• Anonym

Får soc kolla min sjukjournal.

Nej de får inte begära ut journalen utan ditt tillstånd. Jag är tveksam om de får det öht. De får ta kontakt med andra myndigheter men sjukhus är inte en myndighet.

• Anonym
    nymedlem skrev 2013-04-18 15:05:26 följande:

Stämmer inte! Dem behöver inget samtycke från ts.
    På sjukjournaler råder sträng sekretess. Se bara den senaste läkaren som nu står åtalad för att olovandes läst journaler som inte är hans patienter. Sanningen är att det bara är forskare som i viss mån har "fri tillgång" till journaler.
    Det går att komma riunt det genom att ge exklusivt tillstånd som till försäkringsbolag men det är ett speciellt samtycke man ger.
  • Anonym
    nymedlem skrev 2013-04-18 15:04:38 följande:
    Ja, de får samla info från precis allt som rör dig!
    STämmer inte. De får samla offentliga uppgifter och de gör det. En journal är inte offentlig utan omgärdad av sträng sekretess.
  • Anonym

Jag är absolut säker på att de INTE får det, de får samla offentliga uppgifter som nån skrivit ovanför mig, så som bank konton osv.

De delar du inte vill lämna ut ( om du vill lämna ut någon alls..? ) kan du spärra !

Bara skriva på ett papper på respektive enhet du besökt och skriva på ett papper så spärras journaler. 

• Anonym
    Anonym (får de?) skrev 2013-04-18 15:12:18 följande:
    Nej, jag har inte skrivit på något sådant. Jag har mått psykiskt dåligt pga misshandel från mitt ex. Nu har jag anmält honom för att våra barn far illa när de är där. De vill nu utreda min psykiska hälsa. Jag är halvt sjukskriven pga utbrändheten efter år av misshandel. Men mår nu mycket bättre. Jag vill inte att de ska läsa mina journaler eller prata med min läkare om mig. Känns väldigt förnedrande. Och hade jag mått så dåligt att jag inte klara av mina barn så hade ju läkaren och kuratorn anmält det. Har inte ens varit uppe till diskussion
    De får inte göra det och du ska inte behöva spärra journalen heller av den anledningen. Är det så att de vill ha ett utlåtande om dig så får de begära att din läkare skriver det till dig som du ger till dem. Du måste mao vara med på det. Men eftersom det handlar om psykiatri så är sekretessen än starkare än "vanliga" sjukdomar så frågan är om din läkare kommer att gå med på det. I vilket fall skulle jag inte gå med på det om jag vore du.

• Anonym
    Anonym (drabbad) skrev 2013-04-18 15:16:00 följande:
    Jag har varit med om det. De frågade först, jag sa nej, de fick inte (gällde också journaler från psykvård) de hämtade ut journalerna i alla fall.
    När jag frågade hur de kunde göra det när jag redan nekat sa de att de helst velat att jag gav tillstånd, men att det inte var nödvändigt.
    Du ska anmäla både soc och psykvården för de får absolut inte lämna ut dem om du inte gett ditt skriftliga tillstånd. Jag har för mig att man har 2 år på sig att anmäla fel, jag hoppas verkligen att du gör det!
    Usch vad arg jag blir...
  • Anonym
    nymedlem skrev 2013-04-18 15:22:31 följande:

Exakt vad jag också har varit med om. Soc kanske inte FÅR göra så, men hur ofta följer soc lagar och regler? ALDRIG NÅGONSIN!!!!
    Jag säger det till dig också: anmäl!
  • Anonym

