Inlägg från: Whitetrash86 |Visa alla inlägg
  • Whitetrash86

4,5åring vägrar kött

Jag vet att alla barn kan komma in i faser där dom inte vill äta vissa saker dottern har varit där många gånger, men nu känns det som att detta ä något som kommer att stanna.
    Det mesta hon vägrar är röttkött och fisk men ibland även vitt/fågel.

Och eftersom vi (jag) är en köttätande familj så kan jag INGET om detta med veg. mat. Så vad ska jag tänka på att ge min dotter för att komplettera avsaknaden av kött? 

• Svar på tråden 4,5åring vägrar kött
  • Whitetrash86

Som sagt så vet jag att detta inte är konstigt, det handlar inte om att hon tycker att det är jobbigt att tugga.. hon tycker helt enkelt inte att det är gott.
    Och eftersom det redan pågått i 2 månader och som sagt lär fortsätta så vill jag ju inte att hon missar att få i sig exp. järn.

• Whitetrash86
    Zizzy Zimsson skrev 2013-04-15 18:20:19 följande:
    Äter hon ägg? Isåfall behöver ni inte oroa er för några brister
    Nej, tyvärr äter hon inte ägg.
    seandra82 skrev 2013-04-15 18:26:45 följande:
    har du frågat henne varför hon inte vill äta kött ????finns det ngn anledning till det hela 

Det smakar inget gott.. hon kan i dagsläget inte uttrycka sig bättre.
  • Whitetrash86
    guinevere skrev 2013-04-15 18:43:05 följande:
    Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist sägs vara väldigt bra om du vill ha lite recept.
    ok. Tack
  • Whitetrash86
    Ulle75 skrev 2013-04-15 18:46:47 följande:
    Vad gillar hon? Något med kött I? Tex korv, skinka, köttfärs?
    Korv kan gå ibland. Köttfärs fick hon precis i sig med det tog 40min. Men det är inget som hon äter regelbundet. Annars nekar hon allt som är med rött kött.
  • Whitetrash86
    Mirali skrev 2013-05-16 13:14:10 följande:
    Så länge hon äter baljväxter och gröna grönsaker får hon inte brist på järn eller protein. Broccoli är super, det är bra att äta ofta om man är vegetarian.

Det enda som kan vara lite svårt att få i sig om man äter vegansk kost är B12. Annars inga problem. Det finns många produkter för vegan/vegetarian som är berikade med B12, typ sojamjölk, havremjölk och sådant. 
    Det är ett problem också, baljväxter äter vi inte alls i dagsläget. Och just broccoli vägrar hon smaka på. Men får försöka hitta saker som kan passa damen ifråga. Samt tala med BVC om hjälp.
Svar på tråden 4,5åring vägrar kött