Får soc kolla min sjukjournal.
Nej de får inte begära ut journalen utan ditt tillstånd. Jag är tveksam om de får det öht. De får ta kontakt med andra myndigheter men sjukhus är inte en myndighet.
Nej de får inte begära ut journalen utan ditt tillstånd. Jag är tveksam om de får det öht. De får ta kontakt med andra myndigheter men sjukhus är inte en myndighet.
Spärra din jornal
Jag är absolut säker på att de INTE får det, de får samla offentliga uppgifter som nån skrivit ovanför mig, så som bank konton osv.
De delar du inte vill lämna ut ( om du vill lämna ut någon alls..? ) kan du spärra !
Bara skriva på ett papper på respektive enhet du besökt och skriva på ett papper så spärras journaler.
Det är bra om ni tar reda på fakta först och inte skrämmer TS i onödan.
Skäms på er som sprider sk*t.
www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/sekretess
www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Din-journal/
Om det verkligen är så vanligt att de går in i journaler som ni påstår så rekommenderar jag TS att spärra journalen för säkerhets skull.
Ta inte illa upp, det är inte riktat mot er eller att jag misstror er men jag hoppas att ni har fel.
Vem som helst (alltså även soc) får begära ut vad som helst om vem som helst. Det är sedan den som sitter på materialet, i detta fallet vårdgivaren, som ska göra en sekretessprövning och bedöma om begäran ska tillmötesgås. Om journalen då felaktigt lämnas ut är det vårdgivaren som gjort fel och begått ett sekretessbrott.