caroline 32 skrev 2013-04-22 14:02:02 följande:
Ursäkta men hur tänker ts här? Ska man inte kunna åka på semester för att man är familjehem? Ska barn som är biologiska inte få åka på semester med sin familj? Och då menar jag alla i familjen.
Luktar avundsjuka istället för att unna sina barn en upplevelse. Familjehem är man 365 dagar om året, dygnet runt och när placeringen är över är man oftast en viktig person i barnets liv, kanske så länge man lever vilket innebär att man ställer upp för barnet i mångt och mycket.
Biologiska barn har kanske för alltid en syskon relation beroende på hur länge placeringen varit.
Att vara familjehem är ett livslångt kontrakt oavsett när placeringen är över. I vart fall för de flesta familjehem jag känner.
Så att missunna en familj semester för att bio förälder inte kan ändra umgänge, tycker jag är egoistiskt. Familjehem eller inte vill jag oxå tillägga!
Du förstår uppenbarligen inte alls.
Det är ju för barnets bästa att inte resa bort när man är familjehem. Har man egna biobarn så kan man resa med dem när man inte har något barn placerat.
Nu ser ju ifs alla umgängen helt olika ut. I de fall där umgänge sker väldigt sällan så är situationen annorlunda, men ett varaktigt umgänge bör ej ställas in för att familjehemmet vill resa!