• lerumstessan

Argument FÖR ett tredje barn!

Hej! Jag och min man har två underbara barn som är 2 och snart 4 år. En flicka och en pojke. Min man säger blankt NEJ när jag tar upp frågan om ett tredje barn. Jag trodde också att jag var klar då våra små är födda med bara 1,5 år emellan och båda har haft kolik osv så det har varit tufft, det kan jag inte sticka under stolen med. Men nu är det ju "stora", allt flyter på och rutinerna sitter. Båda sover på nätterna, älskar dagis och vårat liv har kommit in i en skön rytm liksom. Nu känner jag absolut att kraften och energin för en trea finns! Men min man är av en helt annan åsikt. Han tycker att två är bra, en av varje och han vill lägga all sin kraft på de två vi har. Allt blir ju lättare med två barn, resor, bilval, semestrar, en till varje förälder, ekonomiskt osv osv

Men nu har jag skrivit ett långt brev till honom om min längtan som han ska få läsa och behöver lite hjälp på fler argument FÖR en trea! Så ni som har 3 eller fler, hit med era bästa erfarenheter! Skrattande 

~¤~Ally 090617 Eddy 110205~¤~
  • Svar på tråden Argument FÖR ett tredje barn!
  • Flickan och kråkan

För att det är så fantastiskt med syskonskap .

Vi har 16 månader mellan våra pojkar och det var absolut färdigt med barn från sambons sida. Jag kände också att vi skulle vara glada för våra två underverk, men en liten önskan om en trea innerst inne.... .

Idag är våra 4 respektive 5,5 år. I höstas väckte jag frågan om en trea och lustigt nog så var sambon inte alls emot. Han skulle fundera lite på saken och tyckte sedan att det var en bra idé. Vi är så pass gamla att det var lite nu eller aldrig. Vi väntar nummer tre om två månader.

Kanske är det bara lite tidigt ännu för din man. Jag vet att min sambo sagt klart nej när yngsta varit så liten som två. 

• mammas 2 hjärtan

Jag tycker det är ingen skillnad att ha 2 eller 3 barn för trean bara hänger på så att säga. Hon fick samma rutiner som de två äldre fort , hon är så nöjd för hon tittar på de äldre hela dagarna som busar. Allt finns redan som kläder och leksaker , vagn m m.

• Alexi

Tre blir mycket mer dynamiskt, mer liv i syskonrelationen så att säga. Inte alltid bara a och b utan flera olika konstellationer och relationer.

Händer det något riktigt hemskt eller bara något sådant som att ett barn bosätter sig på andra sidan jordklotet står inte ett barn ensamt kvar här.

• lerumstessan

Åh hoppas så att min man ändrar sig med tiden också! Fyll gärna på med mer argument!! :)

• JoBa

Vi fick en trea av "misstag". Det bästa misstag vi gjort, kan jag säga. En planerad trea hade det förmodligen inte blivit, men när vi ställdes inför utebliven mens och positivt test kändes det självklart. Våra tre barn har ohyggligt mycket ut av varandra. Tre är ett bra antal. Blir en sur är det inget problem att dra sig undan - de andra blir inte ensamma för det.

Hursomhelst, vill inte din man ha ett tredje barn måste du faktiskt respektera det. Missförstå mig inte. Självklart skall du framföra vad du tycker och vad du känner, men det måste ske i dialog. Vill du att han skall lyssna på dig, måste du också lyssna på honom.

• Olivia2006

Ts hoppas din man ändrar sig med tiden. Jag skrev också ett långt brev till min man då han tvekade väldigt mkt inför att skaffa en trea. Men han läste det och vips så kände han helt annorlundaGlad. Han har ofta sagt att det var så himla bra att jag skrev det där brevet till honom, för det gjorde att han verkligen insåg på allvar hur gärna jag ville ha ett till barn...och då ville han också. Så jag hoppas verkligen att din man också ändrar sig snart, för det är verkligen helt fantastiskt kul med tre barnSolig.

Mamma till tre sessor Olivia 060808, Natalie 071027 och Vera 100726 ,
  • Nukkumatti

Tråkigt argument kanske, men jag tycker att den generösa föräldraförsäkringen är något positivt! :) Den ger mig möjligheten att få mer tid med mina äldsta barn, nu när jag är ledig med trean. Det känns såååå lyxigt att slippa vardagsstressen.
    För mig känns familjen komplett först nu när vi har tre godingar. Det känns lyxigt att ha tre barn, inte alls så jobbigt som jag trodde. Dessutom har man lärt sig så mycket med de två första, så allt känns lättare.
    Lycka till nu!

• lerumstessan

Ja idag var jag och tog ur p-staven men det gjorde jag faktiskt inte för att vi ska skaffa fler barn utan för att jag varit sur  och grinig med den och haft noll sexlust. 

Jag skulle ALDRIG tvinga min man till någonting. Jag skulle aldrig "lura" mig till en graviditet, någonsin. Igår så påminde jag honom om att jag skulle ta ur p-staven idag och då sa han bara -jaha, så nu är det upp till mig att skydda mig då om jag inte vill bli pappa igen? Ja, typ..... sade jag då och sedan var det inte mer med det....

Ska ge honom brevet snart och så får vi se. håll tummarna! Skrattande 

~¤~Ally 090617 Eddy 110205~¤~
  • Olivia2006

Jag håller tummarna Ts! Berätta hur det gick sen ok?Glad

Mamma till tre sessor Olivia 060808, Natalie 071027 och Vera 100726 ,
Svar på tråden Argument FÖR ett tredje barn!