• xkrokusx

behålla SGI vid studier

Hej!

Jag har förstått att det är möjligt att behålla min nuvarande sgi (heltidsarbete) om jag studerar med studiemedel. 

Jag har två frågor

1. Innebär det att jag måste ta studielån för att behålla sgi eller räcker det med att jag får bidragsdelen?

2. Hur vet jag att jag faktiskt får föräldraersättning utifrån min nuvarande sgi om jag efter 7 månaders studier tar studieuppehåll och föder barn? 

tacksam för svar:)

• Svar på tråden behålla SGI vid studier
  • xkrokusx

Men hur ska jag kunna garantera att jag inte blir arbetslös efter min utbildning?
    Jag ska läsa en 2-årig yh-utbildning och är osäker på om jag får vara tjänstledig och föräldraledig i totalt 3 år. 

Planen är ju att nyttja föräldrapenning grundad på min nuvarande inkomst under studietiden... går inte det?
    Förstår inte riktigt:) 

• xkrokusx

Men får jag nyttja föräldrapenning utifrån min nuvarande SGI under studietiden?

Ex. Jag arbetar heltid fram till att jag börjar studera 2013-08-19 jag studerar fram till  2014-01-15 och föder barn 2014-01-23 då jag föder barn. Får jag då föräldraersättning utifrån min nuvarande SGI (heltidsarbete)? 

Svar på tråden behålla SGI vid studier