• LinaLinnea

    Petekier på min dotter! (Små blodutgjutelser under huden)

    Min dotter på 4 år har vid ett par tillfällen fått petekier på huden. Det började med ett par prickar på halsen när hon hostat mycket och sen fick hon i armhålan/ryggen när min man hållt henne när de åkte vattenrutchkana på badhuset. Igår upptäckte jag att hon fått petekier på magen. Vissa sitter tätt ihop och andra mer utspritt. Hon sa att hon ramlat och skrapat magen när hon lekte utomhus på förskolan och hade rivmärken på sidorna och armarna. Både 1177 och BVC tycker att vi ska avvakta och att det inte är någon fara sålänge hennes allmäntillstånd är normalt. Kan dock inte sluta noja eftersom man på Google får en helt annan uppfattning om denna typen av utslag. Allt från leukemi till hjärnhinneinflammation etc. Någon som känner igen denna typen av utslag/hudbristningar och vet om det är normalt att barn får dem lätt??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-17 08:52
    Ska tillägga att hon verkar helt frisk i övrigt. Glad, busig, pigg och äter/sover som hon ska.

  • Svar på tråden Petekier på min dotter! (Små blodutgjutelser under huden)
  • Brommafru

    Haha se där vad man finner när man Googlar (gammal tråd, jag vet)

    Min 3,5-åring får också petekier av och till. På bröstet, magen och ryggen, ibland någon på halsen. Inte i mängder eller så, men tillräckligt för att jag skall märka det och bli hysterisk. Har visat dem för både husläkare och barnläkare och får ungefär samma svar som du; de är inte oroade.

    Jag måste ge fan i Google alltså.... Skrikandes


    Underbara barn! ♡ Mamma till två ljuvliga döttrar, E (dec 2009) och A (jan 2013) ♡
  • Stinast

    Hej! Har det blivit bättre med prickarna? Min son har också haft små och få petekier som kommit och gått, men läkaren säger att det inte ska vara någon fara då allmäntillståndet är gott!

  • modsey

    Mina barn brukar få det då de hostar eller kräks kraftigt.
    Ena barnet är vuxet nu och har haft så sen han var liten.
    Oftast inget att oroa sig, för,  men i kombination med andra symtom ska man absolut ha det under observandum.
    Men så låter det inte i ert fall.

  • litartrotsalltpasjukvarden

    Det finns många anledningar till att man kan få petekier. Leukemi och ITP är två av de mer allvarligare diagnoser som, vad jag förstår, är lätta att utesluta genom ett blodprov. Min dotter var på sjukhuset med ihärdigt näsblod i nästan ett dygn innan de tog ett enkelt blodprov som pekade på ITP (sannolikt utlöst av en rejäl förkylning några dagar innan). Hon svarade bra på behandlingen, men det var ett dygn som hon kunde ha råkat riktigt illa ut pga vi inte kände till riskerna. Var påläst och be om en "second opinion" om ni undrar.

  • sandrabeerg

    Undrar hur det gick. Har upptäckt detta på mitt barn och blev orolig efter en snabb googling. Hon är pigg och verkar må bra.

  • Smultrongodis

    Hej!
    Jag vet att det är en gammal tråd men jag undrar hur det har gått? Mitt ena barn får dessa petekier på halsen när han hostar, men även när han glidit eller skrapat emot. Vi har tagit blodprov och allt såg bra ut, trombocyterna var lite höga men han hade varit förkyld så inget konstigt. Flera läkare har tittat och sagt att det inte är någon fara, men jag kan fortfarande inte släppa det. Hans allmäntillstånd är bra men jag får panik när dessa dyker upp. Någon som känner igen sig?

  • Smultrongodis

    Tack för svar! Har ni också kollat upp det hos läkare? Var får ditt barn dessa någonstans? Det verkar ju som att de försvinner snabbt, så det är säkert positivt, men är väldigt orolig trots att flera läkare har tittat på honom?

  • sandrabeerg

    Vi var nyligen hos en läkare för att hon hade ovanligt mycket. Blodprovet var normalt. Jag tänker att det faktum att ditt barn har fått det många gånger snarare tyder på att han hat lätt att få det. Hade det varit allvarligt hade det visat sig fortare 

  • sandrabeerg
    Smultrongodis skrev 2022-06-14 06:50:45 följande:

    Visade erat blodprov att allt också såg bra ut? För det gjorde det på min son. Vet dem varför ditt barn får dessa? 


    Ja, blodprovet var normalt. Läkaren var inte orolig. 
  • Smultrongodis

    Sa läkaren varför den trodde att ditt barn fick dessa? Har ditt barn vaccinerats mot vattkoppor? Mina har och jag undrar om detta kan vara en biverkning?

  • sandrabeerg
    Smultrongodis skrev 2022-06-14 17:43:52 följande:

    Sa läkaren varför den trodde att ditt barn fick dessa? Har ditt barn vaccinerats mot vattkoppor? Mina har och jag undrar om detta kan vara en biverkning?


    Det har mina också. Vad är det som gör atr du tror det hänger ihop?
  • Smultrongodis

    För att jag tycker att det blev mer efter att han fick vaccinet för ungefär 3 veckor sedan. Läste på FASS att det kan vara en biverkning. 

  • sandrabeerg
    Smultrongodis skrev 2022-06-14 23:06:52 följande:

    För att jag tycker att det blev mer efter att han fick vaccinet för ungefär 3 veckor sedan. Läste på FASS att det kan vara en biverkning. 


    Aha! Våra fick för drygt två år sedan
  • Smultrongodis

    Jag tycker att dessa prickar ofta uppstår när mitt barn har kliat sig, exempelvis på tunnare hud som hals och bröstet. Är det någon som känner igen sig? 

  • sandrabeerg

    Idag upptäckte jag att barnets syskon har petekier. Hon har vad jag vet inte haft det tidigare. Men tänker att jag får avvakta lite i alla fall, är pigg och glad i övrigt

Svar på tråden Petekier på min dotter! (Små blodutgjutelser under huden)