• Mamacita

Någon mer med barn som är tidig med att äta? Tips på mat jag kan göra?

Hej! Min tjej har just blivit 5 månader (född 5 v för tidigt) och vi försökte introducera smakisar, men det slutar bara med att hon skrek efter mer och mer mat, allt verkar slinka ner. På BVC's inrådan äter hon nu ungefär en halv burk 4 månaders mat per måltid (eller mer, hon äter tills hon inte vill ha mer), hon dricker vatten och bröstmjölk/mjölkersättning till. Hon har tappat sugen för amning lite smått, så jag pumpar lite men försöker att uppmuntra henne att fortsätta :)
    Däremot, utbudet av 4 månaders mat är lite smått i våra närmaste affärer, och vår BVC sköterska hade inga konkreta råd om vad jag ska ge henne för mat (förstår ju det, hon är ju inte en barnmatskock ;) ) så finns det några finurliga föräldrar där ute som har tips på mat jag kan fixa åt henne som passar en 4 månaders mage? Hon har ätit potatis, palsternacka, morot och majs (med en liten snutt smör utan salt) och frukt-och-bärpuréer som mango och blåbär, dock försöker vi hålla frukten som dessert och inte servera det varje dag.

Jag har fruktansvärt dålig fantasi och detta är första barnet så hela barnmatsdjungeln är lite överväldigande, finns det några goa kombinationer era små gillar? När började ni smaksätta maten med milda kryddor som dill och persilja? Funderar också på det här med vitlök i maten, är inte det giftigt för barn eller har jag fått det om bakfoten?

• Svar på tråden Någon mer med barn som är tidig med att äta? Tips på mat jag kan göra?
  • Lilia

Hon kan äta nästan allt du äter, undvik salt, gröna bladväxter (t.ex spenat) och honung. Gör samma mat som till dig och salta din mat efteråt. Dill, persilja och vitlök går bra! :)

• Mamacita

ok funderar på pasta, går det bra även om det är gluten i? (hon har ingen intolerans, men har hört nåt löst om att man ska introducera gluten efter 8 månader)

Hur gör ni när nu puréar maten? Jag lyckas aldrig riktigt bra! 

• Vendelsö

Det är bra om du introducerar gluten under tiden som du ammar. Så vänta inte med det mer eftersom du håller på att fasa ut amningen.

• Natulcien

Utbudet är ju litet eftersom det inte är meningen att så små bebisar ska äta mer än en slick på fingret eller ett kryddmått...
    Det som passar en 4 månaders mage bäst är ju såklart bröstmjölk eller ersättning.
    Jag skulle ge ersättning före smakportionen så att hon blir mätt på den och kanske bara behöver en slick mat efteråt.

• Apopan

Ingen mat förutom bröstmjölk och ersättning passar ju sådana små magar, det är ju därför :P

Min son ville också äta annat tidigt, men det var ju bara för att han var nyfiken och framåt, inte för att han egentligen var redo. Det kan ge stora magproblem i framtiden, och jag skulle härda ut en minst månad till.

Däremot så kan hon få smaksensationer av er mat, typ av storleken av en knivsudd. När hon sedan blivit ca 6 månader så behöver du inte ens tänka på barnmat, ge exakt det ni äter minus salt (och det som kan vara direkt livsfarligt, typ honung, såklart), snåla inte med andra kryddor. Komplettera med lite plockmat om hon verkar tycka det är roligt. Min son levde på plockmat och amning mellan 7-9mån.

Lycka till!

• Fru Mamma

Hon kan lugnt äta allt du äter, så länge du väntar med att salta tills du lagt undan maten hon ska ha.. Men låt bli gröna bladväxter och honung.

• Natulcien
    Apopan skrev 2013-04-16 08:00:41 följande:
    Ingen mat förutom bröstmjölk och ersättning passar ju sådana små magar, det är ju därför :P

Min son ville också äta annat tidigt, men det var ju bara för att han var nyfiken och framåt, inte för att han egentligen var redo. Det kan ge stora magproblem i framtiden, och jag skulle härda ut en minst månad till.

Däremot så kan hon få smaksensationer av er mat, typ av storleken av en knivsudd. När hon sedan blivit ca 6 månader så behöver du inte ens tänka på barnmat, ge exakt det ni äter minus salt (och det som kan vara direkt livsfarligt, typ honung, såklart), snåla inte med andra kryddor. Komplettera med lite plockmat om hon verkar tycka det är roligt. Min son levde på plockmat och amning mellan 7-9mån.

Lycka till!
  • fantasyforever

jag har en liten som oxå är tidig i maten, han är nu sju månader och ersättningen är i stort sett utfasad, han började med smakisar vid fyra månader, vi började med gröten och sen vidare med barnmat, vid fem månader var ett till två mål utbytta. han får äta den mängd han vill oavsett om det är en burk eller vår mat.

jag är dock ganska lat på barmatsfronten så jag kör ofta matburkar, specellt hipp går hem.Men han smakar på allt vi äter, jag har inga begränsningar, salt försöker jag dock vara försiktigt med.

du kan ju ge det mesta, som sagt tänk på att undvika salt i den mån det går och gluten introducerar du redan nu, i form av välling eller tex smörgåsrån/smörgåsbitar..

har du ett barn som älskar mat och som har en mage som är mogen för det ja då är det bara att säga grattis och ge Så sa mitt bvc oxå

banan, yougurt och mango brukar vara populärt oxå, liksom rivet äpple

• Dr to be

Som några andra säger är det i princip förtidigt att ge vanlig mat i större utsträckning förrän efter 6 månader

MEN -

vår dotter fick börja äta vanlig mat vid 5.5 månader. Då hade hon nämligen trilskats med ersättningen och bröst i en månad och började tappa i vikt. Bröstet skulle hon absolut inte ha och ersättningen (oavsett märke och serveringssätt) passade inte lilla damen så efter diskussion med bvc så gick vi tvärt över till vanlig mat från den ena dagen till den andra. Den enda ersättningen vi lyckades lura i henne var när vi blandade 50/50 med vällingen till frukost och kvällsmat. Det tog kanske en månad innan ersättningen var helt borta.... Vår dotter hade världns tur, inte en dag med magont eller andra magproblem har vi haft. Hon fick matlust och aptit och ökade i vikt igen. Idag är hon 13 månader gammal och springer runt för fullt och äter det mesta. Hon har inga födoämnesallergier. Så det kan gå bra med mat tidigt men det är inget som rekommenderas som sagt.

Vi gav vår dotter sånt här bla:

Kokt potatis med kokta köttbullar (kryddade med ex paprika och en dutt senap) och kokta grönsaker. Detta mixades och blandades med grädde, rapsolja, smör och vatten.

Kokt kyckling med potatis och grönsaker. Örter. Mixas som ovan.

Pasta med pannbiffar och grönsaker. Mixas som ovan.

Kokt eller ugnsstekt fisk med kokt potatis och grönsaker. Mixas som ovan. (Dock ingen hit då fisk inte är någon favorit)

Kokta frukter eller mosad banan till efterrätt och mellanmål.  

Svar på tråden Någon mer med barn som är tidig med att äta? Tips på mat jag kan göra?