Inlägg från: Annsiss |Visa alla inlägg
  • Annsiss

Orolig över amning

Bra att du tänkt dessa tankar innan det hade inte jag och det var klart inte lätt, ännu svårare blir det av att alla ger helt olika råd och tips även bm på förlossningsavdelningen. I början vägs barnet väldigt ofta så då får man svar på hur den får i sig, i mitt fall hade nog en egen våg inte varit en dum idé för att lugna lite. Men du får testa dig fram och ta bara till dig tips från dem som verkar vettiga, strunta i de andra. Sen är det bra att veta att det tar tid att få kläm på det minns att det tog 7 veckor innan amningen funkade bra och kändes trygg (olika för alla). Hur ofta de äter är också olika min åt i en timme pausade i två första tiden, men det är olika vissa äter jämt och andra klarar sig fler än två timmar. Lycka till!

• Annsiss

Som sagt min erfarenhet är att de på förlossningen inte var mkt till hjälp de kom in två min med nått gott råd baserat på dem själva alla med helt olika och motsägelsefulla råd varför du får välja vem du lyssnar på. Hade sen tur att på återbesöket på mvc träffa en bra bm som då 4 dagar efter förlossning kunde berätta på ett bra sätt, träffade också en bra bm på amningsmottagning. BVC sköterskans råd ger jag inte mkt för. Men precis som du var min bm ovillig att prata så mkt innan barnet kommit .

• Annsiss

Det kan dröja innan mjölken rinner till min dotter hann gå ned lite för mkt i vikt de första dygnen och fick då lite ersättning på återbesöket för att ta igen sen gick det bra utan. De flesta barn tappar något i vikt i början vilket man håller koll på.

• Annsiss

Det var mkt olika råd om sitt eller liggställning ,tex, testa så här, så här, så här osv. . För dem som föredrog liggamning gällde bara det, för den som föredrog sittande ville bara instruera det osv. Jag har lite annorlunda bröstvårtor , nån bm kom in i rummet såg dessa och sa bara " äh det där kommer aldrig funka" så det var inte mkt till stöd, nån slängde fram en pump testa denhär, ha du hör ju hur rörigt det var.

Svar på tråden Orolig över amning