• Anonym

Nu vill han ha varannan vecka, jag tycker barnet är för litet.

Ja du bör ringa och fråga FR därför att du kommer att få en massa olika åsikter här som spretar åt alla håll.

Vad som har hänt då är ganska ointressant, att han vill ta sitt ansvar nu är det du ska ta fasta på. Sen är det åter irrelevant vad vändningen beror på men om jag hade varit hans nya hade jag sett till att han skulle ta sitt ansvar för barnens skull inte för mitt intresse.

Sen spelar åldern en viss roll, före 3 år rekommenderas inte vv. Sen beror det på barn, en del klarar det tidigare några gör det aldrig. Grejen med vv är att egentligen kräver det mer av föräldrarna än när man bor tillsammans. Det är mycket samarbete och kompromisser. (läs ilska och  frustration man måste lägga undan)

Sen ska man inte ha vv bara sådär utan det ska ske en upptrappning under trygga former och det kan ta tid.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-04-17 21:50:58 följande:
    Förstår inte varför det blir dubbelt när jag citerar! 
    Det ligger hos FL, det är många som får så.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-04-17 21:50:35 följande:
    Ja, som jag skrivit innan är jag jätteglad över detta nyvunna engagemang i barnet., saken är ju bara den att hon inte automatiskt blir lika trygg med honom som med mig bara för att han gjort en 360-vändning plötsligt. 

Nej och det kanske hon aldrig blir. Det är därför en tillvänjningsperiod är så viktig för att det tar tid att bygga upp tillit.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-04-17 21:54:16 följande:
    Men hon har ju fått en försämring i sömn och beteende (mer ledsen, gnällig, mammig) redan av att vi lagt till en extra natt den andra veckan, att ha ännu mer byten skulle väl ta kol på henne antar jag. Det är det som gör mig så ledsen.
    Alla barn påverkas av att flytta. Hur trygga de än är i bägge föräldrarna så påverkas de på ett eller annat sätt.
    Det får däeemot inte gå för långt. Det är därför du bör kontakta FR för att få vettiga råd. Jag tycker att det verkar vara en mycket snabb upptrappning. hade föeslagit träffar över dagen om det är så att hon inte träfat honom på länge.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-04-17 22:08:05 följande:
    Hon är fortfarande bara 2½ i höst, och jag tycker hon då fortfarande är på tok för liten. Jag tror man behöver en trygg punkt, och hon har ju sannerligen visat att hon behöver det. 
    Du kan inte redan nu säga nej. Du tar det från här och ser hur det verkar vara i höst.
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-17 22:46:59 följande:
    Tycker det låter väldigt märkligt att när han var själv var han inte mäkta intresserad av sitt barn men nu när hans nya tjej kommer in i bilden och dessutom inte kan få egna barn då vill han ha barnet VV. Låter mer som om han vill ha barnet för att göra sin barnlösa flickvän glad.
    Jag tror tvärtom att flickvännen lyckats banka vett i honom.
    Av alla styvtrådar jag läst är det ingen som sett ett bonusarn som en ersättning.
  • Anonym

Varannan vecka rekommederas allmänt från ca 3 års ålder. Du behöver INTE gå med på varannan vecka nu!
    Skit i om han blir sur. Bättre du tänker på barnets bästa. Hade bara gått med på varannan helg för en så liten.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-19 21:14:33 följande:
    Varannan vecka rekommederas allmänt från ca 3 års ålder. Du behöver INTE gå med på varannan vecka nu!
    Skit i om han blir sur. Bättre du tänker på barnets bästa. Hade bara gått med på varannan helg för en så liten.
    Det finns inga rekommendationer idag. De gamla, som du hänvisar till, är borta. De ska ersättas med nya eftersom man idag vet att små barn absolut klarar växelvis boende, men kanske inte varannan vecka.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 08:07:43 följande:
    Det finns inga rekommendationer idag. De gamla, som du hänvisar till, är borta. De ska ersättas med nya eftersom man idag vet att små barn absolut klarar växelvis boende, men kanske inte varannan vecka.
    Jaså? Du hävdar att små barn absolut klarar av växelvis boende. Källa på det tack?
    Själv har jag fått uppgifter om att det saknas forskning kring detta eller finns väldigt lite i alla fall.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 08:56:09 följande:
    Jaså? Du hävdar att små barn absolut klarar av växelvis boende. Källa på det tack?
    Själv har jag fått uppgifter om att det saknas forskning kring detta eller finns väldigt lite i alla fall.
    Sen skrev du absolut, inte jag. Växelvis boende är inte bra för alla, oavsett ålder.
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 08:59:24 följande:
    Om de bor 2-2-3 borde det funka men det blir ju hattigt för barnet. Man ska ställa sig frågan hade du själv vilja byta hem varannan dag?
    Barn är olika. Skulle du ha velat förlora all vardagskontakt med en förälder?
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 09:11:12 följande:
    Det gör man inte med VV heller
    Nej. Men varannan vecka kan vara jobbigt för många små barn eftersom en vecka är lång tid från ena föräldern. Men visst, för föräldrarna är varannan vecka mycket lättare.
  • Anonym
    LindaEfraim skrev 2013-04-20 09:17:20 följande:
    Därför måste man ställa sig frågan hur man själv skulle vilja leva alt skaffa två gemensamma hem och låta barnet ha ett hem.
    Ja och även besvara frågan om vilken av föräldrarna man skulle ha velat ha bort från sitt liv under vardagarna under uppväxten.
Svar på tråden Nu vill han ha varannan vecka, jag tycker barnet är för litet.