Om det verkligen är så vanligt att de går in i journaler som ni påstår så rekommenderar jag TS att spärra journalen för säkerhets skull.
    Ta inte illa upp, det är inte riktat mot er eller att jag misstror er men jag hoppas att ni har fel.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-18 15:36:23 följande:
    Om det verkligen är så vanligt att de går in i journaler som ni påstår så rekommenderar jag TS att spärra journalen för säkerhets skull.
    Ta inte illa upp, det är inte riktat mot er eller att jag misstror er men jag hoppas att ni har fel.
    Soc kan inte gå in i sjukhusjournaler, det är helt olika system som används. De kan begära att journalen lämnas ut men då är det läkaren som gör sekretessprövning. Enda fallet då läkaren skulle göra undantag från sekretessen är om det föreligger en konkret fara för ett barn.
  • Anonym
    Anonym (drabbad) skrev 2013-04-18 16:24:02 följande:
    När man i slutändan sitter där med sin färdiga utredning som inte visat på något onormalt i handen, när soc säger att 'det var ju beklagligt att det tog så här lång tid, men nu kan ni ju bränna den där om ni vill', då ska det mycket till för att uppbåda någon energi till att anmäla någon. Hon som yrkade på utredning gick i pension den våren, så jag visste ju att ingen annan behövde utsättas för hennes överiver.
    Det är länge sen nu.
    Det är klart att jag förstårt att man nog inte orkar. Om det är längeseen så kanske det har blivit bättre nu?
  • Anonym

Vem som helst (alltså även soc) får begära ut vad som helst om vem som helst. Det är sedan den som sitter på materialet, i detta fallet vårdgivaren, som ska göra en sekretessprövning och bedöma om begäran ska tillmötesgås. Om journalen då felaktigt lämnas ut är det vårdgivaren som gjort fel och begått ett sekretessbrott.

• Anonym
    Anonym (goddamnhippies) skrev 2013-04-18 21:03:11 följande:
    om nån besvärat sig att läsa lagen så finns det sekr brytande regler i osl när det gäller soc o sjukvården. 25 kap 12 §. eftersom det inte står i ts vilka problem det handlar om så går det således ej heller yttra sig om ngn begått fel lr inte. sluta att spekulera o vräka ur er osanningar när ni har 0 koll.
    Läser du hela tråden så står det faktiskt.
    Bra att du tar reda på fakta innan du vräker ur dig saker eller hur var det?
  • Anonym
    Anonym (psyk) skrev 2013-04-18 23:38:47 följande:
    Vad jag förstår så utreder soc föräldraförmågan hos TS och hos barnens pappa. Om hon har en psykiatrisk kontakt är det normalt att soc ber dem om ett utlåtande. Jag kan inte minnas att vi någonsin lämnat ut en utskrift v journalen till soc, men däremot ger ett skriftligt svar på soc frågor.

Eftersom utredningen rör barn som riskerar att fara illa så bryter det sekretessen. 
    Nej det är inte "normalt" eftersom det är fullt tillåtet att må dåligt. Det är först då en eventuell sjukdom är ett hinder i föräldraförmågan det kan anses som normalt.
  • Anonym
    Anonym (psyk) skrev 2013-04-19 00:23:57 följande:
    Ok, du kanske inte tycker det är normalt, men jag gör det. Det är inte förbjudet att må dåligt, men det påverkar ofta föräldraförmågan. 

I en socanmälan kan det finnas grova anmklagelser om att föräldern är spritt språngande galen. Då är det väl bra att soc får info om att det kanske bara är en depression som inte behöver sätta ner föräldraförmågan allvarligt.

Å andra sidan kan förskolan ha sett att mamman är lite udda, men psyk kan berätta att hon är paranoid och kan bli  svårt agressiv.

Det vore intressant att höra av en socsekreterare vad de som ser normalt när det gäller att hämta in info från sjukvården. 
    Nej det påverkar inte föräldraförmågan, det KAN göra det. Det kan det även om du har brutit armen eller har mycket dålig ekonomi. Psykisk kontakt är inte alls ekvivalent med att det påverkar föräldraförmågan som du påstår.

När det görs en utredning så bryts sekretessen men då handlar det inte om psyk specifikt.

Udda är fullt tillåtet att vara.

Det riktigt tråkiga är att vi inte kommit längre än vi har. Det är så många som har en massa fördomar. Jag trodde helt ärligt att människor var mer upplysta än så. Uppenbarligen hade jag fel.
Svar på tråden Får soc kolla min sjukjournal.