• Agapi

Orolig över amning

Om tre veckor kommer mitt första barn (planerat snitt) och jag har börjat oroa mig massor över amningen. Har försökt prata lite med BM på mvc men tycker inte jag får några vettiga svar alls.

Hur "går de till" precis där i början? Hur vet jag om hon får i sig något alls? Hur mycket hjälp får man på sjukhuset? Hur långtid brukar de ta innan mjölken rinner till? Och hur lång tid kan bebisen gå utan mat där precis efter förlossningen innan de är någon fara.

Har någon knäpp oro att hon ska ligga där och svälta utan att jag förstår de. Kanske någon kan komma med lite allmänna tips på hur man ska göra och tänka första tiden. Jag har ju knappt sett någon annan amma än mindre gjort de själv så känner mig väldigt lost!

• Svar på tråden Orolig över amning
  • Annsiss

Bra att du tänkt dessa tankar innan det hade inte jag och det var klart inte lätt, ännu svårare blir det av att alla ger helt olika råd och tips även bm på förlossningsavdelningen. I början vägs barnet väldigt ofta så då får man svar på hur den får i sig, i mitt fall hade nog en egen våg inte varit en dum idé för att lugna lite. Men du får testa dig fram och ta bara till dig tips från dem som verkar vettiga, strunta i de andra. Sen är det bra att veta att det tar tid att få kläm på det minns att det tog 7 veckor innan amningen funkade bra och kändes trygg (olika för alla). Hur ofta de äter är också olika min åt i en timme pausade i två första tiden, men det är olika vissa äter jämt och andra klarar sig fler än två timmar. Lycka till!

• Kardemamma

Amning ÄR klurigt i början! Jättebra att du börjar tänka på det redan. Men oroa dig inte, personalen på de allra flesta BB avdelningar är väldigt duktiga och många är specialutbildade på amning. Det finns massor av hjälp att få, både på BB och på BVC. Säg till direkt på förlossningen/BB att du vill ha hjälp så kommer du få allt stöd du behöver. 

Det du behöver veta så här i förväg är att ett nyfött barn är förprogrammerat att suga, du behöver bara se till att erbjuda bröstet ofta, gärna hela bebisens vakna tid de första dygnen.  Sedan ska du vara beredd på att många små bebisar vill suga OFTA de första månaderna. Det kan kännas överväldigande, men det är fullt normalt att amma flera gånger i timman i början vilket är väldigt påfrestande för bröstvårtorna. Var noga med tekniken redan från start för att undvika sår. Det kommer säkert göra ont i början även om bebis har rätt sugteknik.

Mjölk har du redan nu. Produktionen ökar sedan de första dagarna efter förlossningen. Kring dygn 3 är det vanligt  att brösten blir ömma och svullna, mjölken "rinner till" ordentligt.

Som sagt, oroa dig inte. Men läs gärna på så du är förberedd. Jag hade inte läst en rad om amning inför mitt första barn och blev helt knäckt av att det var så svårt i början.

Lycka till! 

• Agapi
    Annsiss skrev 2013-04-16 11:15:28 följande:
    Bra att du tänkt dessa tankar innan det hade inte jag och det var klart inte lätt, ännu svårare blir det av att alla ger helt olika råd och tips även bm på förlossningsavdelningen. I början vägs barnet väldigt ofta så då får man svar på hur den får i sig, i mitt fall hade nog en egen våg inte varit en dum idé för att lugna lite. Men du får testa dig fram och ta bara till dig tips från dem som verkar vettiga, strunta i de andra. Sen är det bra att veta att det tar tid att få kläm på det minns att det tog 7 veckor innan amningen funkade bra och kändes trygg (olika för alla). Hur ofta de äter är också olika min åt i en timme pausade i två första tiden, men det är olika vissa äter jämt och andra klarar sig fler än två timmar. Lycka till!
    Jag har inte fått ett enda råd eller tips än så länge. Ingen har sagt något överhuvudtaget om amningen. Har som sagt försökt få ur min BM lite om vad jag kan förvänta mig men hon är inte riktigt den pratglada typen och svaret liksom bara svävar iväg. Men de kanske blir annorlunda på BB?

