• vitatiger

Är softshelljacka en bra vårjacka?

Jag köpte en vårjacka till sonen igår, en softshell. tidigare har han haft skaljacka med fleece under om det varit lite kyligare dagar.. men i år blev det som sagt var en softshell. Det har vi aldrig haft tidigare och nu när jag googlade lite  så verkar det som om folk hellre köper skaljackor.

om jag ska vara ärlig så är jag inte så jätteinsatt i detta med alla olika funktioner, någon som vill upplysa mig om för och nackdelar med en softshell?

Tack!

• Svar på tråden Är softshelljacka en bra vårjacka?
  • Lucky

Jag köper inte softshell om det inte skulle vara så att den är 100% vattentät då vi vill ha en jacka som klarar "alla väder" så därför väljer jag skaljackor till min dotter, och jo hon använder dem som regnjacka! Just för att slippa kränga på galon utanpå eller byta om om det börjar regna... Nu är hon 8 men vi har kört den varianten sen hon var liten...

• vitatiger

Men man behöver väl inte ha jacka under ett galonställ? Drömmer Eller? vi har fleece under regnstället..

• Mrs Firren
    vitatiger skrev 2013-04-18 11:14:18 följande:
    Men man behöver väl inte ha jacka under ett galonställ? Drömmer Eller? vi har fleece under regnstället..
    Fast ibland är man ute hemifrån och det plötsligt börjar regna, då är det smidigt att bara dra på galonställ (ofodrat) utanpå de andra ytterkläderna istället för att ställa sig och byta om till fleecekläder.

Vi har haft softshell som jacka under sommarhalvåret och tyckte det var kanon! Men då har vi haft galon utanpå om det regnat. 
  • vitatiger
    Mrs Firren skrev 2013-04-18 11:25:25 följande:
    Fast ibland är man ute hemifrån och det plötsligt börjar regna, då är det smidigt att bara dra på galonställ (ofodrat) utanpå de andra ytterkläderna istället för att ställa sig och byta om till fleecekläder.

Vi har haft softshell som jacka under sommarhalvåret och tyckte det var kanon! Men då har vi haft galon utanpå om det regnat. 
    Okej, det var nytt för mig

Verkar finnas hur många olika sätt som helst att klä sina barn på nu för tiden, annat var det när man själv var liten  
  • Indianica

Skaljackor är ofta lite stelare än softshell, softshell är mjukt och mysigt. Fördelen är att en bra skaljacka tål även ösregn, så barnen slipper dra på en regnjacka på softshelln om det börjar regna.

• Dr Mupp

Till skolbarnen har jag softshell, de badar inte i vattenpölar och är sällan ute i spöregn. De har även tunna regnjackor och paraplyer om det skulle spöregna. 

Till dagisbarnen föredrar jag windfleecejackor + skaljacka. De badar i vattenpölar och är ute i alla väder.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Duckan

Jag går inte ut i onödan när det regnar, dottern gillar det inte heller. När vi lämnar henne på fsk på morgonen så ser vi ju om det regnar eller ej och vet vad vi ska välja. Ser inga större problem med det.
    Hon börjar skolan till hösten och då kanske en skal är att bättre alternativ. Återstår att se.

• vitatiger

Nu när jag hämtade på dagis hade fröknarna satt regnjacka över softshell ;) tycker det verkar obekvämt? Varför inte bara fleecetröja under regnjackan?

• Dr Mupp
    vitatiger skrev 2013-04-18 13:40:22 följande:
    Nu när jag hämtade på dagis hade fröknarna satt regnjacka över softshell ;) tycker det verkar obekvämt? Varför inte bara fleecetröja under regnjackan?
    Vem vet hur dagispersonal tänker. Det är inte helt ovaligt att det dragit galonbrallor över vattentäta överdragsbyxor på mina barn.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • vitatiger

Jag blir mest förvirrad över alla dessa olika sorters kombinationer som verkar vara möjliga :) nåja huvudsaken är väl att de inte blir blöta och kalla

• Mercurialis

Min sexåring har tre jackor den här våren. En "vanlig jacka", som står emot lite vind och regn, och en jacka som är en del av ett rejält regnställ på förskolan samt en softshelljacka för hemmabruk.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • cloudberry79

Min stora har en softshell i år. Han rullar inte i vattenpölar, ramlar inte och kan själv gå och byta till skaljackan om det ösregnar. Han älskar sin softshell och den verkar klara det mesta. Än så länge har han inte blivit blöt, fast det har regnat en del. 

(M)amma till V -07 och E -12
  • Joggy

Molos softshelljackor har 10000 i vattenpelare nu. Ej äldre modeller. Så den är helt vattentät.

Svar på tråden Är softshelljacka en bra vårjacka?