• Mandelbiskvi

Syskons reaktion på 3:e barnet?

Vi ska få barn nr 3 när som helst och har en 5-åring och en på drygt 3,5 år.

Hur har era barn reagerat på 3:an? Är det tätt mellan barnen?
    Är det er yngsta som blivit svartsjuk eller båda?

Jag tror att sonen på snart 4 kan bli rätt knäckt. Dottern kanske blir lite förvånad för hon är så tajt med mig, sonen är tajt med sin pappa nu.

Några bra tips på vägen? Har ni hittat på något särskilt för att få de stora barnen glada?
    Oavsett hur man gör kommer ju jag som mamma sitta och amma mkt första tiden, det är ju bara så, men man vill ju inte "putta sina större barn ur boet" utan att det ska bli kul och mysigt att få ett litet syskon. Så bra som möjligt i alla fall. (Fats jag har varit sjukt borta & trött under denna graviditet så de får förhoppningsvis en piggare mamma efter födseln.)

Bara undrade, det är bara veckor kvar nu, kan komma bebis när som helst...=)

• Svar på tråden Syskons reaktion på 3:e barnet?
  • viseversa

Dom har inte reagerat negativt någon av gångerna. Jag har nu 4 barn och har aldrig haft problem med svartsjuka och att dom äldre är elaka mot bebisen. Inte heller har dom blivit knäckta eller ledsna på annat vis. Dom älskar varandra och är så snälla mot sitt nya syskon. Jag har 4 barn under 6 år.

• lövet2

Min äldsta blev svartsjuk när 2:an föddes.  När 3:an kom, så var de andra 2 resp 4 år, och de bråkade jämt om allt. 3:an väckte förtjust uppmärksamhet hos de äldre, och plötsligt slutade de bråka. 3:an medförde lugn och ro i huset, med storasyskon som lekte bra i hop och var sams för det mesta.

• pigglet

De reagerade inte alls. Men det var iofs inget sådant när barn nr 2 kom heller.
    Det är 1:9 och 2:9 mellan barnen (alltså äldsta var ca 4,5, mellan var snart 3) 

• Peach

Mina söner var 5 och dryga 3 när dottern föddes. Vi har aldrig upplevt någon direkt svartsjuka. De månade om henne från start och gör ännu - hon är 20 månader nu. Jag tror på att inte förvänta sig svartsjuka! Även om man ammar mycket, så kunde i alla fall jag, vara med där barnen var. Även om jag gillade att amma i lugn och ro, så körde jag ändå amningspass med de stora barnen, då vi spelade spel, läste böcker, pratade, var i lekparken etc. Om man finns i närheten och är tillgänglig att prata med och bolla idéer med så kommer man långt tror jag. Om de har varit på förskola eller liknande en stor del av sin vardag tidigare så kan du tänka på det som en förmån att de och du faktiskt får vara tillsammans mer nu! Och kanske kan dina två stora barn bli tightare med varandra och leka bra! Lycka till! 

• Mandelbiskvi

Bebisen flddes flr 10 dagar sen och det som hänt är att nyblivne storebror har inte tittat på sin lillebror först, nu har an både klappat och pussat på honom, verkar lite intresserad, Storasyster har månat om bebisen från början och ser till att jag matar honom och har koll på sådant. Hon tycker det är lite jobbigt när han skriker. :0)

Svar på tråden Syskons reaktion på 3:e barnet?