• minzann

Varför är det så fult att låna till en resa?

Jag undrar precis som rubriken säger varför det anses så fult att låna pengar för att resa? Har läst trådar här och på andra forum om frågor att låna till en resa och mest fått svar om att det är något man inte ska och att man ska skämmas då, inte resa!?

Jag funderar starkt på att ta ett lån eller kredit, men vet inte alls vad jag ska välja. Vi har bara möjlighet att åka i slutet av juli, enda gemensamma ledigheten på 3 år och framöver ser det mörkt ut med ledighet. Därför vill vi naturligtvis nyttja den här på allra bästa sätt och resa iväg. Problemet är att alla månader efter kan vi betala en sådan resa, men inte när vi är lediga.

Är det fel att ta det här tillfället i akt, förlorar vi verkligen så mycket pengar på det att det kommer överskugga vår upplevelse?

• Svar på tråden Varför är det så fult att låna till en resa?
  • Nyfikna72

Det hänger nog ihop med att många lånar och gör dyra resor varje år innan de ens betalat av den första.........

• SpanskaFlugan

Jag tycker rent krasst att man inte ska konsumera förbrukningsprodukter man inte ha råd med kontant. Lån bör man egentligen bara ta till två saker, bostad och studier. Båda är, förhoppningsvis, kloka investeringar som ger vinst i framtiden.

• hejnina

Jag ser då inga problem i det, om ni vet att ni kan betala resan sen. Det är en annan sak om man tar lån på lån på lån till resor och tvapparater utan att kunna betala det efteråt.. om du förstår vad jag menar :) 

• mrsStatham
    SpanskaFlugan skrev 2013-04-17 16:10:46 följande:
    Jag tycker rent krasst att man inte ska konsumera förbrukningsprodukter man inte ha råd med kontant. Lån bör man egentligen bara ta till två saker, bostad och studier. Båda är, förhoppningsvis, kloka investeringar som ger vinst i framtiden.
    Bil tycker jag är undantaget faktiskt. Annars håller jag med helt och hållet.
    Bara två saker är oändliga
  • Lowika

Spara ihop pengarna istället?... Det är som ett omvänt lån. Man lånar av sig själv. Har du inte råd att spara ihop till resan, så har du inte heller råd med lånet.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

För att nöjesresor är lyxkonsumtion av den högsta möjliga graden. Många anser att man inte bör låna till sådan konsumtion precis som många anser att man inte bör låna för att köpa en Rolex eller ett guldhalsband.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Nyfiken gul

om ni har god ekonomi och haft lite framförhållning och därmed vetat om att ni bara har den här chansen på er att resa tillsammans så förstår jag itne varför ni inte har sparat dom pengarna för att verkligen komma iväg? 

har ni ändå lyckats synka era ledigheter osv så har det väl funnits  möjlighet att se över era finanser?

har ni is i magen ? I så all är alternativet att satsa på sista-minuten-resa  , då har ni möjlighet att komma utomlands på ett bra ställe till några futtiga tusenlappar .

min svärmor och  mamma åker idag utomlands på sista minuten och hamnade i Egypten med all inklusive för 8000 spänn !  Alltså totala kostnaden för hela resan för båda två... charter....  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Skopan

För att man får betala dyra räntor o betala länge o skulle det hända något så man får minskad inkomst kan man få svårt att betala

• finskaflikkan

Lika dumt att låna till för att köpa en pizza. 
    Kan man inte betala kontant så struntar man i det tills man har råd!!!!! 

• finskaflikkan
    Lowika skrev 2013-04-17 16:18:39 följande:
    Spara ihop pengarna istället?... Det är som ett omvänt lån. Man lånar av sig själv. Har du inte råd att spara ihop till resan, så har du inte heller råd med lånet.
Svar på tråden Varför är det så fult att låna till en resa?