Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Resa utomlands...

Jag har precis fått veta att familjehemmet kommer resa utomlands 2 veckor i juli.

Jag kommer inte emotsätta mig detta utan har redan plockat fram mitt barns pass! Däremot är det inte säkert att barnet kommer resa med, soc pratar om att barnet kanske flyttat hem innan dess. Solig 

• Anonym (ts)
    caroline 32 skrev 2013-04-22 14:02:02 följande:
    Ursäkta men hur tänker ts här? Ska man inte kunna åka på semester för att man är familjehem? Ska barn som är biologiska inte få åka på semester med sin familj? Och då menar jag alla i familjen.
    Luktar avundsjuka istället för att unna sina barn en upplevelse. Familjehem är man 365 dagar om året, dygnet runt och när placeringen är över är man oftast en viktig person i barnets liv, kanske så länge man lever vilket innebär att man ställer upp för barnet i mångt och mycket.
    Biologiska barn har kanske för alltid en syskon relation beroende på hur länge placeringen varit.
    Att vara familjehem är ett livslångt kontrakt oavsett när placeringen är över. I vart fall för de flesta familjehem jag känner.
    Så att missunna en familj semester för att bio förälder inte kan ändra umgänge, tycker jag är egoistiskt. Familjehem eller inte vill jag oxå tillägga!

Du förstår uppenbarligen inte alls.

Det är ju för barnets bästa att inte resa bort när man är familjehem. Har man egna biobarn så kan man resa med dem när man inte har något barn placerat.

Nu ser ju ifs alla umgängen helt olika ut. I de fall där umgänge sker väldigt sällan så är situationen annorlunda, men ett varaktigt umgänge bör ej ställas in för att familjehemmet vill resa!   
  • Anonym (ts)
    caroline 32 skrev 2013-04-22 16:02:19 följande:
    I de uppdrag vi har haft så har problemet aldrig uppkommit att man inte skulle kunna ha åkt. Alla har varit okej med det. Vet inte om jag tycker att det är så kul för ett placerat barn att ta del av historier kring en redda de uteslutits i från för det är ju så de kommer att känna. Ingen socialtjänst som jag känner till har tyckt att man ska lämna placerade barn hemma för det kan skapa en utanförkänsla som kan förstöra mycket för barnet. Hur lång resa pratar vi om här ? 1-2 veckor brukar väl vara det normala?

Men måste man resa bort på semestern? Om man nu har gjort det valet att ta in barn i sitt hem som ett arbete, så måste man förstå att man inte kan leva exakt som man vill längre.

Barnet har inte valt situationen utan dennes behov MÅSTE gå först!  Klarar man inte av att hantera det så ska man inte jobba som familjehem!
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-22 16:35:31 följande:
    Man har rättigheten att ha semester, även som familjehem.

Barnet har behov av semester, så låt barnet åka.

Man får ha hur mkt semester som helst som familjehem, det är att resa bort och därav bryta umgänget man inte borde har rätt att göra!
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-22 16:57:30 följande:
    Äsch, några veckor per år kan man faktiskt unna sina barn som har varit med om jobbiga saker, att få ha semester och bara njuta av livet.

Ja, nu är det snart sommar och sommarlov. Det innebär inte att barn måste resa bort för att kunna "njuta av livet"!

Sen har ju inte alla placerade barn varit med om jobbiga saker, ofta börjar det jobbiga iom placeringen och då är det än mer viktigt att den enda trygghet barnet har bibehålls - kontakten med föräldrarna!

INGET annat är viktigare än det - INGET!   
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-04-22 17:21:02 följande:
    Bara det är barnen värda en riktig semesterresa för!

Va?
  • Anonym (ts)
    Woodgrove skrev 2013-04-22 21:14:44 följande:
    Varför placeras ett barn om det inte varit med om jobbiga saker? Då borde ju allt vara frid och fröjd och kunna stanna hemma med sin föräldrar?

Inte om föräldern är sjuk och ligger på sjukhus till exempel. Jösses, tänker inte folk längre?
  • Anonym (ts)
    vampyria2 skrev 2013-04-23 09:01:22 följande:
    Jag fattar ärligt talat inte varför man som förälder inte kan förstå att det är något som kan göra barnet gott att få åka i väg och göra roliga saker med sitt familjehem, blir man sotis för att man själv inte har råd att göra det med sitt barn eller?
    Det lär inte handla om allt för många dagar man missar med sitt barn, man har massor av dagar resten av livet sen.

Jag har haft ett barn familjehemsplacerat, hon har ADHD, Asperger och Tourrets, när hon kom in i puberteten så blev hon utåtagerande och utsatte sig för farliga situationer så jag tog själv kontakt med soc och bad om hjälp.
    Det var en så kallad frivillig placering och var det bästa jag kunde ha gjort.

Min dotter hamnade i en underbar familj som tog in henne som detas egna dotter och de och jag samarbetade för att dottern skulle växa upp och bli så bra sim hon var menad till att bli. Nu är hon världens härligaste tjej.

Under den tiden hin bodde där så var de iväg på semester flera gånger och dottern fick följa med, jag var bara tacksam över att hon fick komma i väg på roligheter och tänka på anant.
    Som sagt vad är man rädd för som förälder om man stör sig på att barnet får åka i väg med trygga vuxna och göra något kul?

Nu är det ju inte säkert att barnet får åka iväg med "trygga vuxna", jag anser defintivit inte att mitt barns familjehem är trygga vuxna! Tvärtom!
Svar på tråden Resa utomlands...