• Anonym

HUR lyckas man få en lägenhet i stockholm?

Hejsan!

Hur fan ska man göra för att få sig en lägenhet här i stockholm?
    Jag och min son(5,5 månader) bor just nu hos mamma sedan exet och jag separerade för 7 månader sedan, det skulle bara vara en tillfällig lösning. Men hur jag än gör, så går det fan i mig inte att få tag i en lägenhet här! Stått i bostadskön i 2år, och har en låg inkomst, men skulle klara av hyra mat, el och allt sådant utan problem... men jag lyckas inte få en lägenhet. Har inte ens lyckats komma på en endaste visning under dessa sju månader. och det börjar tära på mig. 
    Älskar mamma, men vill ju inte bo med henne resten av mitt liv...

Finns de någon som man kan ta ett lån hos så man kan köpa en lägenhet istället?? Har bara en timanställning nämligen.
    tips? råd? 

• Svar på tråden HUR lyckas man få en lägenhet i stockholm?
  • Anonym (vart?)

söker du lägenhet i hela Stockholms län?

Det finns ju massvis med förorter där du borde kunna få en lägenhet efter 2 år i kö.

• läkarstudent

Har du testat den där bostadssnabben, eller vad det kallas? Jag vet flera som suttit och varit beredda varje vecka när de läggs upp (typ på natten) och på så vis fått tag på en bra lägenhet rätt snabbt. Om du har någon som kan stå med som medlånare så kan det gå att låna trots timanställning. Men har du låg inkomst kanske du får satsa på något en bra bit utanför stan så att du har råd om räntan skulle gå upp och så. Hoppas det löser sig!

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Annsiss

Kontakta alla privata hyresvärdar, man måste ligga i som en igel men det brukar ge resultat. Sen måste man nog börja med nån mindre populär förort om man vill ha något. Har vänner som fått bostad efter 2 år i kön det finns ju ibland korttidskontrakt

• Anonym

Hyra i andra hand är inget alternativ eller?

• MissStrawberry

Det gäller att ha tur och rättkontakter, Stockholm är inte direkt det enklaste stället att hitta en lägenhet! Sprid informationen till ALLA om att du söker en lägenhet, kanske genom ett facebook inlägg som du upmanar folk att dela, prata med kollegor, föräldrar på förskolan osv.  Lägg upp en annons på blocket, sätt upp lappar med ditt telefonnummer i trappuppgånger, bibliotek osv. Sen får du nog utviddga ditt sökande till hela Stockholmslän. Finns ju områden där det är lättare och svårare att få tag i lägenheter och du får nog räkna med att hålla dig till utkanten av stan.

Om du lyckas få tag i en lägenhet som ligger i fel område är det ju bättre än ingen  alls och då kan du alltid göra ditt bästa för att hitta någon som vill byta med dig och sakta men säkert komma närmare den plats där du vill bo.

• viseversa

Beror väl på hur kräsen du är ts. Jag har stått i kö i 30 år och jag får INTE en lägenhet inne i stan. Ganska naivt att tro att man ska få förstahandskontrakt inne i stan efter 2 år. Men vill du flytta en bit utanför i dom mindre attraktiva områdena så har du större chans helt klart.

• Anonym

Har du bara en timanställning föreslår jag att ni flyttar utanför stockholm till en mindre stad, där det finns lägenheter och börja jobba där.

• Anonym (ts)

Jag letar lägenhet i HELA stockholm. Från uppsala, till södertälje.
    Inte i innerstaden, jag är uppväxt i en förort här i stockholm, är inte så dum och tror att jag kan lyckas få en lägenhet inne i stan med ynka 2 årskötid. Men på något vis kan jag ändå inte få en lägenhet. Söker i princip i alla förorter i stockholm, förutom rinkeby, tensta och akalla. dom tre ställena vill jag INTE bo på.
    Bostadssnabben kollar jag, men varje gång jag kollar där är den tom. Finns aldrig några lägenheter där tycker jag?  
    Jag har sökt andrahandslägenheter via blocket, men det har inte gått någe vidare tyvärr...
    Ska kolla den där bostaddirekt.  kanske lyckas bättre där.

• Anonym (Också)

Ställ dig i kö i alla kranskommunernas bolag också. Väsbyhem, Sigtunahem, Sollentunahem, Akelius, Graflunds, Signalisten mfl. Googla runt på kommunernas hemsidor och ställ dig i varenda kö. Du kan behöva ta en dyr lägenhet (nyproduktion) för att få ett förstahandskontrakt och då kanske du får ha en inneboende eller dela med en vän eller något tills du lyckas byta den för att klara ekonomin. Jag har fler vänner som gjort så och de har lyckats byta sig till andra lägenheter inom rätt kort tid.

Svar på tråden HUR lyckas man få en lägenhet i stockholm?