• lillajag82

Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.

vännen skrev 2013-04-16 18:51:31 följande:
    Jag förutsätter att ni begärt jämkningen inom ett år från bouppteckningen eftersom ni ska till tingsrätten i maj. Det görs en skälighetsbedöming som det är omöjligt att göra om man inte har all fakta. Du får nog bara vänta och se.
    Ja... vi fick papper från försäkringsbolaget 1 månad efter dödsfallet.. det var ju begravningskostnaden också som skulle tilldelas.. 

I detta kuvert fanns även ett papper om barnen ville begära jämkning och den skickade vi in... så tiden är inga problem..  
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:57:21 följande:
    Det kan enbart bli aktuellt med jämkning om talan väcktes inom ett år efter bodelningen. Han dog 2011... När var bodelningen?
    Bodelning? Du snackar så mycket skit... bouppteckning menar du va?  

• lillajag82
    Aili skrev 2013-04-16 19:00:24 följande:
    Ett standarförordnande på en kapitalförsäkring lyder i regel 1. Make/Sambo 2.Barn 3.Arvingar

Äldre förordnande innefattar oftast inte sambo så då ser förordnandet ut som följande 1. Make 2. Barn. 3. Arvingar

Det är alltså inte så att bröstarvingar automatiskt får pengarna utan i första hand brukar de gå till make/maka. Finns ingen sådan går pengarna till barnen. Finns inga barn går pengarna till arvingar och finns det inga arvingar så går pengarna till Allmänna Arvsfonden.

Står inte arvingar insatta som förmånstagare så går pengarna till dödsboet och kan där reglera skulder.

Tack för klargörandet!  
    Orkade inte plocka upp en massa paragrafer...

Det var ju inte i första hand jag ville diskutera om barnen har rätt att ifrågasätta för det har de...  
    Jag ville främst prata lite med andra som också begärt jämkning...  
  • lillajag82
    Aili skrev 2013-04-16 19:04:00 följande:
    Det är fullt möjligt att få igenom en jämkning om inte barnen har fått så mycket annat i arv från sin far, dvs laglotten. Det man tar ställning till i en jämkning är bland annat bröstarvingens samt förmånstagarens ekonomiska situation samt även vilket skäl den försäkrade hade för förordnandet. 
    Deras pappa var mycket skuldsatt och jag fick sätta dödsboet i konkurs... 

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 19:04:59 följande:
    Bodelning är den delning mellan makars egendom som skall ske vid äktenskapets upplösning genom den ene makens död eller äktenskapsskillnad.

Vem snackar skit?
    Aha...hahahaha... jag var inte sambo med honom när han dog.... vi hade varit separerade i 2 år när han valde att ta livet av sig.... 
  • lillajag82
    Aili skrev 2013-04-16 19:07:52 följande:
    FAL 14 kap, 7§

Den som vill begära jämkning enligt andra eller tredje stycket skall väcka talan mot förmånstagaren inom ett år från det att bouppteckning efter försäkringstagaren avslutades eller dödsboanmälan gjordes. Väcks inte talan inom denna tid, är rätten till jämkning förlorad. 
    Japp så är det... 
    Barnens advokat har koll på läget han också...  
  • lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 19:08:55 följande:
    Ts vill inte veta av det.
    veta av vad? Jag har koll på när vi begärde jämkning och när vi skickade in stämningen...

• lillajag82
    Aili skrev 2013-04-16 19:13:16 följande:
    Då låter det absolut som att det kan finnas skäl till jämkning! Det är oerhört vanligt att man glömmer att ändra ett förmånstagarförordnande när man får barn. Att han satte 1. Sambo 2. Bror (namngivna båda två) tyder ju på att han egentligen inte hade någon annan särskild att sätta. I de flesta fall vill den försäkrade ha sina barn som förmånstagare, åtminstone i andra hand. 

Lycka till med jämkningen! 
    Åhhh tack!  Precis så är det... han hade en sambo 1991 och han hade en bror... sen uppdaterade han inte papprena när han fick barn! Gissa om jag har bra koll på hur mina barn skulle ha det om jag gick bort hastigt en dag!  

Tack igen!  
  • lillajag82
    Aili skrev 2013-04-16 19:15:20 följande:
    Det kan jag absolut tänka mig att han har! Glad Menade mest att klargöra för andra Cool Eftersom ni har lämnat in jämkningen i enlighet med vad försäkringsbolaget har krävt och nu ska upp i rätten så är ni ju på god väg!! 
    Som sagt, lycka till!  (Hoppas den där surkarten till bror ger med sig...) 
    Blääää ......nä han ger sig inte....han har inte gjort det än så länge iaf...
    Hur kan man MEDVETET försätta småbarn i denna situationen? 
    Är för mig en gåta... 

Hade jag varit i farbroderns sits hade jag självklart tyckt att mina brorsbarn skulle ha pengarna...jag hade avstått mitt särskilda förmånstagande... men vi är olika har jag förstått...

De flesta av mina bekanta vill åka och banka på honom men jag har bett dom låta bli...  

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 19:20:34 följande:
    Arvslös av försäkringen blir han knappast. "Enligt de nya bestämmelserna skall jämkning ske till förmån för make eller bröstarvinge om en tillämpning av förmånstagarförordnandet skulle leda till ett resultat som är oskäligt mot någon av dem. Det är således inte längre fråga om att "automatiskt" jämka till förmån för giftorättsandel eller laglott, utan att undvika resultat som är oskäliga mot make eller bröstarvinge. Att de berördas lotter i den egentliga bobehållningen är en av de omständigheter som inverkar på skälighetsbedömningen betyder inte att storleken på dessa lotter bestämmer med hur stort belopp jämkning bör ske. Frågan om storleken på detta belopp får, liksom frågan om jämkning över huvud taget skall ske, avgöras efter en prövning av de i det enskilda fallet föreliggande omständigheterna." lagen.nu
    vem är han? Farbrorn? 

Ja... de ser till den ekonomiska situationen och det kan mycket väl vara så att mina barn inte får alla pengarna...det kan ju beslutas om att det ska delas rakt av tex... men det är tingsrätten som avgör det och inte vi..  

Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.