• Jonzonto

Är jag tjock? Behöver jag gå ner i vikt? Ärliga svar tack!

GI-dieten innehåller väl en hel del kolhydrater i form av pasta/ris/osv om jag inte minns fel..

Mitt tips är att dra ner på den typen av kolhydrater! Om du inte gör väääldigt mycket konditionsträning så behöver kroppen inte mycket snabba kolhydrater!

• Jonzonto
    Anonym (TjockiS) skrev 2013-04-21 12:56:42 följande:
    Jag äter inte pasta/potatis/ris utan typ quinoa, matvete och liknande om jag måste ha nått sånt i en liten mängd, ca 40-60g/portion. Annars blir det mycket grönsaker oftast gör jag sallad till mitt protein och skippar p/p/r helt.

Är jag bortbjuden tar jag alltid ytterst lite av det om det inte finns nått annat alternativ. Sen har jag även skurit bort gluten från min kost just för att slippa de snabba kolhydraterna från tex bröd mm.

Äter en ganska "strikt" GI helt enkelt :)
    Okej. Du har ju uppenbarligen koll på detta iaf! ;)

När det gäller BMI så är den svår att lita på (speciellt på tjejer som tränar) då träningen gör att man ofta hamnar på övre delen av skalan trots bra figur men det är mängden muskler som spökar. BMI är ju bara en ratio mellan längd och vikt.. Den tar inte hänsyn till andra faktorer tyvärr.. :/

Vore isf nästan lättare att se en bild på hur din figur ser ut då?
  • Jonzonto
    Jonzonto skrev 2013-04-21 13:15:14 följande:

Vore isf nästan lättare att se en bild på hur din figur ser ut då?
    Sorry, jag är trött.. Det är ju en bild du har postat! >_<

Men vad kör du för träning?
  • Jonzonto
    Anonym (TjockiS) skrev 2013-04-21 13:23:39 följande:
    ingen fara ;) 

Jag försöker träna ca 5ggr/v då kör jag minst 30min-1h kondition i form av crosstrainer/cykel/löpband och sen styrketräning blandat med funktionell träning. Ibland lyfter jag enbart tungt för att trötta ut en viss muskelgrupp till max. Kör tabata-metoden vissa dagar, ja du fattar säkert :) Brukar blanda från dag till dag just för att maxa min träning och inte överträna vissa muskelgrupper. 
    Okej.. Ja, de låter ju varierande å bra.

När äter du maten? Ser du till dig att få i dig extra protein (tex genom proteinpulver) vid träningspassen (speciellt efter)?
    Har du testat att deffa någon gång?
  • Jonzonto
    Anonym (TjockiS) skrev 2013-04-21 14:17:04 följande:
    Jag försöker äta var 3:e timma har tre huvudmål frukost, lunch och middag sen små mellanmål, 2-3st beroende på när jag går upp. Brukar äta ett mellanmål ca 1h innan träning och efter tar jag oftast  en proteinshake. Ibland blir det ett huvudmål innan men det är beroende på vilken tid på dagen jag tränar, men oftast blir det träning på förmiddagen runt 11. Brukar ligga runt 1500-1600kcal/dag. Väger all mat innan så har bra koll på det.
    Okej.. Du var 168cm skrev du va?
    Det känns som om 1500-1600kcal är kanske lite väl mycket ändå.. Men hur länge hade du hållt på å tränat?
  • Jonzonto
    Anonym (TjockiS) skrev 2013-04-22 09:56:22 följande:
    Jag tycker kaloriintaget funkar bra för mig får väl helt enkelt uppa förbränningen med mer konditionsträning. Och sen se till att jag inte går över 1500kcal/dag. Kan tillägga att  jag inte dricker alkohol heller så inga gömda kalorier där! 

Jag började i augusti förra sommaren att röra mer på mig, men la inte om kosten då. Gick väl ner nåt kg kanske. Sen i oktober satsade jag hårt och la om kosten och började träna ordentligt. Då gick jag ner ca 2-3kg/månad och det tyckte jag va en bra tackt för då hängde huden med och stramade upp sig i takt med viktnedgången. Men sen efter nyår händer ingenting känns det som. Sen januari har jag gått ner ca 2kg och tappat kanske ca 2-3 cm i midjan. Och detta på 4 månader, liiite mer borde väll hända. Jag hade ju sett fram emot att vara fit till bikinisäsongen började.

