• Anonym (?)
    Äldre 16 Apr 13:59
    12424 visningar
    7 svar
    7
    12424

    Är det normalt att bli ledsen när exet skaffar ny?

    Var ihop med mitt ex i 8 år. Det slutade inte bra (otrohet från hans sida) och vi bröt kontakten helt en period efter det. Jag återhämtade mig relativt snabbt efter uppbrottet, hade känt ett tag att vi börjat växa ifrån varandra så vi hade nog inte hållt så länge till oavsett. Vi har dock några gemensamma bekanta så vi stöter på varandra ibland och pratar då som vilka som helst. Nu har det gått en tid, jag har en ny man och vi har ett litet barn och jag är jättelycklig! Men häromdagen fick jag höra att exet skaffat ny tjej som han visst redan bor med. Och det förvånade mig att jag blev ledsen av tanken att han gör allt vi brukade göra med henne och att det är hon som kommer få hans barn och inte jag som vi planerade. Jag vill verkligen inte ha ett förhållande med honom, det var inget bra och hälsosamt förhållande alls. Varför reagerar jag som jag gör? Är det för att han var min första kärlek? Är det normalt att det känns vemodigt när exet skaffar ny sambo?

  • Svar på tråden Är det normalt att bli ledsen när exet skaffar ny?
  • Anonym (norma­l :-))
    Äldre 16 Apr 14:09
    #1

    Jag tror att det är en ganska normal reaktion.

    Jag levde ihop med en kille i 7-8 år. Vi separerade som vänner (mest mitt beslut)

    Jag skaffade ganska snart en ny kille och blev sen sambo.

    Vi kunde då umgås som med vilken kompis som helst (även min nya)

    Sen träffade han en jättefin tjej och jag var verkligen glad för hans skull då han förtjänar den allra bästa!!

    Dom blev väldigt snabbt gravida. (jag har svårt att får barn,inga egna biologiska,han och jag försökte också)

    När han berättade det för mej så blev jag otroligt glad samtidigt som tårarna forsade. Blandade känslor.

    Han tyckte också att det var jobbigt att berätta för mej samt min familj.

    Någonting finns ju där även om det tog slut.

    Vi har blivit inbjudna när dom fått bebis och till 1-årsdagar osv och han ger gärna barnen/barnet till min famn

    Han vet ju om min saknad av barn och jag är väldigt glad att han bemöter mej så.

    Oj,berättar hela min historia här nu haha

    Men dit jag ville komma är att du är fullständigt normal med dina känslor.                        

  • Äldre 16 Apr 18:04
    #2

    Det är jättevanligt!
    Fick precis reda på att mitt ex ska få barn i okt, de blev gravida efter sex månader tillsammans. Vi var tillsammans i tre år och han kunde absolut inte tänka sig att bli så seriös då.

    Jag väntar själv barn med min underbara sambo och jag vill absolut inget med exet men ändå blev jag ledsen konstigt nog. Han var min första kärlek.

  • Äldre 16 Apr 20:45
    #3

    Tror också det är vanligt!
    Kanske beror det på att man brukar glömma det som var dåligt med tiden, och istället komma ihåg de bra sakerna. Det blir väl också en förlust känsla (oavsett hur det var) så fanns det säkert något i början som du föll för hos exet. Tyvärr är det ofta de känslorna och minnena man kommer ihåg mer än de som smärtar.  Men det är bra att komma ihåg anledningen till att det är ett ex, och försöka påminna sig om det när man känner sig sorgsen.

    Eftersom du inte är i ett förhållande med honom, så påminns du inte dagligen om hans sämre sidor. Sedan är det väl också så att när man vet att de har en ny, så vet man att man inte är intressant för denna längre, vilket i sig kan kännas tomt.  Oavsett om man vill ha tillbaka personen eller inte.
    Dessutom kanske man har minnen av stunder som varit bra, eller saker man gjort tillsammans.

     

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 21:03
    #4

    Tack för svaren, känns skönt att få bekräftat det jag kanske egentligen visste Man har ju ändå delat en stor del av sitt liv så det kanske inte är så konstigt att man reagerar lite

  • Anonym (c)
    Äldre 16 Apr 21:19
    #5

    Givetvis.. Jag och mitt ex växte ifrån varandra.

    Träffades som 19åringar och gjorde slut 9år senare pga vi blev som syskon... Bodde dock ihop närmare 1år efter och det gick bra pga vi hade ett stort hus, han jobba borta och vi var aldrig ovänner..

    Vi är absolut inte ovänner, tar en pizza emellanåt och bara pratar och har delad vårdnad över hunden..

    Jag har en ny, gravid med första barnet, min nya och exet hälsar och småpratar med varann när dom möts..

    Dock träffa exet en ny och jag erkänner, det sved lite. Men jag vill att han ska må bra och träffa en bra tjej, men ändå så fick man den svidande känslan.

    Jag är inte sotis, arg lr så. Jag är lycklig nu med min nya, men ändock så sved det lite...

    Tycker fortfarande om exet, men vi blev som bästa vänner och jag hoppas vi förblir vänner,tror den svidande känslan är att jag vill inte att han ska bli sårad och man vill typ skydda honon trots vi båda gått vidare..

  • Äldre 19 Apr 08:29
    #6

    Gammal tråd... känner såväl igen mig. Har en snart 3-årig flicka tsm med henne. Det värsta av allt är att efter det tog slut börja hon umgås med sin kompis (en riktig fjprtis som aldrig växte upp) som absolut inte gillar mig. Tog 2 mån sen skriver hon med kompisens bästa killkompis och märker på henne att hon har blivit så jäkla dryg och verkar inte bry sig ett skit om hur jag mår. Fast hon säger att hon gör det. Sen kom det fram att nu har han sovit där i 1 vecka och jag sa till henne "du kom över mig rätt fort" hon svarar "vet inte om ja har de" då blev jag helt krossad och undviker henne helt o hållet. Det enda är dottern som gör att vi pratat. Ibland undrar man om hon krossa mitt hjärta medvetet då hennes nya umgängen snackat dynga om mig förr. Tips på hur ja ska bete mig för att vinna tbx min självrespekt???

  • Anonym (Hemsk­t)
    Wed 8 Jul 2020 20:54
    #7
    bamse82 skrev 2016-04-19 08:29:15 följande:

    Gammal tråd... känner såväl igen mig. Har en snart 3-årig flicka tsm med henne. Det värsta av allt är att efter det tog slut börja hon umgås med sin kompis (en riktig fjprtis som aldrig växte upp) som absolut inte gillar mig. Tog 2 mån sen skriver hon med kompisens bästa killkompis och märker på henne att hon har blivit så jäkla dryg och verkar inte bry sig ett skit om hur jag mår. Fast hon säger att hon gör det. Sen kom det fram att nu har han sovit där i 1 vecka och jag sa till henne "du kom över mig rätt fort" hon svarar "vet inte om ja har de" då blev jag helt krossad och undviker henne helt o hållet. Det enda är dottern som gör att vi pratat. Ibland undrar man om hon krossa mitt hjärta medvetet då hennes nya umgängen snackat dynga om mig förr. Tips på hur ja ska bete mig för att vinna tbx min självrespekt???


    Låter

    Fruktansvärt

    Du

    Måste



    Vidare
Svar på tråden Är det normalt att bli ledsen när exet skaffar ny?