• xkrokusx

behålla SGI vid studier

Hej!

Jag har förstått att det är möjligt att behålla min nuvarande sgi (heltidsarbete) om jag studerar med studiemedel. 

Jag har två frågor

1. Innebär det att jag måste ta studielån för att behålla sgi eller räcker det med att jag får bidragsdelen?

2. Hur vet jag att jag faktiskt får föräldraersättning utifrån min nuvarande sgi om jag efter 7 månaders studier tar studieuppehåll och föder barn? 

tacksam för svar:)

• Svar på tråden behålla SGI vid studier
  • Försäkringskassan

Hej!

Din SGI är skyddad om du endast har bidragsdelen. Du måste inte ha studielån.

För din kommande föräldrapenning får det inte finnas något glapp mellan arbete och studier (utom lördag och söndag). Du måste arbetat före studierna startade och arbeta eller ha föräldrapenning efter studierna är avslutade. Det får inte finnas några glapp.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• xkrokusx

Men hur ska jag kunna garantera att jag inte blir arbetslös efter min utbildning?
    Jag ska läsa en 2-årig yh-utbildning och är osäker på om jag får vara tjänstledig och föräldraledig i totalt 3 år. 

Planen är ju att nyttja föräldrapenning grundad på min nuvarande inkomst under studietiden... går inte det?
    Förstår inte riktigt:) 

• Försäkringskassan

Hej!

Min kollega Clara glömde meddela att om du efter studierna inte har något arbete att återgå till så ska du första vardagen efter att studierna upphörde anmäla dig på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete i samma omfattning som du har din SGI beslutad efter. Alltså om du hade en heltids-SGI innan studierna så ska du söka arbete på heltid. 

Du har då rätt att återfå den SGI du hade före studierna.

Hälsningar
    Oscar, handläggare 

• xkrokusx

Men får jag nyttja föräldrapenning utifrån min nuvarande SGI under studietiden?