• Sandra 321

Välbetalda yrken?

Skulle vilja ha tips på välbetalda yrken som kräver 3-4 år på högskola. (Ej något med massa matematik). Jobbar du själv som det du tipsar om? Vad tjänar du och vad gör du på jobbet?

• Svar på tråden Välbetalda yrken?
  • Sisisisi

Jurister är välbetalda. Vissa tjänar sjukt mycket :) Juristprogrammet är 4,5 år.

• Gladskit

Jurist eller personalvetare! Ekonomer kan också komma upp rätt bra i lön efter några år, men där gäller det ju att man är framåt för det utbildas rätt många ekonomer.

• mrsStatham

Politiker, om nu det kan räknas som yrke..

Bara två saker är oändliga
  • bandis

Jobbar som business controller, det är generellt välbetalt i förhållande till arbetsinsats. Dvs inga obekväma arbetstider eller liknande. Men det kräver ekonomisk utbildning, och då det är så många som utbildar sig inom just ekonomi är det ofta hård konkurrens om dessa jobb. En business controller i storstadsregion tjänar allt mellan 35-60.000, vanligt är nog ca 40-45/mån. Jag har bonus också utöver lönen. Det har många andra business controllers som jag känner också.

• mrsStatham
    bandis skrev 2013-04-17 20:50:54 följande:
    Jobbar som business controller, det är generellt välbetalt i förhållande till arbetsinsats. Dvs inga obekväma arbetstider eller liknande. Men det kräver ekonomisk utbildning, och då det är så många som utbildar sig inom just ekonomi är det ofta hård konkurrens om dessa jobb. En business controller i storstadsregion tjänar allt mellan 35-60.000, vanligt är nog ca 40-45/mån. Jag har bonus också utöver lönen. Det har många andra business controllers som jag känner också.
    Vilka kurser läser man då?
  • bandis

Ekonomistyrning typ. Dvs ekonomi på strategisk nivå. Inte så mkt fokus på redovisning som det är om man jobbar på en ekonomiavdelning. Jag gick ett "vanligt" ekonomiprogram på universitet, men hade ett par "sämre" (om man nu får säga så) jobb innan, typ ekonomiassistent och controller assistent. Svårt att komma direkt från skolan och direkt få jobb som business controller, tyvärr.

• mrsStatham
    bandis skrev 2013-04-17 20:57:07 följande:
    Ekonomistyrning typ. Dvs ekonomi på strategisk nivå. Inte så mkt fokus på redovisning som det är om man jobbar på en ekonomiavdelning. Jag gick ett "vanligt" ekonomiprogram på universitet, men hade ett par "sämre" (om man nu får säga så) jobb innan, typ ekonomiassistent och controller assistent. Svårt att komma direkt från skolan och direkt få jobb som business controller, tyvärr.
    "vanligt" program som i kandidat eller civil?
    Inriktning mer mot redovisning då, eller finansiering? 
  • poppipropp
    mrsStatham skrev 2013-04-17 20:49:08 följande:
    Politiker, om nu det kan räknas som yrke..
    De räknas som kroniska lögnare
  • bandis

Jag har magister, men egentligen gör det nog inte så stor skillnad mot kandidat. Civilekonom är ju ingen titel man läser till, utan en titel man ansöker om. Har man läst kand så uppfyller man kraven för civilekonom. En kollega till mig läste på IHM Business School, på ett speciellt controller-program. Två år tror jag den utbildningen var. Jag läste på universitet med inriktning mot ekonomistyrning och organisation, men jag hade nog lika gärna kunnat läsa finansiering eller k/i-analys eller liknande (Jag ville bara inte gå mot redovisning).

• mrsStatham
    bandis skrev 2013-04-17 21:11:06 följande:
    Jag har magister, men egentligen gör det nog inte så stor skillnad mot kandidat. Civilekonom är ju ingen titel man läser till, utan en titel man ansöker om. Har man läst kand så uppfyller man kraven för civilekonom. En kollega till mig läste på IHM Business School, på ett speciellt controller-program. Två år tror jag den utbildningen var. Jag läste på universitet med inriktning mot ekonomistyrning och organisation, men jag hade nog lika gärna kunnat läsa finansiering eller k/i-analys eller liknande (Jag ville bara inte gå mot redovisning).
    Nja, en civilekonomexamen måste man ha 240hp för, vilket motsvarar en magister då, vilket jag inte förstår eftersom den examen heter Master of Science in Business and Economics på engelska.
    Alla examina ansöker man ju egentligen om..
    När jag läste på högskolan fanns det civilekonomprogram, vet att några universitet fortsatte med dem även efter bologna.

• bandis

Du har kanske rätt att man behöver 240p totalt nu. När jag ansökte och fick min civ.ek.titel av Civilekonförbundet var det 160p tror jag (eller 180, minns inte exakt) som krävdes, varav minst C-nivå i ett ekonomiskt ämne + minst 60 P i "andra ekonomiska ämnen", typ Nek el juridik eller liknande, samt ytterligare utfyllnadspoäng av valfri karaktär. Detta var 2002. Har aldrig nånsin behövt visa upp mitt civ ek-diplom när jag sökt jobb.

• bandis

Men, jag lägger inget veto. Kommer ärligt talat inte ihåg exakt :/

• mrsStatham
    bandis skrev 2013-04-17 21:39:00 följande:
    Men, jag lägger inget veto. Kommer ärligt talat inte ihåg exakt :/
    Lugnt, ville bara veta vilka alternativ jag har. Jag läste själv marknadsföring för en del år sedan.
    Känner att jag är färdig med det och vill gå vidare. Controller är något jag alltid kommer tillbaka till i tankarna.. 
  • bandis

Jag gillar controller-banan för man kan jobba inom alla branscher och på olika nivåer. Man kan vara Inköpscontroller, divisionscontroller, försäljningscontroller etc. Som business controller är man ju mer ett stöd åt VD och ledningsgruppen, och har en övergripande bild över verksamheten. Jag tycker alla borde jobba som det ;) Lycka till!

• Bollhav
    poppipropp skrev 2013-04-17 21:06:32 följande:
    De räknas som kroniska lögnare
    Vad har du för konstig bild av politiker undrar jag? Vad tror du de gör egentligen?
Svar på tråden Välbetalda yrken?