• Anonym (Svettfärs)

Venlafaxin och svettningar

Har ätit Venlafaxin Krka 75 mg i typ fem veckor nu och börjar få panik över att jag svettas så sjukt mycket. Ibland rinner det floder och håret blir blött. Mest är det på morgonen, men det kommer och går under dagen. Värst är det när jag blir stressad.

Överväger seriöst att sluta med medicinen för jag orkar inte med det här mer. Har två små barn som jag ska klä och göra i ordning på morgonen och med svetten lackades och stressnivån på tusen är det galet jobbigt. Vill bara duscha hela tiden, men går inte eftersom jag måste ta hand om skrikande barn.

Mina symtom, ångest, nedstämdhet/depression, suicidtankar mm har inte förbättrats nämnvärt. Det enda som har blivit bättre är att jag inte tänker på döden lika mkt, ångesten hänger dock i.

Orkar inte mer!!

• Svar på tråden Venlafaxin och svettningar
  • Philippa

Är det en biverkan från medicinen? Jag äter samma och har inte den biverkningen.... men håll ut! Biverkningar brukar gå över!

• Anonym (Tonårsmamma)

Har ätit den medicinen sedan 1998! Jag svettas också otroliga mängder varje dygn. Men eftersom jag mår psykiskt bättre står jag ut med det. 
    Prata med din läkare! 

• Hjortronet

Hade alla möjliga biverkningar av samma dos Venlafaxin i början i flera veckor, kanske två månader, men sen gick de över. Läkaren sa att det kan ta så lång tid innan man får full effekt av den så kan tänka mig att biverkningar kan vara lika länge. Tror svettningar är en ganska vanligt. Får man väldigt besvärande biverkningar som man inte står ut med eller inte går över så ska man nog kontakta läkaren igen och se om man eventuellt kan byta medicin.

• nymedlem

För att bli av med ångesten måste du höja dosen till minst 150mg. Det är då den hjälper mot nodrelanin nivån. Svettningarna mildras något men försvann aldrig helt för min del. Jag slutade med medicinen för ca 1 vecka sen och genomgår ett rent h-vete nu. Men försök härda ut ett tag till ts...

• Anonym (Svettfärs)

Just svettningarna är den värsta biverkningen jag har. Mår riktigt dåligt av att känna mig så ofräsch. Har ingen läkarkontakt just nu utan fick tabletterna utskrivna av läkaren på vc i väntan på kontakt med öppenpsyk. Han sa bara att jag skulle ta 75 mg per dag och pratade inte alls om att höja dosen (men så sa han även att de knappt har några biverkningar och att man absolut inte blir beroende, så han verkar ju inte riktigt veta vad han pratar om). Just nu känner jag mest för att sluta med skiten...

En fråga till er som äter Venlafaxin: vilken tid på dygnet tar ni era tabletter? Jag tar min på morgonen och funderar på om det är därför jag svettas extra mycket just då eller om de helt enkelt beror på att jag oftast är stressad då.

• Trialanderror

Det första halvåret jag tog venlafaxin svettades jag konstant... Jag vaknad mitt i natten av att allt var genomsurt av svett.

Nu har jag ätit dom i snart ett och ett halvt år och svettningarna är nästan helt borta. Det är bara någon gång då och då jag svettas väldigt mycket.

• nymedlem
    Anonym (Svettfärs) skrev 2013-04-18 22:04:43 följande:
    Just svettningarna är den värsta biverkningen jag har. Mår riktigt dåligt av att känna mig så ofräsch. Har ingen läkarkontakt just nu utan fick tabletterna utskrivna av läkaren på vc i väntan på kontakt med öppenpsyk. Han sa bara att jag skulle ta 75 mg per dag och pratade inte alls om att höja dosen (men så sa han även att de knappt har några biverkningar och att man absolut inte blir beroende, så han verkar ju inte riktigt veta vad han pratar om). Just nu känner jag mest för att sluta med skiten... En fråga till er som äter Venlafaxin: vilken tid på dygnet tar ni era tabletter? Jag tar min på morgonen och funderar på om det är därför jag svettas extra mycket just då eller om de helt enkelt beror på att jag oftast är stressad då.