Jag tycker det låter som om du kör snäppet för stora portioner.. Jag är 175cm lång och kör inte 1500kcal när jag ska deffa! Äter då ett litet mål ungefär varannan timme.
    Testa att gå ner lite på varje mål en vecka ungefär så lär du känna om det känns som om det blir bättre. Tänk också på att inte köra light-produkter där dom har bytt ut fettet mot socker-arter (en hel del brukar byta ut mot tex majsstärkelse (har för mig att det är större sockerupptag än vanligt socker med sådant)).

Se även till att ha protein i kroppen under natte-tid (speciellt dagar när du har tränat). Jag kan rekomendera dig 250g kvarg med typ fun light stevia, gärna den vanliga och inte den som är light. Fet kost gör att du håller dig mätt längre och kroppen arbetar lite långsammare med maten. :)

En sidonot: Alkohol (i ren form) innehåller inga kalorier alls. Så tex shots kommer göra varken eller när de gäller sådant. Drinkar så är det beroende på vad man blandar med som gör kalorierna! Dock är öl och cider rena bovar!

D-vitamintillskott (senaste rekomendationerna för sverige är ungefär 2000-5000 IE per dag i tillskott) finns det vetenskapliga rapporter som visar på att det kan hjälpa en att gå ner i vikt/hålla vikten. C-vitamin (gul paprika tex) är också väldigt bra vid hård träning att få i sig mycket av.
    Anders 150 skrev 2013-04-22 04:32:29 följande:
    ät lite kvarg , det är nyttigt o bra med lite fett kan blanda det med bär eller lite fun light så är det enklare o äta det.

När jag kommer igång med min diet är tanken att ja ska äta kvarg 4 gånger om dan , när jag kör första dieten för o droppa i vikt
    om du vill kan du skicka mig ett pm kan du få en liten lista på dieten ja kommer använda mig av
    om du tror att det kan hjälpa dig 
    Kommer ditt intag per dag bara vara kvarg?

• Jonzonto
    Anonym (TjockiS) skrev 2013-04-22 21:15:12 följande:
    Ja jag får väl prova att ta mindre portioner och se vad som händer. Kvarg brukar jag äta ofta men gillar inte att blanda med fun light ;) brukar ta i lite vaniljpulver (ej att förknippa med vaniljsocker) eller bara äta det naturellt jag gillar den sträva syrliga smaken :D och sen håller jag med dig om lightprodukterna försöker alltid hålla mig långt borta från dom ;)

Jag dricker aldrig ren alkohol då jag är så lättpåverkad, och ingen öl el cider brukar bli rödvin istället för mig.  

D-vitamin ska jag kolla in!! Tack för tipset :) 
    Okej!
    Nädå, har koll på vad vaniljpulver är! ;)

Ser du till att få i dig vatten i små portioner under dagen? Speciellt när du vet att du ska träna senare så ska du gärna förbereda med vatten kontinuerligt ett par timmar innan! :)

Sen är det väl bara att du fortsätter med konditions-träning.. Ta i ordentligt så du svettas massor!
    Testa på Bikramyoga kan jag tipsa om också.. ;)
  • Jonzonto

Har det hjälpt att gå ner lite mer i mängden käk då? :)

Jag kommer troligtvis börja med en 5-2 grej.. Man fastar 2 dagar (ca 600kcal) å äter vanligt i 5 dagar! :)
    Lite roligt å testa.. Inte egentligen för att gå ner i vikt utan för att det tydligen har väldigt bra andra egenskaper i kroppen då! :)
    Va ett bra avsnitt i Vetenskapens värld om de! :)

• Jonzonto
    Tonårsmamman1 skrev 2013-05-11 00:31:13 följande:
    Många verkar ha sett det programmet, vet flera på jobb som pratat om det och också testar.
    Ja, det är riktigt poppis! Har hört om ett par som har testat å kört det ett tag.. Dom har tydligen både känt sig bättre och rasat en hel del (fast ganska bra långsamt) i vikt! :)
    Så det verkar ju funka..
Svar på tråden Är jag tjock? Behöver jag gå ner i vikt? Ärliga svar tack!