Inlägg från: ArgaKillen |Visa alla inlägg
  • ArgaKillen

Vad tjänar läkare?

Staffett-läkare kan bli snuskigt rika även här i Sverige. Men generellt sett tjänar läkare tillräckligt bra för att inte klaga!

Lika mycket som de flesta läkare jag har stött på är arroganta jävlar eller är så bristfälliga i svenska språket så att man känner sig bestulen på inträdesavgiften, enbart för att få höra: "Hör av dig igen om det inte blir bättre....". Man undrar många gånger varför de tjänar så mycket egentligen...

Jag är inte arg, jag är förbannad!
  • ArgaKillen
    ploffsan skrev 2013-04-21 20:14:03 följande:
    Nästan ingen läkare jag träffat har varit arrogant eller uttryckt sig dåligt. Tycker framförallt att unga kvinnliga läkare verkar ambitiösa och tillmötesgående. Lönen är väl bra för att det är ont om läkare och för att det absolut måste vara en läkare som fattar vissa beslut. Ibland kan man tycka det är fjantigt att det måste vara en läkare som skriver ut kåvepennin när lab.ass och sköterska redan gjort analys och undersökning. Men det finns andra yrkesgrupper som tjänar oförtjänt mycket, tycker jag. Mäklare t.ex.

Jag vet ett ännu värre pack till ursäkt att kalla sig människor som myglar till sig otäckt mkt pengar för att spekulera bort vårt lands framtid..... Riskkapitalister!
  • ArgaKillen
    Anonym (läkarstudent) skrev 2013-04-23 08:12:20 följande:
    Jag är med i läkarförbundet och har kollat upp årets lönestatistik för läkare anställda inom landstinget. Medellönen för överläkare inom psykiatrin i Sverige är 67 683 kr. Sedan kan detta naturligtvis variera mycket. Tar man på sig många jourer höjer man lönen rejält. Men jag tror att det är bra att komma ihåg att det är ett stort ansvar att vara överläkare inom psykiatrin så det finns ett skäl till att lönen är hög.

Finns alltid skäl till hög avkastning! Fråga gärna topparna  inom närlingslivet som ängar sin arbetsdag med att kicka lågavlönade samtidigt som de lyfter miljonbonusar själva, som tack för ett ansvarsfult och bra jobb. Det är vad jag kallar ansvar det!

Man ska sluta stirra sig blind på statistik (som enkelt kan försköna verkligheten) och istället ta ställning till om det är ok eller ej! Frågan blir ändå i slutändan, ska lön baseras på ansvar eller samhällsnytta?
Svar på tråden Vad tjänar läkare?