Äkta vs fake ugg?
Jag har precis fått ett par "Uggs" köpta i Australien. Dom kan inte vara äkta, eller? På lappen bak står det UGG och under auzland sheepskin. Vad är detta för skor/märke? Någon som vet?
Jag har precis fått ett par "Uggs" köpta i Australien. Dom kan inte vara äkta, eller? På lappen bak står det UGG och under auzland sheepskin. Vad är detta för skor/märke? Någon som vet?
Varför skulle de inte vara äkta?
www.brandos.se/ugg-australia/classic-short-chocolate-5825/a3261
Ser etiketten ut som på dessa skor? Där står det UGG Australia.
Om det inte alls stämmer med etikett etc så är det väl bara ett par fake-uggs, och inget särskilt märke.
Ser inte ut som på den bilden... Märket har lika stora bokstäver där det står UGG och det står inte australia under.
Då måste de vara fake va?
Först och främst: UGG Australia är endast ETT företag som tillverkar Uggs skor, precis som EMU, Kenggi, Whooga, Bearpaw, Koolaburra, Aussie Dogs, Minnetonka, Ukala, Shepherd för att nämna några.
Termen "Ugg stövlar" eller "Uggs" är ett generellt uttryck i Australien för fårskinn stövlar. Namnet betyder ”fula” stövlar som tros ha startats av australiensiska surfare som bar stövlarna för att hålla fötterna varma efter kommer ut i vattnet på 1960-talet. Fast stövlarna bars redan vid första världskriget av flygare (men kallades nog nåt annat då).
Decker's outdoor corporation som äger UGG Australia är från USA och sedan 2007 tillverkas deras Ugg skor i Kina. Dom är lite grand som Levi's är bland blåjeans. Först och störst (men inte nödvändigtvis bäst).
Många av dom andra märkena startades mycket senare och tillverkar uggs i mycket mindre skala vilket gör att dom inte kan konkurrera mot jättarna UGG Australia och EMU. Deras enda chans är att sänka sina priser men ändå ha samma kvalitet på uggsen som UGG Australia och EMU.
Dom flesta av märkena jag nämnde använder sig av 100% twin-faced Merino ull klass A, EVA sula och förstärkt hälkappa (alltså precis som UGG Australia). EMU och UGG Australia har även en urtagbar dämpande innersula (perfekt om man har egna skoinlägg) på vissa av sina modeller.
Så, för att kommentera Två Pojkars inlägg: Skorna behöver inte vara fejk bara för att det inte står "UGG Australia" på skorna, tvärtom! Hade det stått UGG Australia, made in Australia, DÅ är dom fejk eftersom UGG Australia numera görs i Kina.
När det kommer till om ett par Uggs är "äkta" eller inte så har det INGENTING med märket att göra, utan materialet på skon! Det enda som betyder nåt är om det är 100% twin-faced Merinoi Ull, EVA sula och förstärkt hälkappa (av kohud) osv.
Uggs betyder Fårskins stövlar, och är det fusk mocka, teddy foder, syntetisk blandad ull osv, då är det INTE äkta Uggs skor. Så enkelt är det!
Bara för att märket UGG Australia råkade bli kända först och är störst (iom att Brian Smith stämmer andra Ugg tillverkare för förfalskning) så innebär det INTE att just hans märke står för dom enda äkta Uggs på marknaden. Fast tyvärr är det många som tror det eftersom han har patent på namnet UGG i sitt märke på skons hälkappa och därför tror folk att det gör skon äkta. "Ser dom ut som Uggs, Står det Uggs på dom och dom är tillverkade av UGG Australia, då måste det ju vara äkta!".
Jämförelse: Vilket märke anser ni vara äkta jeans, Levi's, Diesel eller Lee?
Tillägg: Om du undrar ifall dina skor är äkta UGG Australia uggs, då är mitt svar: NEJ. Men är dom äkta Uggs? JA! Skickar med en länk till UGG Auzland:
http://auzland.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=2
Tack snälla! Då vet jag att det är äkta Uggs men inte det märket jag trodde det skulle vara:)