• toanna

kub om en vecka

Jag ska göra ett kub test om en vecka,är 43 år gammal med ett missfall bakom mig. Har väl nästan bestämt mig för att inte göra fvp,om risken inte är väldigt hög...är rädd för missfall igen...

Ni som gjort kub,vad tycker ni och hut har ni gjort? vad fick ni för svar? 

• Svar på tråden kub om en vecka
  • LindaLo

Vi gjorde kub. Är 37 år och hade vi ett missfall bakom oss. Vi bestämde oss för att inte gå vidare med fostervattenprov om mätningen var bra, ångrar det inte. Var livrädd när dagen för kub kom, hade två orosmoment. Att hjärtat inte skulle slå och att mätningen inte skulle vara så bra. När vi fick höra hjärtljuden så brast allt, både jag och gubben började gråta och jag kände att nu får mätningen vara hur dålig som helst detta var mitt barn punkt slut... Mätningen såg bra ut, har glömt siffrorna, det känns inte viktigt längre.

• toanna

Känner som du,är nuppen bra så är det nog säkert bra med den lilla,jag är inte så rädd för att få ett barn med DS,men det är klart att det kanske kräver mer...
    Jag är ju livrädd för ett missfall o har läst så mycket om andra som gjort fvp med hög risk,som ändå fått friska barn,så jag hoppas att allt är ok! 

• curlysun

Jag tycker inte att kub testet säger nåt på riktigt. Jag känner nån som gjorde kub ,fick liten risk är ung och fick barn med DS. Vi själv fick ett barn med DS förra året jag var då 30 år och vi gjorde inga test. Jag tror att kub bara gör en orolig om man får dåliga siffror .finns många som har 50% risk och ändå får barn utan avvikelse. Jag hoppas allt går bra för dig iaf och att du får en lugn graviditet

• LFF

Gjorde KUBen idag. Fyller 37 i höst. Har två misslyckade graviditeter bakom mig, den senaste upptäcktes just vid KUB-ul. Var redigt nervös idag men allt såg bra ut. Hade vi hamant inom intervallet för hög risk så hade vi gått vidare med FVP eller MKP trots missfallsrisken.

• toanna

Idag har jag äntligen fått göra mitt kubtest. Fick bra siffror,1:304,jag är jättenöjd med det,jag har ju min ålder...Hade det inte sett bra ut hade jag inte gått vidare ändå,jag hade bestämt det,ett barn med DS hade varit lika mycket älskat som ett friskt barn:) Sedan finns det ju såklart så mycket andra avvikelser...

Hoppas nu på en lugn graviditet med ett gott slut o oktober! 

• Majamaja

Det finns en hemsida som heter kubtest.n.nu där man kan läsa om KUB och DS. Den kan jag rekommendera att  gå in och läsa på när man är i KUB-tankar ;)

Svar på tråden kub om en vecka