• Anonym

Lärarlegitimation/förskollärarlegitimation hjälp!!

Jag har läst lärarutb. 2001-2004 och läste inriktningar från förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år. Jag fick då en lärarexamen. Nu har jag jobbat som förskollärare sedan 2005. Jag ansökte därför om både förskollärar,- och lärarlegitimation. Men är tvungen att komplettera med intyg från skolan för att kunna få förskollärarleg. Nu verkar det som skolan inte vill ge intyg på detta utan anser att jag är behörig i skolan... Det känns skitjobbigt! Jag kommer då inte att vara legitimerad förskollärare trots mitt jobb i förskola! Finns det någon med samma problem? Vad gjorde ni? Det känns ju surt att behöva komplettera då jag anser att jag rean har kompetensen.

• Svar på tråden Lärarlegitimation/förskollärarlegitimation hjälp!!
  • Jamieolivia

Varför vill de inte ge intyg på att du jobbat där sedan 2005? Jag har nog i princip samma utbildning som dig, lärare mot de yngre åren och har därmed förskollärarbehörighet.

Det enda som du behöver är ett intyg att du jobbat på skolan sedan 2005, det är ju inte upp till din skola att bestämma om du har behörighet eller inte, det fixar skolverket! Hör av dig till ditt fack om de inte ger dig ett intyg! 

• Fiona M

håller med, ta det med facket och prata med kommunens personalansvarige, de borde väl också kunna bekräfta din anställningsform om skolan vägrar?
    konstigt förresten, den enda anledningen jag ser är att de vill hindra dig att söka andra jobb i framtiden.

• RöttÄrSött

Vad är det för sorts intyg de vill ha från universitetet? Vilka skolformer står på din examen?

• Anonym

Min chef har fyllt i ett intyg att jag jobbat sedan 2005, men det räcker inte enligt Skolverket. De vill ha ett intyg från universitetet att jag också har en förskollärarexamen. Det står i examen att jag har lärarexamen för undervisning i svenska för grundskolans tidigare år... så det känns ju som att min examen är "fel" men de kurser jag läste var ju flera och alla riktade sig till förskola/förskoleklass upp till tvåan. Det var ju den bredden på utbildningen då. Alla skulle kallas lärare. Det var lite flummigt, känns som vi som läste då hamnat lite i kläm. Många jobbar ju såklart i förskolan. Känns idiotiskt att jag, som varit behörig och jobbat i 8 år helt plötsligt inte ska få legitimation och därmed bli obehörig :-/

• RöttÄrSött

Det är ju examen som avgör, inte vart du arbetat. De jag känner som läste "din" utbildning har även förskola på sin examen - annars finns ju inga "bevis" för att man läst mot förskolan. Ring universitetet och dess SYV i första hand och börja luska. Du kan ju även läsa till vad som krävs för att komplettera till förskollärare om du inte får den examen (om det inte är för sent)

Jag själv är tidigarelärare

• RöttÄrSött

som kompletterat mot förskolan. För mig räckte det med en termin för att få examen mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år.

Vart du arbetat spelar ingen roll för leget, med det resonemanget skulle du kunna hävda att du ska ha högstadielegitimation för att du jobbat på högstadiet fast du inte har leg för det. Dock är det mycket dumt av ditt universitet om de marknadsförde den breda examen och sedan inte utfärdade den!

Skulle det stå utöver förra inlägget

• EEJ

Du kan aldrig få examen mot både tidigare år och förskola med en utbildning på 140 hp. Du måste komplettera för att bara behörig mot förskola.

Svar på tråden Lärarlegitimation/förskollärarlegitimation hjälp!!