Känner mig plötsligt jätteorolig. Allt känns ju lite läskigt och så med första barnet. Men mest rädd är jag att hon ska ligga och vara hungrig eller till och med skadas för att hon inte fått i sig mat, utan att jag förstår de.
  • NilleMilleTjejen

Aniss inlägg var mycket bra, håller helt med henne.

Du behövrer inte oroa dig, stanna några dar på bb tills amningen kommit igång. Personalen kommer visa dig hur du ska göra, be dem annars och som aniss säger, de väger och kollar bebisen så det är ingen risk att den svälter. Det kan ta någon dag innan mjölken rinner till, be personalen visa hur man handmjölkar eller be dem göra det så ser du om det kommer ut mjölkdroppar från brösten, man kan lyssna om man hör småsvälljud från barnet ellertitta på strupen.

Var bara lugn, kroppen vet hur den ska göra och personalen är vana vid förstagångs mammor

Det kommer att gå fint och du får hjälp annars

skulle det inte funka av nån anledning så är det helt ok att ge ersättning, huvudsaken är att du och bebisen mår bra

• Agapi
    Kardemamma skrev 2013-04-16 11:19:39 följande:
    Amning ÄR klurigt i början! Jättebra att du börjar tänka på det redan. Men oroa dig inte, personalen på de allra flesta BB avdelningar är väldigt duktiga och många är specialutbildade på amning. Det finns massor av hjälp att få, både på BB och på BVC. Säg till direkt på förlossningen/BB att du vill ha hjälp så kommer du få allt stöd du behöver. 

Det du behöver veta så här i förväg är att ett nyfött barn är förprogrammerat att suga, du behöver bara se till att erbjuda bröstet ofta, gärna hela bebisens vakna tid de första dygnen.  Sedan ska du vara beredd på att många små bebisar vill suga OFTA de första månaderna. Det kan kännas överväldigande, men det är fullt normalt att amma flera gånger i timman i början vilket är väldigt påfrestande för bröstvårtorna. Var noga med tekniken redan från start för att undvika sår. Det kommer säkert göra ont i början även om bebis har rätt sugteknik.

Mjölk har du redan nu. Produktionen ökar sedan de första dagarna efter förlossningen. Kring dygn 3 är det vanligt  att brösten blir ömma och svullna, mjölken "rinner till" ordentligt.

Som sagt, oroa dig inte. Men läs gärna på så du är förberedd. Jag hade inte läst en rad om amning inför mitt första barn och blev helt knäckt av att det var så svårt i början.

Lycka till! 
    Ja jag har förstått att de inte är sådär lätt som de ser ut på alla fina bilder =P Men jag ska se till att be om hjälp direkt. Sen ska jag ju som sagt snittas så jag kommer ligga kvar ett par dagar iaf.

Är inte speciellt orolig över smärta eller om hon kommer vilja äta hela tiden, de tror jag (nu innan iaf ;)) att jag kan hantera. De är att hon ska ligga och svälta som jag oroar mig för mest.

Jag har kunnat klämma ut några droppar sådär ur brösten sen några månader tillbaka. Men jag har ju fått veta att de tar längre tid att få igång mjölken när man blir snittad. Är de ingen fara för henne även om de tar tre dagar eller mer för mjölken att rinna till?  Hur mycket behöver hon få i sig, och hur snabbt, för att de inte ska vara någon fara?
  • Annsiss

Som sagt min erfarenhet är att de på förlossningen inte var mkt till hjälp de kom in två min med nått gott råd baserat på dem själva alla med helt olika och motsägelsefulla råd varför du får välja vem du lyssnar på. Hade sen tur att på återbesöket på mvc träffa en bra bm som då 4 dagar efter förlossning kunde berätta på ett bra sätt, träffade också en bra bm på amningsmottagning. BVC sköterskans råd ger jag inte mkt för. Men precis som du var min bm ovillig att prata så mkt innan barnet kommit .

