäran.
    Ett seriöst företag ringer bara referenser när de vill anställa personen.

Referenser är en bekräftelse på vad blivande arbetsgivare tror om dig.

Har precis bytt arbete.
    Jag var på totalt 5 intervjuver.
    Efter dessa var vi 2 kvar och företaget begärde 3 referenser.
    Sedan ringde de alla 3 och pratade med varje i ca 45 min.

Mina referenser hade inte haft tid att göra samma sak med fler arbetsgivare.
    Sedan så ör det heller inte vanligt att en arbetsgivare pratar så länge.
    Men en del är super noga när det gäller viktiga arbeten.

• kaffeamanda

Jag har mina referenser i mitt cv, eftersom jag tror att de namnen ger en extra krydda för att få komma på intervju. Sen har jag inte varit med om att de tagit kontakt med referenterna innan intervju utan det görs efter första eller ibland andra intervjun.

• Waldo

Jag lämnat ALDRIG någonsin ut mina referenser i mitt CV eller personliga brev
    Dem lämnar jag på begäran när man kommer till en intervju 
    Anledningen är helt enkelt att jag är väldigt rädd om mina referenser och vill förbereda dem genom att själv ta kontakt med dem innan dom blir uppringda av ett företag

Men hur man nu än väljer att göra, så tas referenser aldrig in förrens det blir intressant att anställa någon
    Det tas aldrig förrens det blir skarpt läge.
    Det ska oftast till en och ibland två intervjuver innan man tar in referenser     

• gavagai
    lillekatt skrev 2013-04-15 07:11:51 följande:
    Fast här har det oftast stått i ansökningarna att man ska bifoga kontaktuppgifter till två referenser. Ska man ändå skriva "lämnas på begäran"?
    Ja, på samma sätt som du inte ska lämna löneanspråk i ansökan, även om de begär det.
Svar på tråden Höra av sig till referenser