• Anonym (E och D)

Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.

Hej.. 
    Skriver det här med förhoppning om att någon har någon som helst erfarenhet av ovanstående?

Jag kan delge mig av historien som jag och mina barn genomgår just nu. Så förstår ni vad jag är ute efter.

Barnens far dog  2011. Barnen är snart 4 och snart 6 år gamla och jag och pappan var separerade.  Efter sig lämnade han olika former av försäkringar till våra barn osv. 

Barnens pappa var ganska gammal när barnen kom till och han hade varit sambo med en tjej 1991..
    I ett brev till sitt försäkringsbolag hade han skrivit sin sambo som förmånstagare om han skulle dö.
    I andra hand hade han skrivit sin bror.

De hade alltså inga barn 1991 men år 2007 blev han far och 2009 likaså . Han hade förmodligen glömt bort pappret för barnen fick brev av försäkringsbolagen att deras farbror måste avsäga sig sitt särskilda förmånstagande som skrevs 1991. 

Vet ni vad? Han vill ha pengarna och hävdar att jag tänker sno pengarna från mina barn!!!!!

Det är som ni förstår helt omöjligt.. de är omyndigförklarade och har därmed låsta konton eftersom det är stora summor och man kan inte ta ut pengarna hursomhelst då överförmyndare måste kontaktas.
    När människan förstår detta så kommer han med anklagelser om att jag och barnens far var väldiga ovänner och att barnens far hade sagt att JAG inte skulle ha tillgång till pengarna under några som helst omständigheter.

Jag vill nog mest skriva av mig eftersom jag är arg över att en vuxen karl försöker ta pengar från en 6 åring och en 4 åring!! Han hade kunnat avstå men han valde att försöka blåsa mina barn... vad är det för en människa??? 

Ingen i den familjen var normal som jag förstått det. Så igentligen förvånar det mig inte.. 

Har någon erfarenheter och hur resonerade rätten? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-26 10:28
    Dags och uppdatera hur det gick...
    Det var 258 000 som det gällde.. vi förlikade helt enkelt i ärendet och delade summan på 3 st..
    så farbrorn fick lite pengar men det kan det ju vara värt för att slippa honom...

jag tänkte om helt enkelt, först var jag så arg så att jag skulle driva det så långt att han stod utan någonting... men det var skönare på detta sätt...
    Han märkte att jag var tuff förhandlare och satte sig på tvären först.. hans advokat talade honom tillrätta och vi kom överens efter ca 1 timme...

Skönt att ha detta avklarat nu..

• Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.
  • Aili
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:45:49 följande:
    Nej...kontraktet är från 1991... och inte ändrats sedan dess... hans fd sambo stod fortfarande på pappret men eftersom de inte var sambo så gick de efter vad där stod... hans bror..  

Det är ordagrant   från kontraktet alla utropstecken är alltså namnen på de berörda..som du förstår så vill jag inte namnge dom...  

Men alltså, vad menar du med kontrakt? Är det en livförsäkring som faller ut eller vad är det för typ av försäkring?

Om det är en livförsäkring (dvs en kapitalförsäkring) som faller ut är det alltså förmånstagarförordnandet som styr vart pengarna ska gå. Om det i förmånstagarförordnandet står 1. XXX XXX (dvs sambons namn) 2. XXX XXX (broderns namn) ska pengarna i första hand gå till sambon. Om inte sambon finns i livet, eller om hon avstår från att ta emot det utfallande beloppet, går pengarna till brodern. Enligt försäkringsavtalslagen (FAL) finns det möjlighet för bröstarvinge att jämka, jämkning kan begäras utifall förmånstagarförordnandet leder till, för bröstarvingen, oskäligt resultat. 

