• lmel

överraska med bröllop på dopet

Vi ska döpa vår son om ca en månad och har då tänkt överraska våra familjer med att gifta oss. Vi vill gärna ha dopet först och därefter vigseln för vi är lite rädda att det blir fel fokus under själva dopet i fall vi gifter oss först. Har någon några bra idéer på övergången, dvs hur vi ska presentera att det även blir en vigsel? Egentligen hade jag gärna velat att min pappa ska överlämna mig men behöver då en bra ursäkt för att lämna kyrkan när dopet är klart och se till att de andra sitter kvar. Hade varit så kul om de satt där efter dopet och plötsligt spelas bröllopsmarchen och pappa och jag kommer gående. Snälla hjälp mig! :)

• Svar på tråden överraska med bröllop på dopet
  • W Goldberg

Kör dopet sedan har ni någon "inblandad" fadder som redan står där framme med er och som tar hand om barnet direkt efteråt.
    Prästen får hålla ett lite utdraget sluttal och säga till besökarna att han/hon vill att besökarna ska sitta kvar medan ni föräldrar går ut och tittar till dopfikat eller något sådant.
    Då ni kommer utanför dörren får prästen meddela att han glömde en liten del i sluttalet och i samma veva spelar kantorn upp brölloppsmarschen och ni kommer ingåendes som sig bör.
    Hur du gör med överlämnandet av din far vet jag inte, men det är en sed som moderna präster försöker utrota eftersom kvinnor i nutid gifter sig av fri vilja. 

• Smulan 89
    W Goldberg skrev 2013-04-18 17:36:56 följande:
    Kör dopet sedan har ni någon "inblandad" fadder som redan står där framme med er och som tar hand om barnet direkt efteråt.
    Prästen får hålla ett lite utdraget sluttal och säga till besökarna att han/hon vill att besökarna ska sitta kvar medan ni föräldrar går ut och tittar till dopfikat eller något sådant.
    Då ni kommer utanför dörren får prästen meddela att han glömde en liten del i sluttalet och i samma veva spelar kantorn upp brölloppsmarschen och ni kommer ingåendes som sig bör.
    Hur du gör med överlämnandet av din far vet jag inte, men det är en sed som moderna präster försöker utrota eftersom kvinnor i nutid gifter sig av fri vilja. 

Min pappa ska överlämna mig och det var inga problem. Jag och pappa kommer att gå tillsammans och sen möter min blivande man mig på vägen strax innan man kommer fram.

En kompis berättade att några hade dop först och sen spelades ingångsmarschen och det blev bröllop. Tyvärr var det lite misslyckat för deras del, då de gifte sig på påskafton och folk visste ju inte att det skulle vara bröllop också utan bara dop, så många hade annat inplanerat. Hade de vetat att det var bröllop så hade fler kommit till kyrkan.
  • hallontryffel

Prata med prästen om hur hen föreslår att ni gör övergången -är det en präst som jobbat några år har hen troligen varit med om detta förut.

... sen måste jag säga att brudöverlämning låter rätt märkligt i er situation; du har uppenbarligen redan lämnat föräldrahemmet och skaffat barn med din blivande partner så vad är symboliken med brudöverlämning i ert fall?

• Lindsey Egot the only one

Min kompis gick in till bröllopsmarchen men sin pappa medan de andra stod där framme och väntade. De sa att hon läkte och var tvungen att byta ut inläggen i bh:n.
    Efter ingångsmarchen var dopet och när det var färdigt så fortsatte vigseln.

• Jennie med ie

Bli inte besvikna om folk inte blir så överraskade bara, det verkar numera nästan vara mer regel än undantag att "överraska" med bröllop när ett ogift par låter döpa sitt barn

Läckande bröst är ju en finfin ursäkt För bruden.... 

Jennie

Ja det gäller ju att man kan bjuda på sig själv!

• iser

Vad roligt vi gör samma den 4 maj och bestämde oss för det den 4april. :-/ Kort planering men jag känner att det kommer bli väldigt bra.

Vi har bjudit in till dop men de flesta tror jag fattar även om vi inte sagt något, Eftersom jag ska ha bröllopsklänning och vara så snygg jag kan så har vi planerat att sambon är med sonen framme vid altaret. Prästen välkomnar gästerna och sedan dada dada (bröllopsmarchen) och då tågar jag in. Om jag har bröllopsklänning fattar ju folk. Vi kör mao vigseln först.

• lmel

Tack, känner att jag fick lite inspiration nu iaf. Brudöverlämningen tycker jag egentligen bara är en fin del. Jag har alltid sett det framför mig när jag tänkt på mitt bröllop. Har inte bestämt mig för om jag ska ha brudklänning, för isf måste man ju helt klart ha vigseln först! Vi har under våren planerat ett stort bröllop till nästa sommar. Vi har diskuterat lokaler, mat, vilka vi ska bjuda osv ganska mycket med folk omkring oss. Till dopet kommer bara närmaste familjen och vi vet redan att alla kan. Det var bara några dagar sedan vi bestämde oss för att bojkotta ett stort bröllop och gifta oss nu istället så det blir snabba ryck för oss också. Eftersom familjen är samlad tyckte vi att det var ett bra tillfälle!

• hallontryffel

Om ni planerat vigsel om en månad hoppas jag ni tänkt på att ordna hindersprövningsintyg från skattemyndigheten samt att ni kollat med präst och kyrka att det funkar (det kan ju vara något annat inbokat efter ert dop och med vigsel också så tar det ju lite längre tid för er).

En vigsel behöver inte ta mer än 2 minuter.

Svar på tråden överraska med bröllop på dopet