• Solveig og Kosinus

Linser och hygien

Jag har skaffat månadslinser. Min optiker pratade om vikten av god hygien när man handskas med linserna. Tex så ska man inte sätta in linserna inne på toaletten.

Varför? Vi har bäst ljus och speglar där. Sen undrar jag över behållarna som man bevarar linserna i över natten, måste man byta varje månad eller kan man typ koka dem?

• Svar på tråden Linser och hygien
  • Ruter

Jag har också månadslinser. Anledning till badrum motiveras som att det finns mest bakterier där, men jag brukar alltid tvätta händerna och sedan stå kvar i badrummet och inte röra någonting. Tänker om jag nu måste byta rum kan jag ju råka röra nåt på vägen:P Och jag har inte haft några som helst problem i de 3 år jag haft linser. 

Etuiet byts varje månad och ja de går bra att koka det en gång i månaden och använda det i igen. Man brukar få ett etui per flaska så brukar ha de tre i en månad var och sedan koka alla samtidigt.  

• rockaroll

Därför att det finns bajspartiklar som flyger omkring i badrummet. Man kan få inflammationer i ögonen av sådana. Jag brukar byta behållaren när jag köper ny linsvätska, då följer det ju med en ny. Men ja du kan koka dem annars.

• Solveig og Kosinus

Okej, tack för svar! Vi har separat badrdum med spegel...kanske ska jag byta där istället så jag slipper bajsparticklarna. Händerna tvättar jag väl iaf.

Så bra att jag kan koka behållarna.

En fråga till, när man ska rengöra linserna dagligen...alltså man gnuggar dem i linsvätska i handflatan...har jag fattat rätt?

• sötare
    Solveig og Kosinus skrev 2013-04-17 07:35:33 följande:
    Okej, tack för svar! Vi har separat badrdum med spegel...kanske ska jag byta där istället så jag slipper bajsparticklarna. Händerna tvättar jag väl iaf.

Så bra att jag kan koka behållarna.

En fråga till, när man ska rengöra linserna dagligen...alltså man gnuggar dem i linsvätska i handflatan...har jag fattat rätt?
    tänk att om du byter över en vas lägg en handuk i  i fall du skulle tappa linsen så åker den inte ner i avloppet :)
  • Pinot noir

Det jag fått höra är att på grund av att det ofta är varmt och fuktigt i badrum eftersom många duschar varmt, så kan man odla alla bakterier som är farliga för ögonen i handfatet. 
    Att det är ok att sätta i och ta ur linserna i badrummet om man är försiktig men att man absolut inte ska förvara dem i badrummet. Att sätta i och ta ur linser kräver en spegel och bra ljus i början sen går det ändå.  

• duntäcke

Jag har använt linser rätt länge nu. När jag började köpte jag en liten sminkspegelvariant och satte i linserna vid matbordet (eller försökte sätta i, det var ett helvete i början). 
    Sedan kom en kompis hem till mig och han tipsade mig om att skita i spegeln, han menade att dels var det inte svårare utan, och dels så underlättar det i längden att inte vara beroende av den. 
    Det är jag så glad att jag lyssnade på. Tänk alla nätter du inte sover hemma, det är inte alltid det funkar att hitta en väl upplyst ren yta med en spegel, ens i någon annans hem. 
    Under åren har jag satt i/tagit ut/rättat till linser på sjukt många ställen (och det kommer du också behöva göra) som tex i bilar, på tåg, på festivaler, stranden, marknader osv. Ha bara med dig handsprit så löser det sig. 
    Det är guld värt att kunna göra det lite överallt! Hoppas att du kommer trivas med linser! :)

• rockaroll

Ja du har fattat rätt, du lägger den i handflatan, droppar lite vätska på och gnuggar försiktigt. Jag brukar använda ringfingret, då man har minst kraft i det fingret. För övrigt så är det måååånga som förvarar linserna i badrummet utan att få nån infektion. Så det går, bara man håller rent. Har du ett fönster kan du ju vädra efter dusch.

• Solveig og Kosinus

Tack för alla svar! Ska lägga en handduk över vasken och så när jag blir lite bättre på detta pillande så ska jag försöka mig på att sätt i dem utan spegel. :)

Har förvarat dem i badrummet hittills, öh...kanske i bokhyllan i vardagsrummet då?

Allt känns fortfarande nytt och jag är så klumpig med linserna och har en miljon frågor, men man vänjer sig säkert snart eller hur? Skönt iaf att inte ha glasögon som bebisen kan slita i varje gång man tar upp honom. :)

• Solveig og Kosinus

Det där med att gnugga linserna i handflatan, det gör man väl bara på kvällen när man tagit ur linserna? eller på morgonen innan man stoppar in dem också?

• sötare
    Solveig og Kosinus skrev 2013-04-17 13:54:05 följande:
    Det där med att gnugga linserna i handflatan, det gör man väl bara på kvällen när man tagit ur linserna? eller på morgonen innan man stoppar in dem också?
    jag gör det både morgon och kväll och jag sköljer dem rikligt med linsvätska 
Svar på tråden Linser och hygien