Just svettningarna är den värsta biverkningen jag har. Mår riktigt dåligt av att känna mig så ofräsch. Har ingen läkarkontakt just nu utan fick tabletterna utskrivna av läkaren på vc i väntan på kontakt med öppenpsyk. Han sa bara att jag skulle ta 75 mg per dag och pratade inte alls om att höja dosen (men så sa han även att de knappt har några biverkningar och att man absolut inte blir beroende, så han verkar ju inte riktigt veta vad han pratar om). Just nu känner jag mest för att sluta med skiten... En fråga till er som äter Venlafaxin: vilken tid på dygnet tar ni era tabletter? Jag tar min på morgonen och funderar på om det är därför jag svettas extra mycket just då eller om de helt enkelt beror på att jag oftast är stressad då.

Jag tog på morgonen. Jag brukade vara svettig när jag vaknade på morgonen, men efter en dusch var jag ok hela dagen. Kanske var värre i början...kommer inte ihåg....tagit den över 4 år.
  • Hjortronet

Har samma erfarenhet av vårdcentralen och psykofarmaka. De är oerhört snabba på att skriva ut men följer inte upp tillräckligt! Jag fick venlafaxin utskrivet av en doktor som inte förstod mig alls och kände mig behandlad som om jag vore dum i huvudet. Men jag ville diskutera biverkningarna med någon för jag oroade mig mycket, fick bl a hjärtklappningar och stora pupiller (har gått över nu), så jag bad att få träffa en annan doktor. Hon varmkt vettigare som tur! Så om du har en outhärdlig situation, ring vc och be eventuellt om en annan doktor! Jag tar medicinen på morgonen också, tror det rekommenderas pga att noradrenalin har en slags "uppåteffekt" vilket kan ge lite sömnsvårigheter.
  • Anonym

Någon som har haft huvudvärk som biverkning av Venlafaxin?

Jag äter 75 mg sedan 3 v och har muntorrhet samt ont i huvudet. Annars mår jag riktigt bra av den, känner mig mycket lugnare i hela kroppen, på ett bra sätt. Äter den för min GAD. Åt Cipralex innan i 6 mån men upplevde inte att den dämpade min ångest, 

• Anonym (K)
    Anonym (Svettfärs) skrev 2013-04-17 09:30:12 följande:
    Har ätit Venlafaxin Krka 75 mg i typ fem veckor nu och börjar få panik över att jag svettas så sjukt mycket. Ibland rinner det floder och håret blir blött. Mest är det på morgonen, men det kommer och går under dagen. Värst är det när jag blir stressad. Överväger seriöst att sluta med medicinen för jag orkar inte med det här mer. Har två små barn som jag ska klä och göra i ordning på morgonen och med svetten lackades och stressnivån på tusen är det galet jobbigt. Vill bara duscha hela tiden, men går inte eftersom jag måste ta hand om skrikande barn. Mina symtom, ångest, nedstämdhet/depression, suicidtankar mm har inte förbättrats nämnvärt. Det enda som har blivit bättre är att jag inte tänker på döden lika mkt, ångesten hänger dock i. Orkar inte mer!!
    Jag har ätit Venlafaxin länge och svettas nog mer än tidigare men jag svettades nästan ingenting alls innan så nu är det nog mera "normalsvettning". Många biverkningar går över efter ett tag! Men ta upp det med psyk eller läkaren som skrev ut.

Jag tar morgon och em, helst inte för sent för det kan störa min sömn lite, framförallt med mardrömmar (det står som biverkning, dock vet jag inte om det eg är det för jag har alltid haft mardrömmar).
  • Anonym (Svettfärs)

Jag tror att jag ska sluta med medicinen. Har ätit den i typ 1,5 månader och utöver de gräsliga svettningarna har jag nu helt bisarra drömmar nätterna igenom (massa våld, blod och död)  och så har jag blivit knallröd i ansiktet. Läste att hudrodnad är en biverkning och det är verkligen inte kul. Jag har haft högt blodtryck nyligen också och låg lite i överkant när medicinen skrevs ut, och så vitt jag förstår ska man inte äta den om man har högt blodtryck.

