• Selma1966

4,5åring vägrar kött

Fast det är väl inte så konstigt i den åldern? Min son vägrar det för att det är jobbigt att tugga. Minns att mina vänner som barn ofta tjatade till sig korv eller kyckling för att det var lättare. Var det fest kunde de få något annat annars fick de allt klara sig på det som erbjuds. Själv var ansågs jag konstig redan i unga år eftersom jag önskade mig köttfärsbiffar med grönpepparsås till födelsedagsmiddagen (enda dagen få jag verkligen fick bestämma maten). Älskade även kött när vännerna fick korv...

Sonen har svaga käkar så vi har nog varit extra noga med att skära upp maten till honom eftersom han sväljer den hel annars. Men innan han överhuvudtaget började tugga så mixade vi kött i såsen som serverades så det blev lättare för honom. Fortsätt testa. Eller så gör du bönsalsa eller gör någon röra på keso eller kvarg och kompletterar den befintliga maten. Men det är klart att vegetarisk mat är både gott och nyttigt så vill du kan du ju investera i sådana kokböcker. De har ju koll på det där med proteininnehåll etc. Hela familjen kan ju äta det också... eller lägga till en köttbit när ni känner för det.

Svar på tråden 4,5åring vägrar kött