• tjejhalmstad

Ny dator- inte nöjd. Vad göra?

Har köpt ny dator i fredags och provat den nu i helgen, men är inte alls nöjd. Får man byta trots att man testat den? Bla. Är batteritiden inte alls lika bra som den var på min gamla. Touchpaden är super dålig.

• Svar på tråden Ny dator- inte nöjd. Vad göra?
  • Chocoholica

Det beror på var du har köpt den. Vissa butiker erbjuder öppet köp fast du testat. Vet att iallafall NetOnNet har det så. Ring och hör dig för med butiken du köpte det ifrån.

• tjejhalmstad

Men batteritiden borde väl bara mer än 2 timmar på en ny dator? När halva batteriet var tömt så stod där att jag hade en timmes tid kvar bara.? Har ändrat på ljusinställningar m.m redan för att spara in på det.
    Hade ja sen vetat att där inte finns svenskinstruktionsbok så hade ja definitivt inte köpt deras produkter. 

• Aniiee

Hellst ska man väl ladda en bärbar dator fullt, innan man använder den. En del säger ladda, ladda ur ladda fullt igen, sen kan man använda den fullt ut.

Men vad vet jag, jag använder inte laptops, det är alldeles för mycket pengar i sjön. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Ripper500

En ny produkt är oftast laddad lite. Kan stå på fullt men dör väldigt snabbt.

Du ska ladda den fullt minst 2ggr innan du får en rättvis bild av batteri tiden.

• anli

Jag köpte en dator på mediamarkt som jag inte var nöjd med och den fick jag lämna tillbaka. Jag hade endast startat den en gång och hade sparat all plast och sådant på. De sa att om den inte hade varit i så bra skick hade det inte varit ok att lämna tillbaka den. Skriv till dem innan och fråga. Det gjorde jag och det löste sig ju :). Lycka till!

• Pallas

Jag jobbar på Media Markt och vad jag vet tar vi tillbaka provade produkter. Det enda undantaget är mobiltelefoner (kan hända att det gäller skivor och spel också, men jag kommer inte ihåg). Mitt tips är att du kontaktar din butiks serviceavdelning i morgon och frågar om hur du ska ladda batteriet för att få maximal effekt. Jag vet att tex Sony alltid har sina bärbara förinställda på att bara ladda till 80% för att inte bränna batteriet.  Många kunder tror då att det är fel på datorn.

• slazh

Media Markt, Elgiganten och Siba har alla 30 dagars öppet köp.

Länk till Media Markts sida med information om öppet köp:
    http://www.mediamarkt.se/mcs/shop/oppetkop.html

Är du inte nöjd med datorn så lämna tillbaka den och du får pengarna tillbaka.

Batteritiden varierar kraftigt beroende på hur mycket man belastar datorn när den körs på batteri, tänk på att det kan ligga processer i bakgrunden som arbetar som till exempel anti-virus program som kan suga ur batteriet. Man kan konfigurera energisparschemat som används när datorn körs på batteri. Hårdvaran i datorn spelar roll, olika komponenter drar olika mycket ström. Batteriets kapacitet spelar roll, oftast står det på batteriet specificerat i Wh (Watt timmar), det går även att läsa av batteriets kapacitet mjukvarumässigt.
  • tjejhalmstad

Tack för era svar, ska ringa dem idag och höra va de säger. Har kartongerna kvar, dock inte plastpåsarna som sladdagna låg i,

Datorn har laddats minst 2 gånger helt fullt. Har dragit ner på energischeman redan. Här skulle vara bra prestanda i den så antar att de drar ner tiden med då!?

Men hade ni varit nöjda med 2 timmarsbatteritid? Minns inte va den gamla hade men minns inte att det gick så fort ifallafall.
    Och touchpaden fungerar knappt.

• Aileen Allannah

Framför allt ska du få med en instruktionsbok på svenska, finns inte det räknas varan som felaktig, i nästan alla fall.

• Lowika

Vilket batteritid som är att förvänta sig? Den som står specificerad kanske? Olika datorer har olika batteritid. Det finns ingen "det ska väl en ny dator klara"-tid.

• tjejhalmstad

Det står ingenting om batteritid på deras hemsida. Va i deras butik och kollade på en annan dator m.17tums skärm men de rekommenderade denna istället som skulle vara ännu bättre än både de två datorerna ja kollade på tillsammans. Just för prestandans skull sa han. Denna var på 15.6skärm. Så blev denna då de verkligen rekommenderade denna. Finns ingen instruktionsbok om denna dator överhuvudtaget på asus hemsida, så fick söka på google och fick fram en engelsk.

• slazh

Högre prestanda innebär dock oftast en högre strömförbrukning precis som med bilar egentligen där motorer med högre effekt förbrukar mer bränsle. Man kan sätta in större batterier men det ger en högre vikt för datorn samtidigt och en högre tillverkningskostnad.

Svar på tråden Ny dator- inte nöjd. Vad göra?