• Anonym

Femårskalas. Hjälp!

Min son ska för första gången få ha kalas här i vår när han fyller år. Kalaset kommer äga rum i slutet av maj.
    Eftersom jag inte har någon erfarenhet av sånt här så tänkte jag använda mig av er expertis

1. Har man "skyldighet" att bjuda igen såna som han har blivit bjuden till? (Han har stort umgänge både på förskolan och bland våra kompisars barn och vi vet inte var vi ska dra gränsen. Vi kan inte bjuda alltför många...)

2. Kan man anordna arrangerade lekar, tex stolsleken och dylikt? (Tänker på att det inte ska bli sura miner om någon inte vinner. Han är i en ålder där det är viktigt att vinna och alla barn verkar vara likadana..) Vilka lekar i så fall?

3. Andra tips på hur man kan lägga upp det? Tänker att vi ska ha fiskdamm med godispåsar och kanske bjuda på hamburgare och glass.
    Övriga tips är väldigt välkomna         

• Svar på tråden Femårskalas. Hjälp!
  • Anonym (A)

Låter som planer på ett alldeles vanligt kalas. Men det räcker med fika om ni tänker efter på tiden ni har kalaset. Jag har ett tips, här får de ha fiskdamm och ta med sig godiset när de går! Barnen blir så sockerstinna av fikat så de behöver inte klämma i sig en massa godis också hemma hos oss, men godispåsen är ett måste på kalas. Om man vill kan man ha en present i godispåsen, men jag brukar nöja mig med klistermärken eller så.

Men ja, skyldighet att bjuda igen skulle jag saga : Absolut.

Kan ni vara ute mesta tiden? Bästa kalaset för sonen var nog i den åldern, var ett piratkalas. Vi hade lastpallar hemma och spikade fast brädor mellan de, hade en kryptunnel sen tidigare och lite platter de kunde hoppa mellan, sån där lek Sänka Skepp lekte de. Sedan hade jag gjort enkla bilder som de följde till piratskatten (guldchokladpengar). Var först en bild på äppelträdet med ett kryss under, där under löv låg nästa lapp, såna enkla bilder fyra-fem stycken, vart hellyckat.

Svar på tråden Femårskalas. Hjälp!