• Mammatilltretroll

Får man som säljare gör avdrag för kläder i deklarationen?

Min man är säljare och behöver vara representativ i sitt jobb med kavaj, kostym osv. Kläder han aldrig använder på fritiden.
    Hans kollega sa att han förra året gjort ett klädavdrag på 5000 kr för hela året i deklarationen. Att skatteverket ringt upp och frågat om detta och godkänt det..

Men när jag läser på hemsidan ser det bara ut som att man får göra avdrag för skyddskläder...?

Vet någon mer om detta?     

• Svar på tråden Får man som säljare gör avdrag för kläder i deklarationen?
  • YoO
    Mammatilltretroll skrev 2013-04-18 10:22:08 följande:
    Min man är säljare och behöver vara representativ i sitt jobb med kavaj, kostym osv. Kläder han aldrig använder på fritiden.
    Hans kollega sa att han förra året gjort ett klädavdrag på 5000 kr för hela året i deklarationen. Att skatteverket ringt upp och frågat om detta och godkänt det..

Men när jag läser på hemsidan ser det bara ut som att man får göra avdrag för skyddskläder...?

Vet någon mer om detta?     
    Det får han inte enligt den informationen du angivit. Kavaj, skjorta mm räknas som kläder man kan ha till vardags.

Det finns dock sätt som en del företag/företagare gör för att kringå det, och det är att sätta företagets logga på kläderna, då räknas det som arbetskläder, finns vissa riktpunkter man måste följa gällande, placering, storlek, synlighet osv.

Sedan kan man alltid försöka dra av kläderna ändå, men det är ju en annan sak.
  • YoO

Skriver som en kratta gör jag också, riktlinjer, menade jag. Har ingen länk till dem, men med sunt förnuft kommer man som vanligt långt.

• jassikan
    http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/avdrag/privatallmantfaq/vilkaarbetskladerkanjaggoraavdragfornarjagdeklarerar.5.10010ec103545f243e80001780.html

Vilka arbetskläder kan jag göra avdrag för när jag deklarerar?

Kläder som du använder i ditt arbete räknas normalt som privata levnadskostnader och för dem får du
    inte göra avdrag. Du får bara göra avdrag för dina utgifter för skyddsutrustning och skyddskläder. 

Som skyddskläder räknas sådana kläder som har skyddsegenskaper mot frätande ämnen eller
    mekaniska skador eller mot väta, värme eller kyla som beror på annat än klimatförhållanden.
    Som skyddsutrustning räknas hjälm, skyddsglasögon, hörselskydd och skor med stålhätta.
    Den  skyddsväst som en polisman använder i tjänsten när det finns risk för skador med skjut- och
    stickvapen kan också vara avdragsgill.

En förutsättning för avdrag är att skyddskläderna eller skyddsutrustningen varit nödvändig för att
    du ska kunna göra ditt arbete och att arbetsgivaren inte hållit dig med denna utrustning.

Svar på tråden Får man som säljare gör avdrag för kläder i deklarationen?