Nu funderar jag på hur jag ska sluta, för jag har hört att det är riktigt plågsamt. Har förvisso bara ätit 75 mg i typ sex veckor, så det kanske inte blir alltför tufft kan jag hoppas. Är det bästa att halvera dosen och stå på det ett tag och sedan ta typ varannan dag innan jag slutar helt, eller ska jag plocka bort en del korn i kapseln och minska lite varje dag typ? Har som sagt ingen läkarkontakt längre och känner inte att jag vill konsultera läkaren som skrev ut tabletterna. 

• Anonym (bytt medicin)

Jag äter inte venflaxin längre, men jag åt den under nästan 9 månader. Svettades jämt massor, fick ibland byta tröja under dagen (svettas inte särskilt mycket annars). Hade många hemska mardrömmar, ville inte somna på kvällen för jag visste att de skulle komma. Samlade på mig enormt med vatten också. Skulle försöka byta medicin i ditt fall, för låter ändå som du behöver det.

• Anonym (Svettfärs)
    Anonym (bytt medicin) skrev 2013-04-26 15:41:29 följande:
    Jag äter inte venflaxin längre, men jag åt den under nästan 9 månader. Svettades jämt massor, fick ibland byta tröja under dagen (svettas inte särskilt mycket annars). Hade många hemska mardrömmar, ville inte somna på kvällen för jag visste att de skulle komma. Samlade på mig enormt med vatten också. Skulle försöka byta medicin i ditt fall, för låter ändå som du behöver det.

Vad har du för medicin nu? Jag funderar på om det var ett misstag att ens börja med psykofarmaka och tänker prova att vara utan.
  • Anonym (Jag)

Jag åt samma under nästan ett år och fick nattliga svettningar av det, kunde vakna upp mitt i natten, genomdrypt, kallsvett, så jag frös. Min doktor sa att det var vanligt med den medicinen. Min ångest försvann helt, kändes som jag var inlindad i en trygg kogong, hade liksom inga känslor alls, inte ens lycka. Och all min sexlust försvann, blev till och med äcklad av att se romantiska scener på film, tänkte att HUR kan man vilja, blä. Tappade en del hår också. Och var skittrött, måste sova middag varje dag i minst två timmar. Så jag fick nog och slutade tvärt. Det var lite jobbigt de första dagarna och det liksom blixtrade till i huvet när jag vred på det och rörde på ögonen. Sen var det skönt när det försvann och lusten kom tillbaks med stora steg, jag typ våldtog min dåvarande stackars man varje dag, flera gånger om dagen, stackarn som ju vart utan så pass länge. Det var som om kroppen måste göra gott för det den också gått miste om så länge.

• Anonym (Jag)

Jo just det, hade också väääldigt läskiga drömmar, det var som verklighet och jag fick kämpa varje natt i dom. Springa och försöka skydda mina barn mot allt ont, det var endast hotfulla vidriga drömmar. Så, ångestfri under min vakna tid men en herrejesus massa ångest i drömmarna.

• FFL

Jag har ätit venlaflaxin i 4 månader, jag äter nu 225 mg och jag svättas mycket mer än vanligt. Det är skit jobbigt nu när det är sommar. Jag hoppas verkligen att det kommer försvinna för när jag åt 150 mg så svettades jag normalt, funderar på att sänka men jag älskar verkligen effekten medicinen har på mig. Min grund ångest är sjukt mycket bättre, har i och för sig aldrig haft suicidal tankar men hjälpt med att dämpa och nästan helt stänga av mina känslor. Jag ligger inte och gråter varje kväll, jag orkar även göra saker.

Svar på tråden Venlafaxin och svettningar