• Anonym

Överviktig partner

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja, och jag skriver inte detta för att vara elak. Men det är så att min partner har börjat gå upp rejält i vikt. Han flyttade till mig och lämnade sin familj och vänner för ca ett år sedan. Innan han flyttade till mig så skötte han sin kropp och han tränade för att se bra ut inför mig (dom gångerna han hälsade på mig med tåg innan vi flyttade ihop) och självklart för sin egna skull. Men sen han flyttade till mig har han totalt struntat i att vårda sin kropp och har bara gått upp mer och mer i vikt. Och nu när jag är gravid har han gått upp dubbelt så mycket. Han ställde sig nyligen på en våg och det visade sig att han gått upp ungefär 25 kg. Han mådde dåligt just då, men sedan hände det inget mer. Han verkar inte orka bry sig om sin figur eller hälsa. Jag vill att han ska komma i form för sin egen skull då han har risk att få diabetes. Samtidigt vill jag att han ska komma i form för min skull. Jag älskar honom, men jag kan verkligen inte tända på en tjock/fet pojkvän. Så nu frågar jag er, hur ska jag göra för att få honom att sätta igång och röra sig utan att jag låter elak eller gnällig? Just nu sitter han bara framför tvn hela dagarna. Så jag behöver verkligen er hjälp. Jag har även erbjudit honom att följa med mig ut och gå med min hund, men han kommer bara med undanflykter hela tiden. Och jag känner mig mindre och mindre attraherad utav honom. Och jag vill inte ha det såhär. Så hjälp mig gärna :) 

• Svar på tråden Överviktig partner
  • Anonym

det är vanligt att män "sympatiäter" och går upp i vikt när kvinnan är gravid. Kan ni inte tillsammans ta tag i det och träna efter att barnet fötts? Då får ni ett gemensamt intresse och kan peppa varann

• Pissenisse

Hm, både min man och jag pendlar med en fem kilo fram o tillbaka och jag ser det lättare på honom än på mig själv. Så jag säger bara "va du tjockat till dig, är jag också tjock? Nu blir det inga kolhydrater på ett tag".
    Är man känslig så kan man ju lägga fram det mjukare såklart men det är inget fel att säga att man behöver ta tag i vikten, särskilt inte om man gör det tillsammans. Som gravid vill man ju knte gå upp massa onödigt heller så du kan ju lägga fram det som att du vill äta nyttigare och röra på dig och att du behöver honom med dig som ett team:)

• Anonym

Saken är den att han åt riktigt stora portioner innan jag blev gravid också. Visst har det blivit så att han har tagit efter mig en hel del nu när jag är gravid vad gäller allt. Men jag vill ut och gå ofta och tycker det är skönt att få komma ut, Medans han hellre sitter framför tvn. Så det har han inte tagit efter mig, vilket är lite irriterande. Och det är inte roligt att se han öka i vikt Medans jag försöker hålla igång fast jag är gravid.

• orre84

förklara för honom att du älskar honom och vill honom väl och att det är därför du tar upp hans vikt. Detta brukar inte hjälpa alls. Undanflykterna kommer och det blir inget gjort. I nästa steg förklarar du för honom att han har två val. Fortsätta som han gör vilket kommer resultera i att du kommer göra slut med honom eftersom du inte tänder på feta personer. Hans andra val är att hänga med dig och hunden på lite trevliga promenader.

tänk inte en sekund på hur han kommer att ta det då jag lovar att han kommer bli mkt mer ledsen den dagen du inte längre vill vara med honom. I

• MadHatter
    orre84 skrev 2013-08-13 05:55:53 följande:
    förklara för honom att du älskar honom och vill honom väl och att det är därför du tar upp hans vikt. Detta brukar inte hjälpa alls. Undanflykterna kommer och det blir inget gjort. I nästa steg förklarar du för honom att han har två val. Fortsätta som han gör vilket kommer resultera i att du kommer göra slut med honom eftersom du inte tänder på feta personer. Hans andra val är att hänga med dig och hunden på lite trevliga promenader.

tänk inte en sekund på hur han kommer att ta det då jag lovar att han kommer bli mkt mer ledsen den dagen du inte längre vill vara med honom. I

Risken är ju rätt stor om hon ger honom ett sådant ultimatum, att han helt enkelt lämnar henne där och då. Fast det är klart känner ts så på allvar att bantar du inte genast så gör jag slut, så kan hon ju göra så, men när de ska ha barn och så ihop känns det väl lättvindigt.

Det bästa är väl att vara ärlig med sina känslor samtidigt som du får vara medveten om att han har rätten till sin kropp.

Dvs tala om att du dels är orolig för risken för diabetes och dels känner att han inte anstränger sig utseendemässigt för dig längre vilket är viktigt för dig samt att du gärna vill att ni är mer aktiva tillsammans och inte bara ser på tv.

Så får du ju se hur han reagerar på det. Det är ju viktigt att du säger detta när nj har lugn och ro och tid pch prata.

Sen tycker jag att du inte ska småtjata och smyga med pikar typ "ska Idi verkligen ta den där extra portionen" osv om han inte uttryckligen sagt att han vill att du gör så.
  • Anonym (JK)
    orre84 skrev 2013-08-13 05:55:53 följande:

Instämmer helt, det här är enda vägen att gå...

Och dessutom, varför sitter han framför tv:n hela dagarna???? är han nåt WT som inte vill jobba!? Skaffa ett jobb omedelbart! 
  • Anonym (Hmm)

Fattar inte varför man ska gå efter utseendet på sin partner. Alla förändras ju och är det inte insidan som räknas . Visst min älskade man har gått upp i vikt med, men inte fan tycker jag han är osexig och ska göra slut med honom pga av hans vikt. Han är den samma trygga, romantiska och mest underbaraste man som finns. Hade det nu vart en man som skrivit så som TS så hade ni tyckt han var en idiot som kunde nervärdera sin tjej/fru på detta sätt.

• orre84
    Anonym (Hmm) skrev 2013-08-13 07:38:08 följande:
    Fattar inte varför man ska gå efter utseendet på sin partner. Alla förändras ju och är det inte insidan som räknas . Visst min älskade man har gått upp i vikt med, men inte fan tycker jag han är osexig och ska göra slut med honom pga av hans vikt. Han är den samma trygga, romantiska och mest underbaraste man som finns. Hade det nu vart en man som skrivit så som TS så hade ni tyckt han var en idiot som kunde nervärdera sin tjej/fru på detta sätt.
    Grattis att du tänder på fett men bara för det innebär det inte att andra måste göra det. Man tänder väl på både kropp och personlighet.

Hade ts skrivit om en kvinna ahde jag haft noll problem att skriva precis samma sak.

Feta Kvinna, ryck upp dig och se bra ut för din man,  Feta Man, ryck upp dig och se bra ut för din kvinna.
    (Om det nu är så att din man/kvinna inte tänder på övervikt och att du faktiskt hoppas kunna bibehålla attraktionen i förhållandet)
Svar på tråden Överviktig partner