• Nattafnatta

Flimmer för ögonen, normalt blodtryck

Hej!
    Är gravid i vecka 29 och ser ibland flimmer/prickar, särskilt då jag böjer mig ner! Tittade blodtrycket igår hos bm och det låg på 120/70 (Hade 115/70) vid inskrivningen.
    Vad kan detta bero på förutom hf? Fler som kan se prickar när dom böjer sig ner ibland? :/

Har man havandeskapsförgiftning så borde väl dessutom högt tryck komma först, inte flimmer då det väl är en följd utav det höga trycket.. 

• Svar på tråden Flimmer för ögonen, normalt blodtryck
  • milli79

Jag fick ögonflimmer i v36 förra graviditeten. Tyckte det var jätte läskigt och det höll på länge, synfältet försvann liksom... tillslut ringde vi ambulans då jag kände mig yr oxå (men det berodde nog mest på att jag blev rädd). Kom in till förlossningen men när jag var framme så var jag okey igen men de tog en massa prover som inte visade något så efter några timmar fick jag åka hem. 

Har alltid haft bra blodtryck och fick ingen förklaring till varför det blev så. 

• Nattafnatta
    milli79 skrev 2013-04-17 18:37:00 följande:
    Jag fick ögonflimmer i v36 förra graviditeten. Tyckte det var jätte läskigt och det höll på länge, synfältet försvann liksom... tillslut ringde vi ambulans då jag kände mig yr oxå (men det berodde nog mest på att jag blev rädd). Kom in till förlossningen men när jag var framme så var jag okey igen men de tog en massa prover som inte visade något så efter några timmar fick jag åka hem. 

Har alltid haft bra blodtryck och fick ingen förklaring till varför det blev så. 

Usch vad jobbigt, förstår att du blev rädd! Får jag fråga vad du hade för tryck? :) Jag får som tur är inga synrubbningar utan det ser mer ut som ljusa/vita stjärnor och prickar under en kort stund.. Undrar vad fasen det kan bero på..

Undra om något kan "klämmas" då man böjer sig ner..?
  • lövet2

Blodtrycksfall. Även om blodtrycket är normalt, så känner du av att det faller vid vissa rörelser.

• Nattafnatta
    lövet2 skrev 2013-04-17 18:42:11 följande:
    Blodtrycksfall. Även om blodtrycket är normalt, så känner du av att det faller vid vissa rörelser.

Hoppas att det är så enkelt verkligen! Man blir ju orolig. När jag har haft ännu lägre blodtryck tidigare i graviditeten (runt 110/60) har jag dock aldrig upplevt dessa prickar, bara nu på senaste tiden någon gång ibland.
  • allie3

Jag har så redan och är bara i vecka 8. Så det kan ju inte vara något som kommer i kläm. Ska ta upp detta med min bm när jag ska dit. För det är ju obehagligt. Känns som om man ska svimma hela tiden. Och jag har aldrig heller problem med blodtryck. Ska bli intressant och höra vad hon säger

• Nattafnatta
    allie3 skrev 2013-04-17 19:13:46 följande:
    Jag har så redan och är bara i vecka 8. Så det kan ju inte vara något som kommer i kläm. Ska ta upp detta med min bm när jag ska dit. För det är ju obehagligt. Känns som om man ska svimma hela tiden. Och jag har aldrig heller problem med blodtryck. Ska bli intressant och höra vad hon säger

Förmodligen har ditt flimmer att göra med lågt blodtryck! Hade så i början av min graviditet och mycket riktigt hade jag lägre blodtryck då också. Det har jag ju dock inte nu, därför mitt måste bero på något annat..
  • milli79
    Nattafnatta skrev 2013-04-17 18:42:04 följande:

Usch vad jobbigt, förstår att du blev rädd! Får jag fråga vad du hade för tryck? :) Jag får som tur är inga synrubbningar utan det ser mer ut som ljusa/vita stjärnor och prickar under en kort stund.. Undrar vad fasen det kan bero på..

Undra om något kan "klämmas" då man böjer sig ner..?
    Minns inte blodtrycket men det var i alla fall fullt normalt och jag har inte haft något liknade sen dess. Det höll bara i sig någon timme men kom så plötsligt så det var lite otäckt men jag skrämde nog upp mig själv oxå och förväntade mig det värsta istället för att ta det lugnt och vila.
  • liten giraff

Får så till och från men det går snabbt, har lågt blodtryck! Haft det från tidigt och är i v 25 nu. Hör med din bm om du är orolig :)

• Guckusko

Hej! Vid två tillfällen senaste månaden har jag upplevt blixtrande små stjärnor i övre synfältet och det har varit i samband med att jag skyndat mig upp för nån trappa eller stressat iväg nånstans. Det har varit tillfälligt så därför har jag inte tänkt på det så mycket men jag är gravid i v 35 och blev lite "trygg" nu när jag såg att flera upplever samma, Har inte frågat bm om vad det beror på men det har uppenbarligen koppling till graviditeten :)..  ska dit på fredag så ska försöka komma ihåg å fråga då. 

Svar på tråden Flimmer för ögonen, normalt blodtryck