(Om inte sambon var namngivet i förmånstagarförordnandet utan bara stod som "sambo" går pengarna till brodern, om inte den avlidne hade en sambo vid tillfället då dödsfallet inträffade. )
  • Anonym
    vännen skrev 2013-04-16 18:51:31 följande:
    Jag förutsätter att ni begärt jämkningen inom ett år från bouppteckningen eftersom ni ska till tingsrätten i maj. Det görs en skälighetsbedöming som det är omöjligt att göra om man inte har all fakta. Du får nog bara vänta och se.
    Om talan är väckt inom ett år efter bodelningen finns möjlighet att det går igenom annars inte.
  • lillajag82

Det barnens pappa  skrev var alltså ett SÄRSKILT förmånstagande.... hade han inte skrivit någonting så är det bröstarvingar som hade fått pengarna automatiskt ...

Detta förmånstagande kan alltså ifrågasättas eftersom den döda har bröstarvingar...

Själv får jag pengar efter det att min mor dog... hon skrev ingenting och då tilldelas det pengar till hennes bröstarvingar..  

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:51:26 följande:
    Ni kommer inte att lyckas eftersom det gått för lång tid. Beklagar.
    Du vet absolut ingenting om det...  
    Du har ingen somhelst aning om när vi begärde jämkningen eller hur?

• Anonym
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:55:32 följande:
    Det barnens pappa  skrev var alltså ett SÄRSKILT förmånstagande.... hade han inte skrivit någonting så är det bröstarvingar som hade fått pengarna automatiskt ...

Detta förmånstagande kan alltså ifrågasättas eftersom den döda har bröstarvingar...

Själv får jag pengar efter det att min mor dog... hon skrev ingenting och då tilldelas det pengar till hennes bröstarvingar..  

Det kan enbart bli aktuellt med jämkning om talan väcktes inom ett år efter bodelningen. Han dog 2011... När var bodelningen?
  • Olympia
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:56:40 följande:
    Du vet absolut ingenting om det...  
    Du har ingen somhelst aning om när vi begärde jämkningen eller hur?

Kommer du att tala om det för oss?
  • lillajag82
    vännen skrev 2013-04-16 18:51:31 följande:
    Jag förutsätter att ni begärt jämkningen inom ett år från bouppteckningen eftersom ni ska till tingsrätten i maj. Det görs en skälighetsbedöming som det är omöjligt att göra om man inte har all fakta. Du får nog bara vänta och se.
    Ja... vi fick papper från försäkringsbolaget 1 månad efter dödsfallet.. det var ju begravningskostnaden också som skulle tilldelas.. 

I detta kuvert fanns även ett papper om barnen ville begära jämkning och den skickade vi in... så tiden är inga problem..  
  • Aili
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:55:32 följande:

Ett standarförordnande på en kapitalförsäkring lyder i regel 1. Make/Sambo 2.Barn 3.Arvingar

Äldre förordnande innefattar oftast inte sambo så då ser förordnandet ut som följande 1. Make 2. Barn. 3. Arvingar

Det är alltså inte så att bröstarvingar automatiskt får pengarna utan i första hand brukar de gå till make/maka. Finns ingen sådan går pengarna till barnen. Finns inga barn går pengarna till arvingar och finns det inga arvingar så går pengarna till Allmänna Arvsfonden.

Står inte arvingar insatta som förmånstagare så går pengarna till dödsboet och kan där reglera skulder.

• lillajag82
    Anonym skrev 2013-04-16 18:57:21 följande:
    Det kan enbart bli aktuellt med jämkning om talan väcktes inom ett år efter bodelningen. Han dog 2011... När var bodelningen?
    Bodelning? Du snackar så mycket skit... bouppteckning menar du va?  

• Aili
    lillajag82 skrev 2013-04-16 18:59:33 följande:
    Ja... vi fick papper från försäkringsbolaget 1 månad efter dödsfallet.. det var ju begravningskostnaden också som skulle tilldelas.. 

I detta kuvert fanns även ett papper om barnen ville begära jämkning och den skickade vi in... så tiden är inga problem..  
    Det är fullt möjligt att få igenom en jämkning om inte barnen har fått så mycket annat i arv från sin far, dvs laglotten. Det man tar ställning till i en jämkning är bland annat bröstarvingens samt förmånstagarens ekonomiska situation samt även vilket skäl den försäkrade hade för förordnandet. 
Svar på tråden Jämkning av särskilt förmånstagande. Små barn.