Inlägg från: Anonym (förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förälder)

Får förskolan använda permanent färg?

Mitt barn hade för ett tag sedan målat på förskolan, super kul och självklart för mig att dom gör det!
    Om kläderna blir fläckiga/blir förstörda/får färg på sig spelar mig ingen roll då barnet har "förskolekläder" på sig.

När vi kom hem såg jag att det hade kommit rätt mycket färg på kläderna så jag slängde dom i tvätten och ställde mitt barn i badet, eftersom färgen hade gått igenom kläderna och hamnat på kroppen.

Hur mkt jag än skrubbade och tvålade ville inte färgen ge med sig förrens efter ca en vecka, barnet hade alltså stora fläckar med färg på magen, bröstet och låren. Och ändå hade dom på sig en "målartshirt" över de vanliga kläderna.
    Kläderna har by the way fått pemanenta fläckar, som absolut inte gör ngt!
    Är så bra att använda sån "stark" färg med småbarn?! Jag menar tänk om nåt barn smetar knallblå färg i hela ansiktet o håret.. Kul att gå runt som en ofrivillig smurfmamma i en vecka :P, nä skämt o sido jag ville mest höra andras åsikter.

• Svar på tråden Får förskolan använda permanent färg?
  • Anonym (förälder)
    Anonym (T) skrev 2013-04-19 11:41:47 följande:
    Har du kollat med förskolan vad det var för färg som användes och om de är medvetna om att den satt så hårt...?

Har inte fått tag i den personal som höll i målningen, men jag tycker faktiskt att det är personalens ansvar att veta hur en målarfärg fungerar (?) precis som att jag tar för givet att personalen vet att färgerna inte är farliga att få i munnen osv..
    Speciellt då personalen i fråga är utbildad inom det området.
  • Anonym (förälder)
    Anonym skrev 2013-04-19 12:23:42 följande:
    Det är klart att de får använda vilka färger som helst. Det är ditt ansvar att barnet har kläder som får bli fläckiga och smutsiga.

Ja, det vet jag ju om eftersom mitt barn har kläder som får bli just fläckiga eller smutsiga.
    Jag var mest nyfiken på det här med att färgen fastnar på huden också, som i mitt barns fall satt i över en vecka.
    fjonkelina skrev 2013-04-19 12:26:54 följande:
    Vad är misstaget?

Tror i och för sig inte att dom har beställt hem giftig färg men däremot så kan den naturligtvis vara permanent och det är väl lite tråkigt. Jag skulle nog oxå bli lite orolig med tanke på hur fort det går för ett barn att plötsligt klia sig i ögat eftersom det kliar just då.......Kolla med personalen hur det ligger till med färgen.

Japp, skall fråga i em. Det är ju inget problem egentligen, är grön på det här med hur det går till på förskolor och antog väl i all hast att man bara använde sig utav färger som går bort lätt. :)
  • Anonym (förälder)
    Stina31 skrev 2013-04-19 19:54:12 följande:
    Först kan jag skriva som någon skrev att vi som jobbar på förskola är utbildade om färger. Det är vi inte, fokus på utbildningen är inte på området färger. Jag vet att mitt jobb har lyckats köpa in färg som inte gått bort trots att vi köpt den just för att den ska gå bort. Det finns många märken och alla är olika bra. När det händer får man ju liv att byta sort men det kan ta ett tag innan man hittar rätt sort. detta trots att företagen går ut med att det ska vara färger som inte fastnar. Alla flaskfärger (som jag gissar att det är) ska vara ofarliga.

Stina31 skrev 2013-04-19 19:54:12 följande:
    Först kan jag skriva som någon skrev att vi som jobbar på förskola är utbildade om färger. Det är vi inte, fokus på utbildningen är inte på området färger. Jag vet att mitt jobb har lyckats köpa in färg som inte gått bort trots att vi köpt den just för att den ska gå bort. Det finns många märken och alla är olika bra. När det händer får man ju liv att byta sort men det kan ta ett tag innan man hittar rätt sort. detta trots att företagen går ut med att det ska vara färger som inte fastnar. Alla flaskfärger (som jag gissar att det är) ska vara ofarliga.

När jag skrev att personalen i fråga var utbildad inom det området, menade jag alltså alltså konst/bild/form osv utöver pedagog :) Det hade förövrigt blivit en miss med färgen!
  • Anonym (förälder)
    Anonym (xxx) skrev 2013-05-03 08:18:52 följande:
    Har inte fått tag i den personal som höll i målningen, men jag tycker faktiskt att det är personalens ansvar att veta hur en målarfärg fungerar (?) precis som att jag tar för givet att personalen vet att färgerna inte är farliga att få i munnen osv..
    Speciellt då personalen i fråga är utbildad inom det området.

Här skriver du faktiskt att du tycker att personalen ska veta hur färgen fungerar eftersom de är utbildade.

Eh.. Ja, precis som jag skrev så tycker jag att just den personalen (alltså en speciell fröken) som höll i målningen som också har en utbildning inom färg ocg form utöver barnskötarutbildning eller va det nu heter, borde veta vilka färger som är passande för barn.
Svar på tråden Får förskolan använda permanent färg?