• drakensgränd

LCHF skapar konflikt på dagis.

Under ett föräldramöte nyligen var större delen av föräldragruppen överens om att dagis inte skall servera glass, kakor, godis eller liknande till barnen. Föräldragruppen och dagisfröknarna hade samsyn gällande detta och uppfattningen var att vi enats om ett beslut.

Nyligen har ett nytt syskonpar börjat på dagiset, och deras föräldrar delar inte denna samsyn på kolhydrater, således bjöds det på glasstårta när den yngre i K-falangen fyllde år.

Jag och flera andra föräldrar påpekade då för k-falangen att det inte är OK, med sötsaker på dagiset, efter ett beslut taget av personal och föräldragrupp. Nu har jag fått höra att mamman i k-falangen kontaktat förskolechefen och avkräver honon svar i om ett dagis verkligen för ta beslut som detta, att satsa på en kolhydratsbefriad vardag för våra små.

Saken är att dagiset ligger i ett välbeställt område, där de vuxna tar hand både om sig själva sina karriärer och sina barn. Jag kan bara inte fatta att det finns vuxna som förespråkar godis, läsk och glass och annat spannmålsfika.

Någon som har liknande erfarenheter. 
  • Svar på tråden LCHF skapar konflikt på dagis.
  • h8him
    Helly skrev 2013-04-16 11:01:50 följande:
    Jag vet inte var du får dina siffror ifrån, men försöker du påstå att 16% av befolkningen äter enligt LCHF? Tillåt mig småle nedlåtande åt dina vrickade / påhittade siffror.
    En undersökning som Demoskop har gjort visar på de siffrorna. Att du antar att Demoskops undersökning är felaktigt gjord får stå för dig. :)

Det är inte mina siffror utan Demoskops.
  • Madeleine de Scudéry
    h8him skrev 2013-04-16 11:10:07 följande:
    Så du går bara dit om det serveras det du vill äta?

Kan du inte äta av sallad och ev. andra tillbehör eller ta med eget för säkerhets skull?

Inte vill, kan.

Det är ju därför jag frågar, så jag vet att det finns något jag kan äta. Sitta och äta enbart sallad blir jag inte mätt på. Det är mycket enklare att bara tacka nej.
  • Madeleine de Scudéry
    h8him skrev 2013-04-16 11:10:07 följande:
    Så du går bara dit om det serveras det du vill äta?

Kan du inte äta av sallad och ev. andra tillbehör eller ta med eget för säkerhets skull?

Det skulle ju vara väldigt underligt som värdinna att envisas med att bjuda på något som gästerna inte kan äta, eller hur?
  • h8him
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-16 11:12:43 följande:
    Inte vill, kan.

Det är ju därför jag frågar, så jag vet att det finns något jag kan äta. Sitta och äta enbart sallad blir jag inte mätt på. Det är mycket enklare att bara tacka nej.
    Vill. Så länge du inte har en sjukdom och ingen läkare har gett dig en diagnos och en behandling, dvs LCHF för att du ska bli frisk/symptomfri.

Måste du bli mätt varje gång då? Du kan ju äta innan. :)

Det är så det brukar resoneras i andra trådar så jag blir lite nyfiken på om man verkligen måste visa LCHFare speciell hänsyn när man bjuder på mat, samtidigt som man (enligt många i andra diskussioner) kan strunta i att Anna verkligen avskyr fisk eller att Eva inte äter gris.
  • Gurkan
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-16 11:12:43 följande:
    Inte vill, kan. Det är ju därför jag frågar, så jag vet att det finns något jag kan äta. Sitta och äta enbart sallad blir jag inte mätt på. Det är mycket enklare att bara tacka nej.

Jodå, när jag går på bjudning går jag dit för sällskapet skull. En gång blev jag bjuden på laxpate. Jag avskyr lax men tog en liten bit och smakade. Åt mer av potatisen, salladen och såsen. Tackade för maten och berömde värdinnan för den goda såsen.
  • Madeleine de Scudéry
    h8him skrev 2013-04-16 11:15:49 följande:
    Vill. Så länge du inte har en sjukdom och ingen läkare har gett dig en diagnos och en behandling, dvs LCHF för att du ska bli frisk/symptomfri.

Måste du bli mätt varje gång då? Du kan ju äta innan. :)

Det är så det brukar resoneras i andra trådar så jag blir lite nyfiken på om man verkligen måste visa LCHFare speciell hänsyn när man bjuder på mat, samtidigt som man (enligt många i andra diskussioner) kan strunta i att Anna verkligen avskyr fisk eller att Eva inte äter gris.
    Jag tycker folk är väldigt konstiga som inte visar sådan hänsyn, oavsett vad det är folk inte äter eller äter.

Nej, jag kan inte äta så mycket kolhydrater, jag får diarré och spyr då.
  • Gurkan
    Gurkan skrev 2013-04-16 11:18:00 följande:
    Jodå, när jag går på bjudning går jag dit för sällskapet skull. En gång blev jag bjuden på laxpate. Jag avskyr lax men tog en liten bit och smakade. Åt mer av potatisen, salladen och såsen. Tackade för maten och berömde värdinnan för den goda såsen.

Jodå = ojdå
  • Madeleine de Scudéry
    Gurkan skrev 2013-04-16 11:18:00 följande:

Jag tycker att sällskapet skulle vara jävligt tråkigt om de envisades med att bjuda på mat jag inte kan äta. Då kan jag likaväl stanna hemma.
    Det är just därför jag frågar först. Jag kräver dock inte att de ska laga någon mat som jag kan äta.
  • h8him
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-16 11:18:27 följande:
    Jag tycker folk är väldigt konstiga som inte visar sådan hänsyn, oavsett vad det är folk inte äter eller äter.

Nej, jag kan inte äta så mycket kolhydrater, jag får diarré och spyr då.
    Det kan ju bli väldigt komplicerat att bjuda hem folk om deras preferenser ska styra vad man kan servera.

Har du blivit utredd av läkare och fått någon diagnos?
Svar på tråden LCHF skapar konflikt på dagis.