• Dr Mupp

Kapselmaskin

Såhär kapselmaskin för att göra kaffe. Vilka är bra, vilka är dåliga? Passa alla kapslar till alla maskiner eller låser man sig till ett märke? Kaffebryggaren är sönder, vi har bara en kaffedrickare, jag ser helt klart fördelarna med att göra en mugg åt gången.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Kapselmaskin
  • castafiore

Jag har haft min nespresso i ett antal år nu och är jättenöjd med den. Alla maskiner har sina egna kapslar. Jag har ingen erfarenhet av andra maskiner.

• Fatheya

Det är olika kapslar till olika maskiner. Själv har jag en tassimo då är det gevalias kapslar som gäller. Jag tycker den är bra men har aldrig testat någon annan.

• isht

vi har en tassimo.  16 koppar kaffe (gevalia) kostar ca 50 kr, så det blir dyrare än vanligt bryggkaffe, men smakar enligt den kaffedrickande maken mycket bättre.

• Majsan70

Vi har en Tassimo. Kaffe o allt i den vägen är jättegott enligt maken o alla gäster. Själv dricker jag te o choklad som smakar hur gott som helst när det görs däri.

• elinaehn

Älskar min nespresso. Har ingen annan att jämföra med. Mjölkskummaren gör varm eller kall mjölk. Toppen med kall till islatte

• Sapato

Det som är bra med tassimo eller dolce guston är att kapslarna finns på vanliga mataffärer.

• Dr Mupp

Nespresso är Nestlé så det är inte ett alternativ.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • castafiore
    Dr Mupp skrev 2013-04-18 09:28:57 följande:
    Nespresso är Nestlé så det är inte ett alternativ.
    Usch, jag vet... Jag har också dåligt samvete för det så jag kompenserar aktivt för att jag köpt en nespresso.
  • L i n n

Jag har en Tassimo (Gevalia) och min kille har en Caffitaly (Löfbergs) och vi är båda nöjda med båda maskinerna!

• sommar2001

Har också nespresso och skulle aldrig välja någon annan. Har dock erfarenhet av en hel del av de olika maskinerna. Fanns inte nespresso skulle det bli en Dolce Gusto eftersom att de har Zoega kaffe.

• KimPossible

Fördelen med Tassimo är ju att du kan hitta kapslar även på lokala Ica/Coop, du kan få inte bara kaffe utan även choklad och te. 

Vi har en Nespressobryggare som vi älskar, fast vi oftast använder vår vanliga bryggare för det där dagliga kaffet. Men när vi vill ha nåt extra så kör vi kapselkaffe. Visste faktiskt inte att det var Nestlé-ägt. Obestämd Ah well, ajg tänker inte slänga den nu bara för det, vi kör den så sällan att det inte känns som något att lägga krut på.

Kan inte en liten perkulatorbryggare vara ett alternativ? Om det bara är en som dricker så behövs ju ingen stor, men ni får ändå bryggkaffesmaken. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Virriga Vera

Jag har bytt ut min Tassimo mot en Nespresso Lattissima och det är milsvid skillnad på kaffet. Tassimos kaffe smakar bränt och lite surt och all mjölk är sötad, med nespresson så skummar jag mjölken själv och det är klart bättre kvalité på nespressons kaffe.

• KimPossible
    Virriga Vera skrev 2013-04-20 22:23:28 följande:
    Jag har bytt ut min Tassimo mot en Nespresso Lattissima och det är milsvid skillnad på kaffet. Tassimos kaffe smakar bränt och lite surt och all mjölk är sötad, med nespresson så skummar jag mjölken själv och det är klart bättre kvalité på nespressons kaffe.
    Min man håller helt med dig om analysen.  Flört Han säljer sånt. Och en massa annat.

Annars föreslår han att Ts familj köper en ny bryggare istället för en kapselmaskin. Om man räknar med ungefär 4:-/kopp när man har kapselmaskin, så blir det billigare med en vanlig bryggare om man ändå inte har någon speciellt avancerad smak för kaffe.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • markvii

Alla är bara skit. Har haft Gaggia Classic/Baby Gaggia
    med gaggiakvarn - bland de bättre.

Numera har jag restaurangmaskin som är vattenansluten'
    och två kvarnar - så jag kan blanda icke-gott kaffe med gott.

Häromjulen gjorde NK kampanj för Nespresso. Jag ställde
    mig och lyssnade under demon och sa - Hur Mycket Kostar
    Kaffet PER KILO? Då var jag inte rolig längre och demo-
    damen blev märkbart irriterad och såg pinsam ut.

Numera har jag haft Nuova Simonelli och Wega.
    (använder Wegan men har NS kvar - båda är väldigt
    bra men Wegan skall enligt branschfolket vara oslag-
    bar - tycker dock själv att N Sen är vassare.

En bekant till mig har butik med espresso - han byggde
    om butikn och bytte från riktig maskin till podsmaskin (Illy)
    som är gott - jag köpte hans kvarvarande kaffe för halva
    grossistpriset (bra för mig) och började räkna på vad
    Illy-kaffet kostar - han betalar 5,50 per pod (jag använder
    2 pod på det godaste och ett på det andra). Jag räknade
    ut att han betalar 750 kr/kg - OM jag skulle ha en pods-
    maskin är det bara Illy-podsen som gäller.

Illy kostar i grossistled typ 260 kr + moms (omalet)

Bra espresso kostar annars typ 150 - 250 kr i konsument-
    led

• Themis

Äsch, detta med kapslar känns bara som Sodastreamern i min barndom- en jävligt onödig pryl som alla bara "måste" ha... Obestämd

Det är bara onyttigt att hinka läskessenser i tid och otid, och det är helt oprisvärt att betala för kapslar.

Tycker lilla jag i alla fall.

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
Svar på tråden Kapselmaskin