• Annsiss

Det kan dröja innan mjölken rinner till min dotter hann gå ned lite för mkt i vikt de första dygnen och fick då lite ersättning på återbesöket för att ta igen sen gick det bra utan. De flesta barn tappar något i vikt i början vilket man håller koll på.

• Agapi
    NilleMilleTjejen skrev 2013-04-16 11:25:09 följande:
    Aniss inlägg var mycket bra, håller helt med henne.

Du behövrer inte oroa dig, stanna några dar på bb tills amningen kommit igång. Personalen kommer visa dig hur du ska göra, be dem annars och som aniss säger, de väger och kollar bebisen så det är ingen risk att den svälter. Det kan ta någon dag innan mjölken rinner till, be personalen visa hur man handmjölkar eller be dem göra det så ser du om det kommer ut mjölkdroppar från brösten, man kan lyssna om man hör småsvälljud från barnet ellertitta på strupen.

Var bara lugn, kroppen vet hur den ska göra och personalen är vana vid förstagångs mammor

Det kommer att gå fint och du får hjälp annars

skulle det inte funka av nån anledning så är det helt ok att ge ersättning, huvudsaken är att du och bebisen mår bra

De känns bra att dom håller koll! Både jag och sambon börjar bli lite nojiga över allt möjligt nu när de börjar närma sig. Men försöker tänka på just de du sa, att dom nog träffar på ganska många oroliga förstagångs föräldrar på BB ;)

Jag vill väldigt gärna amma men sätter ingen prestige i de och tror inte jag skulle må dåligt om de visar sig att jag måste ge ersättning! De är bara oron över att inte förstå att de faktiskt är de jag behöver göra som är jobbig nu. Hur förstår jag att hon inte får i sig nog och att jag måste ge ersättning? De enda jag har läst om är om bebisen börjar bli slö och sådär, men de känns ju jätte hemskt om de behöver gå så långt.

Har kännt mig så lugn och inte de minsta orolig under graviditen, så nu senaste veckan har alla de här "aah tänk om jag inte blir en bra mamma och mitt barn SVÄLTER" tankarna börjat komma =P 
  • Agapi
    Annsiss skrev 2013-04-16 11:29:56 följande:
    Som sagt min erfarenhet är att de på förlossningen inte var mkt till hjälp de kom in två min med nått gott råd baserat på dem själva alla med helt olika och motsägelsefulla råd varför du får välja vem du lyssnar på. Hade sen tur att på återbesöket på mvc träffa en bra bm som då 4 dagar efter förlossning kunde berätta på ett bra sätt, träffade också en bra bm på amningsmottagning. BVC sköterskans råd ger jag inte mkt för. Men precis som du var min bm ovillig att prata så mkt innan barnet kommit .
    Ja de har jag sett här på amnings forumet att de är många som säger. Jätte svårt att veta hur man ska sortera ut goda råd från dåliga när man inte kan något alls! Men jag antar att de bara är att gå på magkänsla och de som känns bäst för oss?

Vad är det för bra respektive dåliga råd (enligt dig) som du fick? 
  • Kardemamma

När jag födde min andra dotter (för 2 veckor sedan) fick jag det här häftet på BB. Hör med din BM om de inte har denna som du kan få redan nu. http://www.bokus.com/bok/9789172059122/lattare-att-amma/

Visst kan det vara så att olika barnmorskor ger olika råd och ibland får man kanske dumma sådana, men min erfarenhet av de två stockholmssjukhus jag fött på är att de flesta har varit väldigt duktiga. Det har varit s.k. amningsvänliga sjukhus som följer WHO's initiativ  'Tio steg för en lyckad amning'. Googla på det, eller fråga din förlossningsavdelning om de följer dessa.
    Här kan du läsa mer http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=183

Svar på tråden Orolig över amning